Elindult az első minősített, gyakorlatorientált innovációs képzés Magyarországon
Számos cég végez úgy kutatás-fejlesztést, hogy nem is tud róla. Így a K+F tevékenység jelentős mértékű hatékonyságvesztés és költségnövekedés mellett zajlik, ráadásul az adókedvezménytől is eleshetnek. Mindeddig nem volt olyan felnőttoktatási program, amely gyakorlatorientált módon mutatta volna be az innováció menedzsmentet. Már van.
Az Innováció Menedzsment Akadémia (IMA) az innováció menedzsment fogalmának piaci bevezetését tűzte ki célul, és a napi üzleti gyakorlatban is jól hasznosítható tudásanyagot nyújt a vállalati kutatás-fejlesztés és az innovációs projektek iránt érdeklődő szakemberek számára.
Az Akadémia szakmai vezetője, Kiss János József szerint az itt megszerzett tudás azonnal megtérül, már a tervezés és lebonyolítás minőségének javításából is származik haszon és megtakarítás. A cégvezetők által nem is ismert, a képzés során megismertetett jelentős adókedvezmények pedig már csak a habot jelentik a tortán. Rövid- és hosszútávú hatékonyság javulást, megtakarításokat és a szellemi vagyonuk jobb mérhetőségét és növekedését is élvezhetik azok, akik mostantól tudatosabban építik majd cégük innovációs tevékenységét. Az IMA a felnőttképzési minősítés szerint OKJ-s tanúsítványt vagy a részben minősített képzésekről oklevelet ad, de az oktatás házhoz is megy, kihelyezett vállalati tanfolyamokat is igénybe lehet venni.
Kinek szól a képzés? Milyen szektorokban?
Cégvezetők, kutatási igazgatók, innovációs projektmenedzserek, mérnökök vagy akár számviteli szakemberek is elsajátíthatják végre az innováció menedzsmenttel kapcsolatos szakmai ismereteket. Az innovációs képzést minden olyan nemzetgazdasági szektor hasznosíthatja, ahol innovatív kutatás-fejlesztés folyik, vagy folyhat majd. Az elmúlt évtizedekben általában az IT, az élelmiszeripar, a biotechnológia, a gyógyszeripar, a vegyipar és a gépgyártás területéről kerültek ki az innováció menedzsment ismeretek megszerzése iránt érdeklődő vállalati szakemberek. Az Innováció Menedzsment Akadémia ajánlott azoknak, akik általános ismereteket akarnak szerezni az innovációmenedzsment témakörében, de azoknak is, akik csak egy-egy speciális területen akarják bővíteni ismereteiket.
Milyen formában hasznosulnak a megszerzett ismeretek?
Az Akadémia elindulásának kezdeményezője, a 25 éve innovációs tanácsadással foglalkozó Glósz és Társa tanácsadó cég. A cég szakértője és oktatója, Zsombók András a kutatás-fejlesztési tevékenység leggyakoribb megjelenési formáinak az alábbiakat tartja a hazai vállalati gyakorlatban:
- Termékfejlesztés: új termékek kifejlesztése a termékszerkezet bővítésére.
- Technológiai fejlesztés: új eljárások kifejlesztése és bevezetése a vállalati működés bármely területén.
- Szolgáltatásfejlesztés: új szolgáltatások kifejlesztése a kínálat bővítésére.
- Szoftverfejlesztés: új algoritmusok és implementálásuk együttes megvalósítása.
- Ekvivalens megoldások bevezetése: új anyagok, alkatrészek, részegységek bevezetése.
- Kutatás-fejlesztési szolgáltatások: megrendelés alapján végzett kutatás-fejlesztési szolgáltatás nyújtása, prototípusok fejlesztésével, ipari kutatási eredmények létrehozásával.
- Technológiai transzfer lebonyolítása: vásárolt kutatás-fejlesztési eredmények bevezetése és alkalmazása.
Milyen számszerűsíthető előny érhető el az IMA elvégzésével a szakértők szerint?
Kiss János József úgy véli, hogy egy 100 millió forint bekerülési költségű KF projekt esetén például:
1. Hatékony projektgenerálással 10-15 %-os csökkenés a projekt bekerülési költségében
2. Hatékony projektvezetéssel átlagosan 10-20 %-os megtakarítás a lebonyolítás rendszerében
3. Aktiválás esetén 100 millió forint összegű vagyonnövekedés, amely értékhelyesbítéssel növekedhet
4. Aktiválás esetén 100 millió forintos eredménynövekedés
5. Az adóalapok legális csökkentése révén 8,82 millió forint adócsökkentés (TAO, HIPA)
6. Átlagosan 35-60 % vissza nem térítendő támogatás a célirányos pályázatok esetén.
És melyek a nem számszerűsíthető hatások?
1. A nem megtérülő innovációs ötleteket előre ki lehet szelektálni objektív alapon.
2. A jogi szempontból aggályos innovációs ötleteket objektíven ki lehet szűrni.
3. Megteremtődnek a projektek valós értékének nyilvántartási-, megtérülésüknek pedig a számítási feltételei.
4. Megfelelő módon dokumentálható és az üzleti célnak megfelelően levédhető lesz a létrehozott szellemi alkotás.
5. Az adóigazgatási eljárások számára átlátható és kezelhető számviteli nyilvántartás jön létre.
6. A K+F projektek megvalósítása jól nyomon követhető, jól irányítható lesz.
7. Megteremtődnek a technológiatranszfer (alternatív hasznosítás) szükséges feltételei.
Mit tartalmaz a képzés, hogyan épül fel a tananyag?
Stratégiai tervezés, innovációs projektmenedzsment, célirányos számviteli, pénzügyi és iparjogvédelmi ismeretek egy fedél alatt. Egy szakmai egység 3-5 modulból áll, amelyek összesítve egy-egy képzési napot igényelnek a hallgatóktól. Minden szakmai egység elméleti és gyakorlati oktatásból, valamint esettanulmányokra épülő projektfeladatok megoldásából áll. Az oktatás résztvevői a megszerzett egyedülálló tudás mellett értékes kapcsolatrendszerrel is gyarapodnak, ami segíti érvényesülésüket ezen a speciális területen.
Kapcsolódó cikkek
- Beszámoló a Safer Internet Program 2018. évi oktatási eredményeiről
- Az egyetemi hallgatók harmada már átélte a kapunyitási pánikot
- Az E.ON remek hely a tanulásra
- Vállalati tréningekkel és tapasztalatai megosztásával kezdi a Codecool az évet
- További rekordot döntött az Educatio kiállítás
- Robotprogramozással újít a Vodafone és a Skool
- Az idei Educatio már a tanulmányokat követő munkaéletre is összpontosít
- Gyakornoki programban készülnek fel a jövő pedagógusai
- Három nap a továbbtanulás jegyében: Educatio 2019
- Kiválasztották az ABB egyetemi ösztöndíj pályázatainak győzteseit
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.