Hogyan váltsunk pályát okosan?
A gyorsan változó munkaerő-piaci viszonyok manapság több nyitottságra ösztönöznek: új szakmák, új lehetőségek kínálkoznak, amik arra késztetik a munkavállalót, hogy újragondolja, milyen pályán képzeli el folytatni karrierje építését. Történjen a pályaváltás saját elhatározásból, vagy kényszerhelyzetből, érdemes átgondolni a döntést, hogy ne érjen minket meglepetés. Andavölgyi Viviennel, a Profession.hu toborzási specialistájának segítségével most összeszedetünk 5 lépést, amivel megfelelően megalapozhatjuk a sikeres karrierváltást.
Ha valaki úgy érzi, rossz pályát választott, új kihívásokra jobb fizetésre vágyik, mert már nem köti le, amit eddig csinált, vagy esetleg leépítés, munkahely megszűnés miatt kerül olyan helyzetbe, hogy pályamódosításra van szüksége, érdemes felkészülni, átgondolni és megtervezni a váltást.
1. Alapozzuk meg a döntést!
A karrierváltás akkor lehet sikeres, ha rendelkezünk megfelelő önismerettel, tisztában vagyunk saját igényeinkkel, elképzeléseinkkel, érdeklődésünkkel, továbbá, ha jól ismerjük a választott pályát és minden velejáróját. „Nagyon gondolja végig, aki karrierváltásba vág bele, hogy mik azok a készségei, amik a legjobban működnek, és mi az, amivel nagyon szeret foglalkozni, hiszen, ha már valaki ilyen nagy fába vágja a fejszéjét, akkor érdemes olyan területre tovább menni, ami kielégíti a munkával kapcsolatos elképzeléseit. Nagyon tudatos döntésnek kell lennie.” - kezd bele a témába Andavölgyi Vivien, a Profession.hu toborzási specialistája.
2. Készüljünk fel rá, hogy nem megy egyik napról a másikra!
„Tudatosítanunk kell azt is, hogy egy hosszabb folyamatra kell készülnünk. A pályamódosítás előkészítése sok időt, energiát és pénzt emészthet fel és ehhez nagyfokú elkötelezettségre van szükség. A váltást meg kell alapoznunk szakmailag és tapasztalatot is időbe telik szerezni, így nem egyik pillanatról a másikra fogunk tudni érvényesülni az új munkaterületünkön.” Meg kell értenünk, hogy merőben más folyamat egy új munkahely keresés, mint a karrierváltás. Ezt érdemes szem előtt tartani mindvégig. Az utóbbi egy sokkal idő- és energiaigényesebb folyamat, amihez sok alázatra van szükség.
3. Képezzük magunkat!
„Számos rövidebb időtartamú képzés érhető el manapság, mind online mind pedig offline, amik között érdemes első körben körül nézni, és egy picit belekóstolni abba, hogy tényleg olyan-e az adott munkakör, mint ahogy elképzelte az ember. Vannak divatos, jól hangzó munkakörök, mint például a Social Media koordinátor, ami - bár sokat ezt gondolják róla - nem egész napos facebookozást jelent.” Ha valaki rendelkezik nyelvtudással, akkor érdemes külföldi oldalak között is keresgélni, mert több olyan portál is fellelhető, ahol olcsóbban lehet belevágni ilyen képzésekbe. Járjunk szakmai rendezvényekre, ahol jobb betekintést lehet nyerni egy adott területre, és információt szerezni egy adott munkakörről. „Nagyon népszerű átképzési irány most az IT terület. Vannak olyan iskolák és képzések, ahol pár hónap alatt el lehet sajátítani az alapokat, és akár munkalehetőséget is biztosítanak a sikeres tanfolyam elvégzés után. Ez egy gyorsabb átképzési lehetőség, de ez esetben is nagyon fontosnak tartom, hogy egy tudatos és megfontolt döntés álljon a háttérben. ” – figyelmeztet a gyors pályaváltás lehetséges buktatóira a szakember.
4. Közszférából versenyszférába?
Talán első gondolatra nagyobb kihívásnak tűnik, mint amilyen valójában. Sokan azt gondolhatják, hogy váltani a két szféra között felér egy pályamódosítással. Pedig valójában a multinacionális cégeknél szokásos eljárásrendszerek, jóváhagyási és felelősségi körök nagyon hasonlítanak az állami intézményekben megszokott eljárásrendekhez. „Ami a váltáshoz szinte biztosan szükséges, az a nyelvtudás, valamint elengedhetetlen a rugalmasság és a nyitottság. A passzív nyelvismeretet feléleszteni feltétlenül megéri, mint ahogy az is, hogy valaki akár a nulláról fejlesszen fel egy nyelvtudást. Érdemes az energiát erre fordítani.”
5. Mikor érdemes belevágni?
„Nem érdemes nagyon rózsaszín képet festeni a pályaváltással kapcsolatban, hiszen nem mondhatjuk azt egyértelműen, hogy persze, bármikor, érdemes belevágni. Tapasztalatból és persze a statisztikákból is jól látszik, hogy az idősebb korosztálynak nehezebb elhelyezkednie. Ugyanakkor én pozitívan állok ehhez a kérdéshez, mert családon belül, és a közeli ismeretségi körben is vannak idősebb korban karrierváltók, és azt látom, hogy elhatározás kérdése. Ha egy nagyon megalapozott döntés van mögötte, és már az elején elfogadjuk, hogy ez egy hosszabb folyamat lesz, de az elhatározás, és a cél komoly, akkor nem hiszem, hogy kor függvénye, hogy sikeres tudjon lenni egy ilyen karrierváltás.”
Kapcsolódó cikkek
- A magyar egyetemisták fele saját vállalkozásban képzeli el a jövőjét
- 2018 második felében is határozottan nőtt az álláspiac
- Húszszorosára nőtt egy önéletrajz ára az elmúlt 6 évben
- Figyelem és gondoskodás az első 3 hónapban. Ezen múlna a munkavállaló megtartása?
- Állások alakulása a pénzügyi szektorban a digitalizáció hatására
- Egyre nő a fizikai munka elismertsége a magyar dolgozók szerint
- A magyarok közel fele nem azon a területen dolgozik, amelyben a legmagasabb végzettségét szerezte
- A magyar munkavállalók vágynak leginkább az elismerésre
- Soha nem látott méreteket öltött a munkaerőhiány
- Szakmai támogatási program a magyar tudás itthon tartásáért
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.