Állások alakulása a pénzügyi szektorban a digitalizáció hatására
A pénzügyi szektor digitalizációja nyomán jelentősen megváltoznak a benne dolgozókkal szemben támasztott igények, akár tízezrével csökkenhet egyes pozíciókban a foglalkoztatottak száma. Ugyanakkor, akiben megvan a hajlam és a felvértezettség a változásra, annak nem lesz félnivalója – így foglalhatók össze annak a meetupnak a tanulságai, melyet a Codecool Programozóiskola szervezett vezető pénzügyi szakemberek részvételével.
A digitalizáció munkaerőpiaci hatásait elemző MeetUp-sorozatban akár a mezőgazdaságra, akár a logisztikára, de még a filmiparra gyakorolt hatást is kielemzik a Codecool által felkért szakértő vendégek. Első alkalommal a pénzügyi szférát vették górcső alá.
A magyar piacon a negyvenezer biztosításközvetítőnek eltűnt körülbelül a fele, és további csökkenésre számít Kurtisz Krisztián, az Uniqa Biztosító vezérigazgatója. A biztosítónál történt átalakulások pedig a vezetői szinten dolgozók háromnegyedének kicserélődésével jártak. Ugyanakkor meggyőződése, hogy ezek az emberek mind találtak máshol állást, mert felkészültségükre máshol, más pozícióban igenis van és volt szükség. Kurtisz Krisztián szerint a vállalatvezetésnek abban van felelőssége, hogy olyan vállalati kultúrát teremtsen, amely ösztönzi a hagyományos rendszerben szocializálódott munkatársakat, hogy akár átmeneti diszkomfort érzet mellett is igazodjanak az új elvárásokhoz. Példaként saját „kétarcú” struktúrájukat hozta: az Uniqa mellett nemrégiben elindított Cherrisk egy startup-attitűddel működő egység, az online biztosításközvetítés totális újragondolásával, és ehhez igazodó személyzeti politikával és infrastrukturális feltételekkel. „Biztonságosabb, ha magunknak építünk konkurenciát, mielőtt a piac hoz minket ilyen helyzetbe” – vallja az Uniqa első embere.
_________________________
Észrevette, hogy már alig van hirdetés az állásportálokon, amiben adatrögzítőt keresnek? Még a bankkártyák diadalmenetének hajnalán is éjszakánként emberek százai gépelték be nap végén a beérkező bizonylatokat, ma viszont már a tranzakciók eleve digitalizáltan történnek. Egykoron a bankok egyik legfelelősségteljesebb osztálya volt a postázó, ahonnan bizalmas dokumentumokat juttattak el azokhoz, akik aztán feldolgozták azokat. Az értéktári becsüsök olyan alkalmazottak voltak, akik meg tudták mondani, hogy a nagypapa matraca alól előkerülő birodalmi kötvényeknek mi az értéke. A dematerializált értékpapírok világában viszont már alig maradt fizikai szerepe az értéktáraknak, és az abban tartott dokumentumok, kötvények vagy színesfémek szakértőinek.
_________________________
Ugyancsak a kísérletező hozzáállásban hisz Hetényi Márk, aki az MKB digitális átállási stratégiájának kialakításáért és végrehajtásáért felel. A psd2 bevezetésére számítva azon dolgoztak az MKB-nál, hogy kinyissák rendszereiket, megreformálják az „ősrendszert”. Együttműködnek fintech cégekkel, emellett saját fintech lab-bel is rendelkeznek. A nyílt bankolási paradigma segítségével egyre jobban fogják kiszolgálni az ügyfeleiket, az inkubált cégek mellett a saját fejlesztéseikkel. Ami az átalakulás által érintett munkahelyeket illeti, Hetényi a közvetítői szerep eltűnését prognosztizálja: a begyűjtés és kihelyezés aktusa kiváltható lesz, akár mesterséges intelligenciával.
