Jobban kellene vigyázni a telefonon tárolt adatokra!
A tinédzserek jó része a telefonján tárolt adatokat személyes információnak tekinti, ezért jobban ügyelnek azok védelmére, mint a felnőtt korosztály tagjai. A Samsung Electronics megbízásából készített kutatásból* kiderül az is: a kamaszok más típusú adatokat féltenek, mint a felnőttek.
Ha húsz éve eltűnt egy mobil, akkor leginkább azért kellett igyekezni, hogy mihamarabb letiltsuk a SIM-kártyát a szolgáltatónál, és a tolvajok ne hozzanak össze hatalmas telefonszámlát. Manapság sokkal inkább aggódunk azon, hogy telefonunkon tárolt személyes adataink illetéktelen kezekbe kerülhetnek. És még az se kell hozzá, hogy ellopják a készülékünket: számos közösségi oldal, kémprogramok és egy féltékeny házastárs vagy aggódó szülő is belenézhet a dolgainkba anélkül, hogy akár értesülnénk róla.
Goda Krisztina új vígjátékát, a BÚÉK-ot a Samsung Electronics azért tartotta fontosnak támogatni, mert alapötlete arra a kíváncsiságra épít, amely a partnerünk telefonján lévő titkokra és adatokra vonatkozik, és ezáltal rávilágít a mobil adatok védelmének fontosságára is. A vígjáték kapcsán a vállalat kíváncsi volt a hazai lakosság véleményére is, és legfrissebb kutatásában a magyarok mobilhasználati szokásait vizsgálta.
A telefon az új titkos napló
Mióta adatokat tárolunk a telefonunkon, a készülék sokak számára bizalmas információk, titkok tárhelye is. A kutatásból az derül ki, hogy a felnőttek 40, a kamaszok 43 százaléka gondolja úgy, hogy a telefonban tárolt információk nem tartoznak senki másra. Ha fordítva tesszük fel a kérdést, akkor a felnőttek csak ötöde állítja azt, hogy bárki belenézhet a telefonjukba, míg a kamaszok közül csupán 11 százalék gondolja így. Okostelefonjuk adatai közül legtöbben a telefon feloldókódját osztják meg másokkal: a felnőttek 52, a tinédzserek 70 százaléka legalább egyvalakivel közli ezt az információt. A teljes lakosságra jellemző, hogy bankkártyaadataikat féltjük leginkább.
A kamaszoknak több a titkuk és jobban is vigyáznak rájuk
Bár a kamaszok valamivel jobban féltik személyes adataikat, mint a felnőttek, mégis kevésbé gondolják azt, hogy azok veszélyben lennének: csupán tizedük gondolja azt, hogy az adataikat komoly eséllyel akár meg is szerezhetik mások, míg ezt kétszer annyi felnőtt (22%) tartja reális veszélynek. A felnőttek közül csupán 40 százalék érzi nagyobb biztonságban adatait, míg a kamaszok között ez az arány 57 százalék. A tinédzserek talán azért érzik adataikat nagyobb biztonságban, mert jóval gyakrabban használnak titkosítási funkciókat és biztonsági megoldásokat, mint a felnőttek. Utóbbiaknak csak 66 százaléka foglalkozik aktívan adatai védelmével és használ biztonsági megoldásokat, míg a kamaszoknak több mint háromnegyede él ezekkel (84%).
Ki mit rejteget?
Bankkártya- vagy Facebook-jelszó? A felnőttek legtöbbje ügyintézési jelszavait (56%) és bankkártyaadatait (39%) félti leginkább, míg a tinédzserek ezek miatt nem aggódnak annyira. Körükben a legfontosabb a közösségi oldalak jelszavainak (55%) és telefonon tárolt képeknek (39%) a biztonsága.
A megelőzés a legjobb védekezés
Mobilunk megkönnyíti az életünket, mert számos bizalmas és személyes dolgot egy helyen, mindig a kezünk ügyében tárolhatunk, legyen szó társkeresésről, bankolásról, online vásárlásról. „Életünk szervezését, a kapcsolattartást és ügyeink kezelését is hatalmas mértékben könnyíti meg az okostelefon – vélekedik a kutatás eredményeivel kapcsolatban Samu Zsófia, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetője. - Adataink védelme miatt azonban egyre inkább javasolt az elővigyázatosság. Minél jobban támaszkodunk az okostelefon által nyújtott előnyökre, annál inkább tisztában kell lenni mobilunk védelmének fontosságával is. A kutatás számai azt mutatják, hogy ebben a kamaszok igen tudatosak, ami örvendetes fejlemény, de fontos, hogy mindenki, a felnőttek is, minél nagyobb arányban ismerjék az esetleges kockázatokat, és használják a készülékekbe épített biztonsági funkciókat."
________________
* Samsung Electronics: A magyarok mobilhasználati szokásai c. felmérés, 2018
Kapcsolódó cikkek
- Tudom, hogy láttad – indul a visszaszámlálás!
- Vizsgálták a fiatalok mesterséges intelligenciához való hozzáállását
- Az új kapcsolatokban segít, de a meglévőkben akár zavart is okozhat a mobiltechnológia
- Mobiltelefonoké a főszerep a Samsung vígjátékában
- Samsung Galaxy A9: Élj a pillanatnak!
- Aurélie Fontan okostelefonon megálmodott ruhakollekciója 3D nyomtatással készült
- Többet fényképezünk, kevesebbet telefonálunk a mobilunkkal
- Látványos megjelenésű Samsung Galaxy okostelefonok kedvező áron
- Magyarországon a fiatalok többsége fotózásra használja a telefonját
- A munkavállalók közel fele már a szabadidejében is dolgozik
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.