Közeledik a „posztdigitális” korszak
Az Accenture Technology Vision 2019 éves jelentése szerint a vállalatok hamarosan átlépnek a „posztdigitális” korszakba, ahol egy cég sikere attól is függhet, mennyire tudja alkalmazni az ügyfeleinek, munkavállalóinak és üzleti partnereinek a személyre szabott valóságot és élményt nyújtó új technológiákat.
A vállalatok működését a következő három évben jelentősen átalakító technológiai trendekről szóló „The Post-Digital Era is Upon Us — Are You Ready for What’s Next?” című jelentés szerint a cégek fordulóponthoz érkeztek. A digitális technológiáknak köszönhetően már átfogó ismeretekkel rendelkeznek ügyfeleikről, ezért több lehetőségük van a fogyasztók elérésére, valamint új partnerekkel való kapcsolat építésére. A posztdigitális korban a digitális technológia már nem csak előny, hanem alapkövetelmény.
A felmérés során megkérdezett több mint 6 600 üzleti és IT-vezető közel négyötöde (79%) úgy gondolja, hogy a digitális technológiák – azon belül a közösségi média, a mobiltechnológia, az analitika és a felhő – a bevezetés szakaszán túllépve, mára szerves részét képezik cége alaptechnológiáinak.
„A posztdigitális világ persze nem azt jelenti, hogy a digitális technológiákra már nincs szükség” – nyilatkozta Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója. „Épp ellenkezőleg. Csupán a megválaszolandó kérdés változott meg: most, amikor már szinte minden vállalat rendelkezik a kellő digitális kompetenciával, mi fogja az ÖN cégét kiemelni a tömegből? A digitális technológia önmagában már nem elég. Technology Vision jelentésünk bemutatja, milyen módon kell a szervezeteknek az ütőképes új technológiákat felhasználniuk üzleti modelljeik megújítására és arra, hogy képesek legyenek ügyfeleiknek személyre szabott élményeket nyújtani. Emellett a vezetőknek azt is fel kell ismerniük, hogy az olyan emberi értékek, mint a bizalom és a felelősség, nem csupán kedves szavak, hanem kritikus sikertényezők is.”
A Technology Vision jelentés öt olyan új technológiai trendet azonosít, amelyek segíthetik a vállalatok sikerességét a gyorsan változó mindennapokban.
- A DARQ hatalma, vagyis mi a DARQ lényege? Az elosztott főkönyvi technológia, a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság és a kvantumszámítástechnika (distributed ledgers, artificial intelligence, extended reality és quantum computing - DARQ) a változások katalizátorai, amelyek kivételes új képességeket kínálnak, valamint teljes iparágak megújítását is lehetővé teszik. Amikor arra kérték a válaszadókat, hogy rangsorolják ezeket a technológiákat aszerint, hogy melyek gyakorolják majd a legnagyobb hatást szervezetükre a következő három évben, a megkérdezett vezetők 41%-a az AI-t tette az első helyre (ez az arány több mint kétszerese a többi DARQ technológia által elért eredménynek).
- Az egyén megismerése – az egyedi fogyasztók és egyedi lehetőségek kiaknázása. A technológia vezérelt interakciók nyomán folyamatosan erősödik a fogyasztók technológiai identitása. Ennek ismerete rendkívül fontos lesz a fogyasztók következő generációjának megértéséhez, valamint a személyes és élményalapú kapcsolatok kiépítéséhez. A megkérdezett vezetők több mint négyötöde (83%) szerint a digitális demográfiai adatok a cégeknek új lehetőséget biztosítanak a még nem teljesített ügyféligények azonosítására.
- Humán+ munkaerő – változtass, különben hátráltatsz! A humán+ munkaerő azt jelenti, hogy a saját készségein és tudásán kívül minden egyes dolgozó rendelkezik majd a technológia által biztosított új képességekkel. A Humán+ munkaerő megjelenésével a vállalatoknak a munkavégzés új formáit kell kialakítaniuk a posztdigitális korban. A vezetők több mint kétharmada (71%) szerint a munkavállalóik digitálisan érettebbek, mint maga a szervezet, ezért a dolgozók arra várnak, hogy a szervezet utolérje őket.
- Védj meg mindenkit, ezzel véded magadat is! A vállalatok nagyban függenek a velük kapcsolatban álló cégektől, de ezek a kapcsolatok egyben a biztonsági kockázatokat is növelik. A vezető vállalatok tisztában vannak azzal, hogy a biztonság fontos szerepet játszik a működésükben, miközben egy kiterjedt ökoszisztémával együttműködve nyújtanak piacvezető termékeket, szolgáltatásokat és élményeket. A válaszadók mindössze 29%-a biztos abban, hogy az ökoszisztémában működő partnerek maximálisan törekednek a biztonsági szabályok betartására és a megfelelő védelem kialakítására.