Becsei András, az OTP Bank Nyrt. Budapesti Régiójának vezetője, a Magyar Bankszövetség alelnöke arra emlékeztette a kerekasztalbeszélgetés során az egybegyűlteket, hogy az évezredfordulón már megélhettünk hasonló túlzásokat, mikor a telebanki és online banki szolgáltatások térnyerésekor mindenki a fiókok rohamos kihalását prognosztizálta. Véleménye szerint most sem eszik olyan forrón azt a kását, és nem kell egyik pillanatról a másikra lezajló tragikus történésektől tartani a szektorban. Éppen, hogy több szakértői poszt megjelenését tapasztalja, persze elsősorban IT-orientációjú emberekre mutatkozik igény.
„Egy tőzsde a mai világban profi IT-beszállítókra hagyatkozik: outsource-olja a kereskedési rendszerét, az adatbiztonságot, a kereskedett termékek nyilvántartását, és szinte csak a marketingben vagy az irányításban van személyes jelenlét” – csatlakozott Bozsik Balázs, a Budapesti Értéktőzsde üzletfejlesztési és marketing igazgatója.
________________________
Nem csak a papíralapú irodai dokumentumok eltűnéséből következően szűntek meg állások. Azelőtt a bankfiókba befáradó ügyfél kéréseit és adatait a fiókalkalmazott a legjobb tudása szerint írta össze és ez alapján készített előterjesztést az előadó. Mára a bankfiókokban a front office ügymenetet támogató rendszerek tökéletesen kisegítik a fiókmunkatársat, előre kidolgozott algoritmusok alapján.
Az ügyfelek, az adósok, vagy akár egész bankok közötti elszámolás (az úgynevezett klíring) egykor borzasztó bonyolult és sok munkaerőt igénylő folyamat volt, melyet a leszámítolók végeztek. Ma már a kezdést és zárást jelző harang is csak dísznek van, minden digitális, az elszámolóházi és értéktári folyamatok csupán jelek mozgása fénysebességgel.
________________________
Nyíri József, a BnL Growth Partners cégtársa, a Codecool Programozóiskola társalapítója emlékeztette vitapartnereit, hogy a beszélgetés helyszínét biztosító Codecool alapítását is éppen az a megfigyelés fűtötte, hogy a hagyományos oktatással nem feltölthető mennyiségű állás fog keletkezni különböző iparágakban, és az lesz bennük a közös, hogy programozói készségekre lesz szükség mindenhol. Ezek mellett pedig az úgy nevezett soft skillek, mint az önállóság, az önfejlesztésre mutatott igény, vagy a csapatban dolgozás képessége is felértékelődik, hiszen ez biztosítja a rugalmasságot az új munkahelyi kultúrákba való gyors beilleszkedésre. Beszélgetőtársai mind egyetértettek abban, hogy a repetitív, robotizálható, szabályokon alapuló, alacsony elköteleződéssel és érzelmek nélkül is művelhető feladatokat vagy teljesen, vagy nagy mértékben felváltja majd a robotika, illetve a mesterséges intelligencia. Ugyanakkor a kreativitást, emberi hozzáállást, érzelmi elköteleződést, újító gondolkodásmódot igénylő feladatkörök védettsége magasabb, ezeknél inkább segítség lesz a mesterséges intelligencia részvétele, semmint fenyegetés. Ma még nem teljesen megjósolható, hogy milyen szakmák lesznek a jövőben, de az biztos, hogy ezekkel a jellemzőkkel fognak bírni a benne dolgozók, ezért ezeket a készségeket kell oktatni a jövő generációinak.
Kapcsolódó cikkek
- A vállalati IT szervezetek nincsenek felkészülve a digitális átalakulásra
- Kézműves kódolást reklámoz a Codecool "Indokolatlan ügyféligény" söre
- Nemcsak a számla, de a teljesítési igazolás is aláírható elektronikusan
- Így élünk ma együtt a digitalizációval
- Miként segíthetik az adatok az ipart a globális felmelegedés fő forrása elleni harcban?
- Mintegy százezer informatikai eszközt kapnak iskolák
- Technológiai cégek írják át az ingatlanpiac szabályait
- Soha nem látott méreteket öltött a munkaerőhiány
- Az IVSZ kutatás a Codecool korábbi jóslatait igazolja
- A karrierváltás sikere programozóként garantált
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.