Kobotok: csak komplex megoldásként működnek
Az együttműködő robotok (kobotok) világa folyamatosan fejlődik, és beillesztésük az aktuális gyártókörnyezetbe felér egy valóságos technológiai paradigmaváltással. Így hát aligha meglepő, hogy az együttműködő robotok iránti kereslet egyre jelentősebb mértékben emelkedik.
Egy alkalmazás a tökéletes és teljes megoldáshoz – A hangsúly az alkalmazáson van
Minden robotot egy teljes egészként kell kezelni, hiszen csak így szolgálhat jelentős értékkel a végfelhasználó számára. A robotkar maga is csak a további alkalmazások hozzáadása után nyeri el működőképességét. Ezt a koncepciót az okostelefon példája tökéletesen szemlélteti: az eszköz önmagában használhatatlan és semmilyen funkcióval sem rendelkezik, csakis applikációk installálása után képes a felhasználó telefonálni, e-mailekre válaszolni, vagy internetezni. Ugyanez vonatkozik az automatizálási megoldásokra is. A robotkar egyedül, önmagában nem elég hatékony. Csak akkor tudja igazán elvégezni feladatát, amikor a robotkar végére szerelhető végszerszámokkal (end-effektorokkal), azaz fogókkal (gripperekkel), vagy szenzorokkal látják el őket.
„Magyarországon egyre nagyobb szükség van kimondottan a pick&place, valamint a gépkiszolgáló alkalmazásokra.” – mondja Enrico Krog Iversen, az OnRobot, az együttműködő robotkiegészítők vezető gyártóvállalatának vezérigazgatója. A dán OnRobot azt szeretné elérni, hogy az együttműködő robotokat még egyszerűbb legyen telepíteni, illetve újabb és újabb területeken terjedjen el alkalmazásuk. Ennek érdekében fejlesztik folyamatosan termékeiket és technológiájukat. A pick&place, valamint a gépkezelő alkalmazásaikhoz különböző grippereket ajánlanak, amelyek növelik e feladatok gyorsaságát és minőségét.
A „pick & place” alkalmazások gyorsítása
A felvevő és lerakó (pick & place) folyamatok felgyorsításából adódó megnövekedett termelés csak egy a sok előny közül, amelyet a gripperek alkalmazása teremt meg a gyártás során. Azzal, hogy egy grippert adunk az együttműködő robothoz, ugyanazt a pontosságot fogjuk kapni hosszú órákon át tartó működés során is, hiszen soha nem fárad el. Emellett további eszközök hozzáadásával a könnyűsúlyú robotkar és gripper használhatósága jelentősen kibővül. Az RG2-n, RG6-on és a Gecko gripperen kívül tökéletes megoldást jelent a pick & place alkalmazások számára a VG10 vákuumos gripper, amely két különálló vákuumcsatornájának köszönhetően dupla fogófunkcióval rendelkezik.
A gépkiszolgáló alkalmazások fejlesztése
A gépkezelés egy potenciálisan unalmas és veszélyes munka, ahol nagymértékű következetességre van szükség hosszú órákon keresztül. „A gépkiszolgáló munkák automatizálása nem csak az alkalmazottak megnövekedett biztonságát, hanem a termelékenység növelését is jelenti, emellett lehetővé teszi, hogy a gyártás azután is tovább folytatódhasson, miután a gépkezelő munkások elhagyták a munkaállomást. Az RG2 dupla gripper megoldásunkkal például jelentősen csökkenthetőek a ciklusidők, mivel az eszköz egyszerre két termék kezelésére is képes.” – mondja Enrico Krog Iversen.
A gripperek új szintre lépnek – A vákuumos gripperek
A tavalyi év során a Perception Robotics start-up cég, amely beleolvadt az OnRobot-ba, kifejlesztette a Gecko grippert, amely egy teljesen új megközelítés alapján működik. Az inspiráció a természetből érkezett, mivel azt a tapadási rendszert használja, amit a gekkók lábai is: milliónyi finom szál tapad a munkadarab felületéhez, melyek így erős, Van der Waals-erőket hoznak létre. A Gecko gripper technológiájához az OnRobot az eredetileg a NASA Sugárhajtású Laboratóriuma (Jet Propulsion Laboratory, JPL) által kifejlesztett, és piacérettség állapotába hozott koncepció felhasználási engedélyét szerezte be. A nagy, lapos tárgyak mozgatásához az egyedi és fürge megoldás feleslegessé teszi a vákuumos fogószerkezetek – és következésképp a sűrített levegős rendszerek – használatát. A vákuumos fogószerszámoktól eltérően a Gecko gripper zökkenőmentesen mozgatja a lyukacsos, vagy porózus munkadarabokat, mint például a nyomtatott áramköri lapokat is.
A VG10 vákuumos gripper egy kimondottan az együttműködő robotok alkalmazási területére tervezett, robotkar végére szerelhető eszköz, melynek technológiája egyedülálló a világon. A rugalmas karokkal és állítható vákuummal bíró VG10 különböző fajtájú és méretű tárgyak kezelésére alkalmas. A VG10 zökkenőmentesen összeilleszthető például a Universal Robots termékeivel, és az általános robotinterfészt is támogatja, tehát minden robottípus esetében ideális választás. A fogószerkezet dupla fogófunkcióval, eszközcserélővel és számos jellegzetes vákuumkoronggal rendelkezik.
A fogó- (gripper) és érzékelő technológiáknak köszönhetően manapság valódi együttműködésről beszélhetünk.
Kapcsolódó cikkek
- A Gyermelyi Zrt. is ABB technológiát használ
- Melyik technológia lesz a befutó 2019-ben?
- Verseny a vállalatok informatikai függetlenségéért
- Hatékonyabb és fenntarthatóbb az Ericsson adatközpontja az ABB integrált automatizálási rendszerével
- A MiR sorozatban másodszor is csaknem megtriplázta éves eladásait
- Robotok egy budapesti kávézóban
- HFS Research: az EY garantálja a legmagasabb szintű robotizált folyamatautomatizálási szolgáltatásokat
- Egy évtizede vették meg az első kobotot
- Az innovatív NIDEC GMP mobil robotokkal növeli kapacitását
- A beszerzést is eléri a digitális forradalom
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.