Hatékonyabb és fenntarthatóbb az Ericsson adatközpontja az ABB integrált automatizálási rendszerével
Az ABB Ability Data Center Automation vezető helyen áll azon megoldások között, amelyekkel a világ egyre bővülő információs csomópontjainak komplex energia- és üzemeltetési igényei kezelhetők.
Az adatközpontok állnak a digitális forradalom élén. A világszerte keletkező digitalizált információik zöme ezeken az egyre nagyobb terjedelmű létesítményeken áramlik át. Ezeknek az információs csomópontoknak az adattárolási és biztonsági mentési igényei olyan óriásiak, hogy a világ digitális információk iránti “éhsége” már csak zettabyte-ban (1 zettabyte = 1024 byte) mérhető.
A technológiai kihívások messze meghaladják az adatfeldolgozás lehetőségeit. A modern adatközpontokban sorakozó nagyszámú szerver hatalmas mennyiségű villamos energiát fogyaszt, és üzemelése során rengeteg hőt termel.
Az Eureca adatai szerinti az Európai Unió területén működő adatközpontok 2017-ben 25%-kal több energiát fogyasztottak, mint 2014-ben. Az Eurace az Európai Bizottság által finanszírozott projekt, amelynek célja, hogy növelje az adatközpontokkal és azok energiafelhasználásával kapcsolatos ismereteket és tudatosságot.
Az Eureca számításai szerinti a 2017-ben kiadott “Despacito” című sláger öt milliárd letöltést és streamelést generált, amihez annyi energia felhasználására volt szükség, mint amennyit Csád, Bissau-Guinea, Szomália, Sierra Leone és a Közép-afrikai Köztársaság lakossága együttvéve egy év alatt felhasznál.
Az ilyen nagyságú energiagazdálkodási feladatok irányítása, valamint az üzleti világban ma elvárt üzemelési hatékonyság és megbízhatóság biztosítása a fejlett technológia alkalmazásától és a mélyen gyökerező műszaki szaktudástól függ.
A szélessávú adatkapcsolat vezeték nélküli változatának megfelelő 5G globális bevezetése robbanásszerűen megnöveli a digitális adatok mennyiségét, aminek a kezelése egyre jobb energiagazdálkodási és üzemelési hatásfokot követel az adatközpontoktól. Más szavakkal: tovább nő a kereslet az ABB adatközpontokhoz kifejlesztett technológiai megoldásai iránt.
Ezért is tudott az ABB a világ egyik piacvezető beszállítójává válni azadatközpontok működés- és energiairányítási rendszereinek terén. Az Ericsson, a világ legnagyobb távközlési hálózati berendezés szállítója, hasonló megfontolásokból bízta meg az ABB-t azzal, hogy tervezze meg a svédországi Rosersberg városában felépülő Global Information and Communication Technology Center-ét.
A Global ICT Center kulcsfontosságú az Ericsson számára, mivel ezzel a létesítménnyel a világ különböző pontjain dolgozó mérnökei a nap 24 órájában távolról tesztelhetik a termékeket és a szolgáltatásokat még az előtt, hogy azokat az ügyfeleknek átadnák. A létesítmény megbízhatósága és folyamatos, hatékony üzeme döntő fontosságú az Ericsson sikeressége szempontjából.
Az ABB Ability Data Center Automation megoldásnak köszönhetően a hatalmas, több mint 20 000 m2-en elterülő adatközpontot egy mérnökcsoport egyetlen helyiségből tudja felügyelni és vezérelni. Ezen a “központi idegrendszeren keresztül” az adatközpont mindhárom vezérlő rendszerét, azaz az épületfelügyeleti rendszert (BMS), az intelligens, automatikus funkciókkal rendelkező villamosenergia-irányítási rendszert (PMS) és az energiairányítási rendszert (EMS), egyetlen vezérlési pontról felügyelik. Az ABB szakértelmének köszönhetően a Global ICT Center energiamegtakarítást ért el, valamint csökkentette a működési- és tőkekiadásait is.
„Az ABB ennél és a többi hasonló létesítményünknél stratégiai partnernek számít”, – nyilatkozta Mikael Anckers, az Global ICT Center építési ügyekért felelős vezetője. „Az ABB által szállított BMS, PMS és EMS, amelyek itt egyetlen rendszerbe vannak integrálva, a létesítményünk „szívét és az agyát” alkotják. Az ABB megoldásának köszönhetően könnyebbé vált a létesítmény felügyelete. Ismerve az ABB-rendszer kiváló tulajdonságait, a jövőben nyugodtabban tudok majd aludni.”
