GKI-Euronics: idén minden ötödik szülő már műszaki cikket is vásárolt az iskolakezdéshez
A szeptemberi iskolakezdés anyagi szempontból hagyományosan megterhelő időszak a gyermekeket nevelő családok számára. A kiskereskedelemben pedig ilyenkor szokás szerint megugrik a tanszerek, iskolai felszerelések, valamint a ruházati cikkek iránti kereslet. Ezen felül az iskolakezdési akciók remek alkalmat adnak a műszaki cikkek vásárlására is. Ráadásul az idei iskolakezdési szezon a szülőknél – pénztárcától függően – még akár október elejéig is eltarthat, hiszen számos felszerelést, kelléket csak 3-4 héttel az évnyitó után vásárolnak meg gyermekeik számára – derül ki a GKI és az Euronics közös piaci jelentéséből.
A műszaki cikkek, ezen belül is elsősorban az okostelefonok és számítógépek egyre fontosabb szerepet játszanak az életünkben. A GKI idei mérései szerint az internetező magyarok 81%-ának már van saját okostelefonja, 68% rendelkezik valamilyen laptoppal és 59%-nak pedig asztali számítógép is van az otthonában.
Azonban a kiskorú gyermekkel rendelkező családok megosztottak azzal kapcsolatban, hogy mikor áll készen a gyerek az okos eszközök használatára.
A GKI és az Euronics közös kutatása szerint a magyar szülők úgy látják, az okoseszközök, valamint a számítógép használatának elkezdésére kiváló terep az általános iskola, sőt a többség véleménye szerint ezek az eszközök hatékonyan támogatják a tanulás folyamatát is. Az alsósok esetében jellemzően még csak kiegészítőként kerülnek képbe a kütyük, de a szülők szerint az 5. osztálytól felfelé – azaz felső tagozatban – már egyértelmű igény van az iskolai élet és tanulás során is az elektronikai eszközök használatára.
Már minden második alsós diáknak van okostelefonja
A kutatás szerint az alsós kisiskolások körében csaknem minden második gyermek használ már valamilyen okostelefont, a felsősök – azaz a mai 10-14 évesek – körében ez az arány pedig már 80% feletti.
Az okoseszközök használatának ilyen magas aránya kiváló alapot ad ahhoz, hogy ezeket a kütyüket már ne csak játékra, netezésre, tartalomfogyasztásra, illetve közösségi média böngészésre használják a diákok, hanem része legyen akár tanulási folyamatnak is.
Az 1,3 millió magyar diák által használt összesen csaknem 950 ezer okostelefon és 630 ezer számítógép már komoly alapot ad a digitalizált tanuláshoz és akár magához az oktatáshoz is. A tanévkezdés pedig az év végi akció dömping után a második legideálisabb időszak az évben ezen eszközök beszerzésére, cseréjére. Augusztus közepe és szeptember vége között ugyanis rengeteg célzott, kedvezményes ajánlat közül választhatnak a szülők.
Minden ötödik gyerekes család
A műszaki cikkek tanulásban betöltött – egyre erősödő – szerepét jelzi, hogy az idei tanévkezdés alkalmából minden ötödik szülő vásárolt (vagy tervezi, hogy vásárol) valamilyen műszaki cikket gyermekének. Mindössze 17% azoknak a szülőknek az aránya, akik úgy gondolják, az iskolai feladatokhoz, tanuláshoz egyáltalán nincs szükség „kütyükre”, ők jellemzően az alsós gyermekek szülei közül kerülnek ki.
A GKI és az Euronics szerint az idei tanévkezdés során műszaki cikkek tekintetében a beszerzési listák élén az okostelefonok (13%) és a számítógépek (16%) állnak. Ezek mellett népszerűek a nyomtatók és szkennerek is (12%), melyek a házi feladatok elkészítéséhez nyújtanak nagy segítséget, felsőbb évfolyamokban pedig sokszor már elengedhetetlenek.
Érdekesség, hogy a magyar szülők körében alacsonyabb népszerűségnek örvendenek a tabletek, legalábbis tanulás és oktatás vonatkozásában. A szülők mindössze 7%-a tervez ilyen eszközt adni gyermeke kezébe, kifejezetten tanulási céllal.
A gyereknek vett kütyüknél a minőség az első
A tanuláshoz szükséges műszaki eszközök vásárlásakor a szülők jellemzően nem csak az ár alapján döntenek. A legfontosabb választási szempont a gyerekeknek szánt elektronikai cikkeknél a minőség, azaz kiemelten fontos, hogy márkától és trendektől függetlenül jó minőségű, több évig megbízhatóan működő eszközöket vásároljunk. Bár alapvetően a gyerekek fogják használni ezeket az eszközöket, 10-ből csupán 4 esetben veszik a választáskor figyelembe a gyerekek véleményét is.
Tényleg nem az olcsóság számít?
Az elektronikai cikkek minőségi jellemzőit követően az ár a második legfontosabb szempont.
“Az iskolakezdéshez szükséges műszaki jellegű cikkek kiválasztásnál fontos hangsúlyozni, hogy az ár mint választási szempont már nem minden esetben csak az olcsóságot jelenti, sokkal inkább a megfelelőnek vélt ár-érték arányt nézik a vásárlók. A termékek használhatóságát figyelembe véve a szülők hosszabb távú (2-3 éves) befektetésben gondolkodnak, ezért ilyenkor a termék minőségi jellemzőit is szem előtt tartva hajlandóak magasabb összeget áldozni ezekre a kiadásokra.” – hangsúlyozza Hunyady László, az Euronics Műszaki Áruházlánc marketing és értékesítési igazgatója.
