Öt megatrend, ami a munka világát befolyásolja
Számos meghökkentő előrejelzés lát napvilágot annak kapcsán, milyen lesz a jövő munkahelye, mekkora szerepet kapnak majd a robotok. Hogy melyik előrejelzés lesz a legközelebb a valósághoz, még nem tudni. Ugyanakkor ezen előrejelzések alapja sokszor közös, a következtetéseket a munkahelyekre ható változásokból vezetik le. Ezen változások öt tényezőben, megatrendben foglalhatóak össze – derült ki az SAP szoftvercég „Future of Work Now” budapesti konferenciáján.
Az öt megatrend
Először, a vállalatok agilisabbá válnak. A foglalkoztatók egyre inkább felismerik, hogy akkor tudnak sikeresek lenni, ha a körülöttük lévő változások a saját munkaerejükben is megjelennek, (pl. azonnali visszajelzések megvalósítása, új célközönség megszólítása), és e folyamatokat rugalmasan, a lehető legjobb munkavállalói élmény biztosítása mellett tudják véghezvinni.
Másodszor, felértékelődik a tanulás szerepe. Ahogy a mesterséges intelligenciára egyre több unalmas rutinfeladatot lehet bízni, az alkalmazottak folyamatos képzése mind a cégek, mind a dolgozók szempontjából kulcsfontosságúvá válik. Ahogy egy globális felmérés is rámutat, az emberek a személyi problémák (pl. főnökkel való elégedetlenség) után a fejlődési lehetőségek hiánya miatt távoznak egy cégtől.
A harmadik világformáló trend a „külsősök” alkalmazása. Egyes felmérések szerint néhány éven belül a globális munkamennyiség felét határozott idejű szerződések alapján végzik majd el. Felértékelődnek a speciális képzettséggel bíró szakemberek, akik azonosítása, megnyerése, a cégbe való integrációjuk komoly kihívást jelent a vállalatok számára.
A negyedik a teljes átláthatóság. A közösségi média előretörésével, a digitális „lábnyomok” általánossá válásával eddig nem látott transzparencia valósul meg (pl. nyilvánossá válnak a fizetések, belső események), ami a vállalatokat az eddig jól bevált szabályzatok, gondolkodásmód átírására kényszerítheti.
Az ötödik a teljes inkluzivitás felé hajtja a munka világát. A vállalatok már másképp kell, hogy tekintsenek az új munkavállalók megszerzésére vagy az egyes munkakörök tartalmára.
Az öt megatrend öt kihívást is támaszt, amelynek a szervezetek a technológia alkalmazásával tudnak megfelelni-legyen szó akár a valós idejű értékelésekről, akár a karrierutak megtervezéséről, a rugalmas kompenzációs rendszerek bevezetéséről vagy a közösségépítésről – hangsúlyozta dr. Steven Hunt, az SAP SuccessFactors szenior alelnöke az előadásában.
A rendezvényen áttekintették továbbá a munka világára ható legújabb irányvonalakat (pl. művészet szerepe a munka világában, a teamcoaching alkalmazása a csoportkohézió erősítésére), a HR digitális átalakulásának legjobb gyakorlatait, valamint azt, hogy milyen lehetőségeket rejt a gépi tanulás a vállalatok számára.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2016: nemzetközi innovációs expót rendeznek Magyarországon
- Innováció az ICT ökoszisztémában
- Öt trend, amely a digitális ügyfélélményt formálja
- A repülőterekre is becsekkolt a digitalizáció
- Cégmarketing trendek 2017-ben
- Kultúraváltást jelentő lépés a Bonafarm Csoportnál
- Csúcson az SAP felhő megoldása
- Mesterséges intelligenciát adnak a hazai HR-esek kezébe
- Januárban jön a IV. Magyar Marketing Fesztivál
- Internet Hungary: egymás vállán fognak sírni a taxisok és az Uber sofőrök?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.