A tömeggyártástól a tömeges személyre szabásig

forrás: Prím Online, 2018. szeptember 4. 11:01

A tömeggyártás szinte minden iparágban jelen van, azonban egyre nagyobb teret hódit egy új vásárlói trend, amely a személyes igényekre és testre szabott termékekre fókuszál.  

Egyre több fogyasztó szeretne egyedi termékeket kapni, aminek hatására a teljes gyártósornak új kihívással kell szembenéznie az ún. „high mix/low volume” gyártási környezetben. Ebben talán nem is annyira meglepő módon, a robotok segíthetnek.

 

Vegyük példaként az autóvásárlást. Olvasóink egy része az Ipar 3.0 alatt nőtt fel, amit leginkább a számítástechnikának az üzleti életbe való bevezetése jellemez. A hetvenes, nyolcvanas és még a kilencvenes években is egy autó megvétele általában úgy nézett ki, hogy a vásárló kiválasztotta a márkát és a modellt az autókereskedésben, és ha esetleg a bemutatóteremben kiállított járművek egyike sem nyerte el a tetszését, rendelt egyet a kívánt színben, valamint egy pár kiválasztott extrával, mint például a légkondicionálás. A választási lehetőségek persze nagymértékben nőttek Henry Ford („A vásárló bármilyen színt választhat, amennyiben az fekete!”) ideje, azaz az Ipar 2.0 óta, azonban ez még mindig semmiségnek tűnik ahhoz képest, ahogyan manapság az autók online „konfigurálása” történik.

 

Ma már annyiféle lehetőség közül választhat a leendő autóvásárló, hogy jó eséllyel egy olyan gépkocsit kap kézhez, ami legalább a szomszédok vagy munkatársak számára teljesen egyedinek tűnik. 

 

 

Ugyan az Ipar 4.0 képes az általános tömeges testre szabásra, viszont a mai vásárlók többet akarnak. A gyártóvállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez és gyártási szükségletekhez. A tömeges személyre szabást viszont csakis úgy lehet elérni, ha az emberi érintés visszatér a gyártási folyamatba.

 

Ezt hívja a dán együttműködő robotgyártó, a Universal Robots, Ipar 5.0-nak. Az Ipar 5.0 termékei segítségével a vásárlók megélhetik az önkifejezés alapvető emberi vágyát – még akkor is, ha ezért prémium árat kell fizetniük. Az ilyen termékeket pedig csak manuális beavatkozással, emberek bevonásával lehet létrehozni.

 

 

Az együttműködő robotok (kobotok) pontosan azok az eszközök, amikre a vállalatoknak szüksége van ahhoz, hogy legyártsák a vásárlói igényekhez illeszkedő személyre szabott termékeket. A kobotok elérhetővé teszik az emberi érintést a tömegek számára. Szó szerint univerzálisak és könnyedén új munkaállomásokra helyezhetőek, a vállalat méretétől függetlenül. A robot egyik helyről másikra mozgatása gyors és egyszerű, így a gyártóvállalatoknak lehetőségük nyílik szinte bármilyen manuális feladat automatizálására, beleértve a kis tételekkel és gyors átállással járó termékek gyártását is. A kobot emellett képes újra alkalmazni programjait a visszatérő feladatok esetén.

 

Az együttműködő robotok folyamatos fejlesztés alatt állnak. A világ vezető robotgyártója, a Universal Robots új szintet állított fel az együttműködő automatizációs felületek területén, amikor nemrég bevezette az új e-Series termékcsaládot. Az új együttműködő robotplatform olyan technológiai fejlesztéseket tartalmaz, melyekkel gyorsabban és szélesebb körben lehet robot applikációkat létrehozni. A bonyolult alkalmazásokkal dolgozó, valamint sokrétű vagy bizonytalan jövőbeli szükségletekkel rendelkező végfelhasználók számára rendkívül hasznos segítség leszaz e-Series platform.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01