Az Ericsson az ABB erőátvitel és automatizálás terén meglévő kiemelkedő szaktudását hívta segítségül. A projekt keretében az ABB a hűtővíz-hozamokat regisztráló elektromágneses áramlásmérőket, alállomási transzformátorokat, középfeszültségű kapcsolóberendezéseket szállított. Az ABB által szállított összes berendezést az automatizálási rendszer felügyeli és vezérli.
Az energiairányítás kulcsfontosságú
Az ABB technológiája lehetővé tette, hogy az Ericsson az üzemelés automatizálását és vezérlését a hardver és szoftver rendszerek mellett kiterjessze a villamosenergia-ellátási, a hűtési és az energiairányítási rendszerekre is.
Az adatközpontok nagyon energiaigényesek, hatalmas mennyiségű villamos energiát igényelnek, energiafogyasztásuk vetekszik egy kisebb városéval. Az ABB számításai szerint az adatközpontok adatforgalma a következő két évben 400 %-kal nő majd, így világszerte az adatközpontok villamosenergia-fogyasztása 60 gigawattra ugrik, és 2020-ra a világ áramfogyasztásának már 2,5%-át adja.
Mivel az adatközpontok méretben és számban is gyarapodni fognak, ezért a tulajdonosok és az ügyfelek egyaránt abban érdekeltek, hogy az energiafelhasználásukat körültekintően, okosan szabályozzuk. A becslések szerint az energiaköltségek a tulajdonlási költségek akár 40%-ra is rúghatnak. Ha az adatközpontok üzemeltetése nem válik hatékonyabbá és innovatívabbá, előbb vagy utóbb túlterhelik az országos villamosenergia-hálózatokat, ami – ha bekövetkezik – gátat szabhat további növekedésüknek.
A svédországi központú Ericsson egyértelmű előnyöket kínál az adatközpontok működtetése terén. Idesorolhatók a fenntartható energiaforrások, mint például a szél- és a vízenergia, vagy azok az országos energiapolitikák, amelyek előnyben részesítik a megfizethető elektromos áramot.
„Ha összevetünk egy 10 megawattos svédországi adatközpontot egy hasonló teljesítményű németországi létesítménnyel, akkor a számítások szerint tíz éves időszak alatt a Svédországban működtetett adatközponttal 50 és 100 millió euro közötti megtakarítást lehet elérni”, – mondja Tomas Sokolnicki, aki a Business Sweden nevű kereskedelmi és beruházási tanács adatközpontokkal foglalkozó részlegének vezetője. „Ha az adatközpontot össze tudnánk kötni a Stockholmban működő távfűtő és -hűtő hálózatokkal – ahogy azt az Ericsson már meg is tette –, a városban 20 000 lakás fűtését lehetne segíteni. Ezek olyan kiváló fenntarthatósági célok, amelyet bármelyik adatközpont-üzemeltető szívesen tűzne ki maga elé.”
Amellett, hogy az adatközpontokban termelt hő újrahasznosítása keretében hőt és meleg vizet lehet biztosítani a helyi lakosoknak, az Ericsson Global ICT Center hideg vizet kap vissza a várostól, amellyel a központ szervereit tudja hűteni. Ezeknek a hőátadási műveleteknek a hatékony kezelését az ABB vezérlőrendszere teszi lehetővé, aminek az alkalmazása egy hatékonyabb és fenntartható globális gazdasági jövőt ígér.
Kapcsolódó cikkek
- Már a svéd lengőhinta is ABB technológiát használ
- Az ABB üzemeli be az első digitális alállomásokat Olaszországban
- Áttörést jelentő kísérlet az ABB távvezérelt személyszállító kompjának autonóm működtetésében
- ABB megoldás a világ óceánjaiban felhalmozódó műanyagszemét problémájára
- Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi fel Sanghajban
- ABB technológiával jön létre a világ legnagyobb digitális alállomása Fehéroroszországban
- Gyárlátogatás Oxfordban a BMW Mini üzemben
- Az ABB villámtöltői is hozzájárulnak Izland energetikai fenntarthatóságához
- Az ABB és a Kawasaki megalkották a világon az első, kollaboratív robotokhoz kifejlesztett közös interfészt
- Az ABB díjnyertes szolár invertere akár 65%-kal is csökkentheti a logisztikai és a telepítési költségeket
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.