Az Euronics és a GKI felméréséből kirajzolódó eredmény is ez utóbbi szempontot igazolja, hiszen akik nem vásároltak elektronikai cikket, többnyire azzal indokolják döntésüket, hogy a céloknak a jelenlegi eszközeik is teljesen megfelelnek.
Hunyady László kiemelte, hogy az Euronics statisztikái szerint az iskolakezdés időszakában az éves átlaghoz képest érezhetően jobban a zsebükbe nyúlnak a háztartások: ez a mobiltelefonok esetében akár 10%-os ár-többletet is jelenthet. A hardver típusa és a garancia ideje mellett az eszközök mérete is közepesen fontos választási szempont: “Míg az okostelefonok esetében egyértelműen a – lehetőségekhez képest – kisebb méretet preferálják a szülők (5,0”-5,5”), addig a laptopok tekintetében nincs éles különbség a kisebb (14,1”-15,6”) és a közepes méretű (16”-17,3”) termékek népszerűsége között” – összegzi a vásárlói preferenciákat Hunyady László.
Ha kell a tanuláshoz a műszaki cikk, megdrágul az iskolakezdés
Műszaki cikkek kapcsán, az alsós gyermekek iskolakezdésére, a szülők átlagosan 25 ezer forint körüli összeget szántak. Ez az összeg az egyszerűbb készülékek beszerzését fedezi.
A felsősök esetében ezek a tételek már érezhetően magasabb kiadással járnak. A jellemzően okostelefont lefedő vásárlások átlagosan 66-70 ezer forinttal növelték az érintettek kiadásait.
Középiskolában a telefon mellett már egyértelműen megjelenik a számítógép iránti igény is, illetve gyakoriak a monitor és nyomtató beszerzések is. Ezek összességében átlagosan 72-75 ezer forinttal emelik a tanévkezdéshez kapcsolódó költségeket.
A felsőoktatásban tanulók esetében ilyenkor leginkább a laptop és az otthoni nyomtató beszerzése a leggyakoribb, átlagosan 115-120 ezer forintos költséggel emelve a háztartás terheit.
Szeretünk neten vásárolni, de a műszaki áruházláncok szerepe továbbra is megkérdőjelezhetetlen
A GKI lakossági mérései szerint bár a műszaki cikkek tekintetében az online vásárlás súlya kimagasló (2017-ben már meghaladta a 14%-ot), az iskolakezdéshez szükséges eszközöket többségében még mindig leginkább valamelyik nagy elektronikai áruházban szerzik be a háztartások (69%).
Szezonális hatások
Bár elsőre alacsonynak tűnik az iskolakezdés miatt műszaki cikkeket vásárlók aránya, nem szabad elfelejteni, hogy a meglévő készülékek magas aránya és a telefonok, tabletek esetében jellemző 2-3 éves, illetve a számítógépeknél a 4-5 éves termék életciklus következtében a felmerülő igényeknek csak töredéke generál ebben az időszakban vásárlást. Ráadásul a telefonok, tabletek a karácsonyi, ünnepi szezon húzó termékei, így a forgalmi kiugrások több időszak között oszlanak meg. Ezt támasztja alá azoknak a családoknak a magas aránya (57%), akik azért nem vásárolnak az iskolakezdési időszakban műszaki cikkeket, mert a meglévő eszközöket egyelőre teljesen megfelelőnek tartják.
Általánosságban elmondható, hogy az iskolakezdéshez szükséges műszaki cikkek beszerzése naptári értelemben nem pont az iskolakezdés napjaihoz időzített. Az augusztus közepe és az évnyitók közötti 2-3 hetes időszak jellemzően az iskolai felszerelések, tanszerek és ruházati cikkek beszerzésének fő szezonja. Ebből kifolyólag a tanuláshoz szükséges műszaki cikkek vásárlására jellemzően ezen időszak előtt vagy után kerül sor.
Ezt a trendet támasztják alá az Euronics értékesítési adatai is: az okostelefonok, tabletek és monitorok tekintetében egyértelműen megjelenik az iskolakezdési időszakon belül tapasztalható kettős szezonalitás. A számítógépek esetében azok magasabb ára miatt ez a hatás kevésbé érvényesül.
Kapcsolódó cikkek
- Magyarországon a fiatalok többsége fotózásra használja a telefonját
- Így élünk ma együtt a digitalizációval
- Idén már közel 180 milliárd forint értékben rendeltünk terméket az internetről
- A jó minőség és a kevesebb gond vonzza az újépítésű otthont keresőket
- Az adatvezérelt vállalati HR szemlélet a kulcs a munkavállalók megtartásához
- e-Toplista 2018 – A legnagyobb webáruházak listája
- Hűtővásárlási csúcsszezon van a kereskedelemben
- Minden második gyakornoknak állást ajánlanak a cégek
- Egy friss kutatás sokat elárul a magyar internetezők nyaralási szokásokról
- Van mit fejleszteni a Z-generáció digitális kompetenciáin
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.