- Személyre szabott kereskedelem: valós idejű interakciók a fogyasztókkal. A technológia létrehozza a testre szabott és igény szerinti élmények világát, a vállalatoknak pedig át kell alakítaniuk ahhoz, hogy azonosítani tudják és kiaknázhassák az új korszak kínálta lehetőségeket. Ez azt jelenti, hogy minden lehetőségre úgy kell tekinteni, mint ha az egy külön piacot képviselne. Hét vezetőből hat (85%) nyilatkozott úgy, hogy a testreszabás és a valós idejű kiszállítás integrálása lesz majd a következő jelentős versenyelőny a piacon.
A jelentés szerint a posztdigitális korban az innovációhoz az is hozzátartozik, hogy a vállalatok képesek legyenek kitalálni, hogyan alakíthatják az embereket körülvevő világot, és a megfelelő időben miként kínálhatják nekik termékeiket és szolgáltatásaikat. A gazdaság szereplői most teszik meg az első lépéseket abban az új világban, amely a pillanatnyi igények szerint alakul: a termékek, a szolgáltatások, sőt akár még az emberek környezete is egyre inkább testreszabottá válik, és a vállalatok az élet és munka minden területén arra törekednek, hogy az egyén igényeit maximálisan kielégítsék és átformálják az általa megélt valóságot.
A testreszabást új szintre emelő vállalatok egyike Japán legnagyobb e-kereskedelmi vállalkozása, a Zozotown. A cég alkalmazása pontosan meghatározza a vásárló méreteit, és ennek alapján szintetikus spandex anyagból készíti el a testhez simuló Zozosuitot, amely 10 napon belül meg is érkezik a vevőhöz. Azonban a technológia segítségével nem csak a divatiparban valósítható meg a korábban elképzelhetetlen mértékű testreszabás. A Sam’s Club amerikai kiskereskedelmi cég olyan alkalmazást fejlesztett ki, amely a gépi tanulás és a vevő korábbi vásárlásaira vonatkozó adatok segítségével automatikusan elkészíti az aktuális bevásárlólistát. A vállalat hamarosan navigációs funkcióval is kiegészíti az alkalmazást, amely megmutatja, hogyan lehet a legoptimálisabban eljutni a bolton belül a listán szereplő termékekhez.
A jelentés arra is utal, hogy a digitális átalakulás szakaszában lévő vállalatok azt vizsgálják és kutatják, milyen megoldásokkal szerezhetnének versenyelőnyt, legyen szó innovatív szolgáltatásokról, nagyobb hatékonyságról vagy akár pontosabb testreszabásról. A posztdigitális vállalatok már ezeket az irányokat ötvözve magát a piaci működést megváltoztatva utasítják maguk mögé a versenytársaikat. Egy piac helyett több olyan kisebb testreszabott piac jöhet létre, amely igény szerint, az adott pillanat elvárásaihoz igazodva működik. Jó példa erre a kínai JD.com e-kiskereskedelmi portál “Toplife” platformja. A külső cégek saját áruházak létrehozásával, a JD robotikai megoldásai és drónos házhozszállítása által a JD- ellátási láncán keresztül értékesítik termékeiket. Egy a Walmart-tal partneri kapcsolatban álló sencseni fizikai áruház több mint 8000 terméket kínál majd vásárlóinak a JD-platformján keresztül személyes átvétellel vagy az üzletből 30 percen belüli kiszállítással. A soha nem látott testre szabási lehetőséget és sebességet kínáló JD úgy nyújt segítséget más vállalatoknak, hogy közben saját maga számára hoz létre új piacot.
Az Accenture közel két évtizede vizsgálja szisztematikusan a nagyvállalati környezetet, hogy azonosítsa a vállalatok és az iparágak fejlődésére meghatározó hatást gyakorló, új technológia trendeket. Ha szeretne többet megtudni az idei jelentésről, keresse fel a www.accenture.com/technologyvision oldalt.
Kapcsolódó cikkek
- Fontos a munkavállalói adatok felelősségteljes kezelése
- A kiberbűnözés 5 200 milliárd dollár kárt okozhat a vállalatoknak a következő öt évben
- Ezek lesznek 2019 legfontosabb fogyasztói világtrendjei az Ericsson felmérése szerint
- Accenture felmérés: idén az Y generáció költi a legtöbb pénzt a karácsonyi vásárlás során
- A mesterséges intelligencia megjelenése a pénzügyi szolgáltatásokban
- Az Accenture a világ legsokszínűbb és legbefogadóbb vállalata
- Az Accenture robotasszisztenssel segíti a betegek ellátását
- SAP területen bővít az Accenture Magyarországon
- A Cisco legújabb kutatása a KKV-k biztonságát vizsgálta meg
- Folyamatos tanulással lehetnek a döntéshozók a globális digitális transzformáció nyertesei
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.