A Médiatanács idén is figyelemmel kíséri a Való Világ új szériáját
A hatóság idén is hétről hétre számszerűsíti és a Való Világ-barométer oldalán közzéteszi az RTL II valóságshow-jának egyes, gyermekekre aggályos jellemzőit: a trágárságot, a dohányzást, az alkoholfogyasztást vagy a megjelenő szexualitást.
Ezek közül a gyakorisági rekordot a káromkodás tartja: az egyik adás negyvenöt perce alatt kilencvenegy – azaz percenként több mint két – ilyen esetet regisztrált az NMHH.
Az új széria BeleValóVilág powered by Big Brother című, november 15-én 23 órától közzétett éjszakai kísérőműsorában halmozottan fordult elő szexualitást ábrázoló tartalom, valamint a műsorszám közvetlenül mutatott be nemi aktust, ami pornográf tartalomnak minősül. A médiaszolgáltató a kifogásolt műsorszámot 18 éven aluliaknak nem ajánlott korhatár-besorolással látta el, a hatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az alkalmas lehetett a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének súlyos károsítására. Az RTL II televíziócsatorna luxemburgi joghatóság alá tartozik, ezért az ottani társhatósághoz kell jelzéssel élni. A magyar hatóság az előző széria miatt négy alkalommal is az európai hatóságokhoz fordult, nagyrészt a műsor tartalmát rendszeresen kifogásoló állampolgári bejelentések nyomán.
Sok a káromkodás és az erotikus tartalom
Mivel a Való Világ kilencedik szériájának nézettségi mutatói még mindig a 13 és 17 év közötti korosztályban a legmagasabbak, a hatóság a kifogásolható jelenetek sorozatos közzétételét elsősorban a kiskorúak káros tartalmakkal szembeni sebezhetősége miatt még a jogszabályok betartása mellett is aggályosnak tartja. Az NMHH így idén is heti rendszerességgel vizsgálja a Való Világ powered by Big Brother műsor 22 óra utáni összefoglalóit és a BeleValóVilág powered by Big Brother című éjszakai kísérőműsort. Az előző sorozatok tapasztalatai alapján a „VV-barométer” idén is hat változó – a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések, a dohányzás és a direkt, illetve indirekt módon feltűnő alkoholfogyasztás – mentén vizsgálja a november 4-én indult szériát.
A leggyakrabban megjelenő aggályos elemek a trágárságok, melyekből naponta átlagosan több tucat esetet regisztrál a hatóság. A háromhetes periódus alatt a legtöbb ilyen megjelenést a november 23-ai, reklámok nélkül hozzávetőleg 45 perces összefoglalóban mérte az NMHH: összesen kilencvenegy esetet. A trágár kifejezések besorolását az érvényben lévő korhatár-kategóriák törvényi kritériumrendszere, illetve a Médiatanács ajánlásában foglaltak alapján végzik a munkatársak. A szex és az erotika is gyakori problémás tartalomnak tekinthető: két adásban kimagasló esetszámban jelentkezett, több mint negyven alkalmat jegyzett le a hatóság. A villalakók továbbra sem szégyenlősek, a november 10-ei kísérőműsorban tizenötször mutattak a szerkesztők meztelen szereplőket. A hatóság az összegző statisztikákat ezúttal is hetente teszi közzé, az első három hét eredményei már megtalálhatók az NMHH honlapján.
A vizsgálat módszertana
A barométer a műsorban előforduló káros motívumokat kvantitatív módszerekkel elemzi. Az elemzés a káros tartalmakat jelenetenként számolja, a trágár kifejezéseket viszont elhangzásonként. A szexualitás regisztrációja során a nemiségre vonatkozó szóbeli utalások is megjelennek a számokban. Az alkoholfogyasztásnál a barométer megkülönböztet direkt és indirekt formákat. Direkt alkoholfogyasztásnál – akárcsak a dohányzásnál – az analízis a tényleges magatartást számolja, indirekt esetnek számít például, amikor a villalakók ittas élményeikről beszélnek. Az NMHH a barométerrel a józan és tudatos médiafogyasztás fontosságát és az aggályos, káros tartalmak jogszabályokon túlnyúló ártalmas hatását kívánja tudatosítani.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: nem volt megfelelő a Szenzációs Négyes korhatár-besorolása
- Médiatanács-támogatás nyolc magyar animációs sorozat bővítésére és egy új önálló filmre
- Médiatanács: kétszázmillió forint kortárs animációs sorozatok további fejlesztésére
- Továbbra is naponta hatmillió körüli a rádióhallgatók száma
- November végéig pályázható a Médiatanács idei rádiós hangjátékpályázata
- Jogerős ítélet: milliós bírságot kapott az RTL Klub a Való Világ 4 perben
- November 4-én látható a Trezor, a humort sem nélkülöző 56-os tévéfilm
- Szenzációs magyar régészeti felfedezés dokumentálását támogatja a Médiatanács
- Filmajánló – A kinigliktől a forradalmi anatómiáig
- Eljárást indít a Médiatanács a Szenzációs négyes című műsorszám miatt
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.