Áttörést jelentő kísérlet az ABB távvezérelt személyszállító kompjának autonóm működtetésében

forrás: Prím Online, 2018. december 10. 18:43

Távirányítással kormányozták a jégosztályú személyszállító komphajót, a Suomenlinna II-t a Helsinki kikötője közelében lévő tesztterületen, annak bizonyítására, hogy a mai technológiai megoldásokkal a hajók emberi felügyelet alatti irányítása bárhonnan megvalósítható.  

A múlt héten, a finn főváros kikötőjében végrehajtott történelmi jelentőségű kísérlettel az ABB és a Helsinki City Transport új fejezetet nyitott az autonóm üzemű hajózásban. A távvezérlési kísérlet során, amelyet a világon most először végeztek egy már üzemben lévő személyszállító komphajóval, az ABB sikeresen tesztelte a hajó üzemeltetésének továbbfejlesztését célzó, bármely hajótípusnál alkalmazható technológiákat.   

 

„Nagyon izgatottak vagyunk, mert a teszt azt bizonyítja, hogy a megoldásunk potenciálisan jelentős hatást gyakorolhat a tengerhajózási ágazat jövőjére,” – mondta Peter Terwiesch, az ABB Ipari Automatizálás divíziójának vezetője. „Az ABB legkorszerűbb automatizálási megoldásai korábban elképzelhetetlennek tartott dolgokat váltanak valóra számos szektorban, így a hajózásban is, ahol gőzerővel keresik azokat az új technológiákat, amelyek jobb hatásfokot és nagyobb biztonságot tudnak garantálni.”       

 

 

„Az autonóm üzem nem azt jelenti, hogy a hajó fedélzetén nincs legényég. Ahogy a hajózásban egyre inkább áttérnek a villamos hajtásra, a hajók rendszereit folyamatosan digitalizálják és csatlakoztatják az ipari internetre, az ABB olyan, már meglévő megoldásokat ajánl a tengerészeknek, amelyek új lehetőségeket jelentenek számukra. Az új technológiai megoldások bevezetésével javítani tudjuk a tengerhajók üzemeltetésének általános biztonságát is,” – mondta Juha Koskela, az ABB tengerhajózási és kikötői technológiákra szakosodott részlegének (Marine &Ports) vezetője.   

 

A Suomenlinna II kompot a felújítása során az ABB új, dinamikus helymeghatározó rendszerével, az ABB Ability Marine Pilot Control-lal szerelték fel, amivel a hajót a Helsinkiben lévő vezérlőközpontból tudták navigálni. 

 

A sikeres út megtétele után Heinonen kapitány így nyilatkozott: „A távvezérlési kísérlet terén jelentős előrelépést tettünk. Úgy vélem, hogy jó úton járunk afelé, hogy a kísérletek folytatása során feltárjuk a technológiában rejlő további lehetőségeket is.”  

 

Video a kísérleti útról:

 

Ez az áttörést hozó kísérlet jelentősen elősegítheti, hogy a tengerhajózási szektor szélesebb körben is elfogadja az autonóm üzemű rendszereket. Az autonóm megoldások a következő évtizedekben várhatóan átalakítják a nemzetközi hajózást, így az ágazat végre kilábalhat a 2008-as pénzügyi válság okozta visszaesésből. A Nemzetközi Hajózási Kamara (International Chamber of Shipping) adatai szerint az elmúlt évtizedben a tengeri szállításban 30%-kal nőtt a kereslet, így napjainkban évente 10 milliárd tonna árut szállítanak tengeren.   

 

A Suomenlinna II rendszerint Helsinki és a közeli szigeten álló, az UNSECO világörökségi listáján szereplő Suomenlinna erőd között jár. A távvezérelt navigálási kísérlet során a komp Helsinki piactere elől, a Kauppatori kikötőből indult, és Heinonen kapitány a vezeték nélküli ABB Ability Marine Pilot Control-lal kormányozta a helsinki kikötő előre kijelölt területén.  

 

A kísérletre a komp napi üzemidején kívül, a partoktól távol, utasok nélkül, olyan területen került sor, ahol más hajók nem tartózkodtak. Bár már fel van szerelve az új dinamikus helyzetmeghatározó rendszerrel, a komp továbbra is a hagyományos fedélzeti irányító rendszerrel működik. A kiépített távirányítási üzemmód egyelőre csak a kísérlet céljait szolgálja. A kutatási és fejlesztési program a komp és a legénység bevonásával folytatódik.  

 

A 2004-ben épített Suomenlinna II kompot az ABB jégosztályú elektromos hajtásrendszerével, az Azipod-dal szerelték fel.  A kompot 2017-ben felújították, és felszerelték az ABB helyzetfelismerő megoldásával, az ABB Ability Marine Pilot Vision-nel.  A Suomenlinna II egész évben közlekedik, jól bírja azokat a Helsinki térségében uralkodó kemény téli viszonyokat is, amelyek komoly nehézségeket okoznak minden más típusú közlekedésben. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket

Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében. 

2024. november 2. 15:26

Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon

Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során. 

2024. november 2. 11:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59