Megtudtuk, mi alapján választanak robotpilóta rendszert az eredményes gazdálkodók
A robotpilóta rendszer nem kis beruházás, melyet hosszas döntés előkészítés előz meg. Szembe kell állítani a rendszerrel elérhető hasznot, előnyöket a beruházás költségével és a mérlegnek mindig a jó irányba kell billennie.
Az egyik oldalon ott vannak a kézenfekvő előnyök, hiszen egy robotpilóta rendszerrel jelentős, 5-10% műtrágya, növényvédő szer és vetőmag is megtakarítható. Ráadásul sokkal kényelmesebbé, könnyebbé teszi a traktoros munkáját, hiszen nem kell folyamatosan az ideális nyomvonalhoz korrigálnia, így figyelmét a munkaeszközre, a munka minőségére fordíthatja. Egy robotpilóta nem fárad, így a műszak végén is ugyanazt a minőséget adja, amit az első órában. RTK korrekcióval gyakorlatilag átfedés és kihagyás nélküli munkavégzés érhető el, így kevesebb idő alatt több munkát tud elvégezni. A területteljesítmény növekedésének köszönhetően pedig alacsonyabb lesz a gépköltség, kevesebb a gázolaj-felhasználás.
Míg a másik oldalon az egyszeri kiadások szerepelnek. Ami nem is biztos, hogy egyszeri, mivel részletekben, illetve lépcsőzetesen is meg lehet vásárolni a robotpilóta rendszer elemeit. A kis- és közepes gazdaságokban jellemzően első lépésként egy sorvezetővel indítanak, ami már továbbfejleszthető. Jelentős megtakarítás érhető el ezekkel is az inputanyagokon az első évben, így a következő szezonban akár már ebből a megtakarításból fedezhető egy robotpilóta fejlesztésének az ára. Újabb lépésként pedig antenna fejlesztéssel a rendszer 2-3 cm-es RTK szintig is fejleszthető, így már a precíz munkát igénylő feladatok, pl. vetés, kultivátorozás is elvégezhető a robotpilóta segítségével.
Megkértünk pár több évtizedes múlttal rendelkező gazdálkodót mondják el, miért pont LD-Agro robotpilóta rendszert vásároltak.
Aranybulla Mg. Zrt., Stéger Andor, Székesfehérvár-Kisfalud
Készülékek: LD-Agro SteerReady Drive RTK, 2 db LD-Agro UniDrive RTK
„2015-ben a robotpilóta rendszerrel elsődleges szempont a talaj kímélés, illetve a kiszórandó anyagoknak a nem elpocsékolt kijuttatása volt. A megnövekedett területteljesítmény elvárások - legyen az növelt sebesség vagy szélesebb munkagép - miatt a pilóta már nem látta milyen messze szórt, illetve hová is kellene visszafordulnia. A műtrágya szórással kezdődött, majd a vegyszerezéssel folytatódott. Idő közben a 2 cm-es pontosság hamar bebizonyította, hogy a vetést is könnyebbé tehetjük. Nem beszélve arról, hogy poros körülmények között történő használatkor az ember a saját nyomjelzőjét sem látja. A növényvédő szereknél minden évben hangsúlyosan felmerül az éjszakai használatra vonatkozó engedély kérdése; ez gyakorlatilag okszerűvé és elengedhetetlenné teszi ezen eszközök használatát. Mára eljutottunk oda, hogy munkáinkat fogásban tudjuk végezni, azaz kímélni tudjuk mind az erő-, mind pedig a munkagépet attól, hogy önmaga mellé kelljen visszafordulnia.
Nem utolsó sorban említeném a pilóta stressz mentesítését, azaz a figyelemmegosztásának a csökkentését."
Lécser Krisztián E. V., Regöly
Készülék: 2 db LD-Agro UniDrive RTK
„Az első UniDrive rendszert még 4 évvel ezelőtt vásároltam, de már korábban is volt LD-Agro sorvezetőm. Azóta minden évben valamit fejlesztek, mert minden munkaműveletnél használni tudom, a talajműveléstől kezdve a vegyszerezésen át a vetésig. A fejleszthetősége és rendkívül könnyű átszerelhetősége miatt tökéletes választásnak bizonyult az LD-Agro. Most már 2 gépen is van robotpilóta, a harmadikon pedig egy LD-Agro sorvezető a műtrágyaszóráshoz.”
Dr. Bozsik Imre E. V., Cserkeszőlő
Készülék: LD-Agro UniDrive RTK
„Elsősorban mi a vetéshez kerestünk nagyon pontos robotpilóta rendszert. Nem a legjobbak a földek errefelé, rengeteg bajunk volt a nyomjelzőkkel. Az LD-Agro robotpilóta nélkül is egyenesnek tűntek a sorok, de korántsem voltak egyenesek. Most nyomjelző nélkül sokkal pontosabban tudunk dolgozni. Sorközművelésnél is nagy segítség, sokkal könnyebben „beletalálunk” a sorba. Ráadásul ha szűk fordulókat kell venni, korábban mindig tolatgatni kellett, ami jelentős taposást okozott. Most már akár minden harmadik sorra is fordulhatunk, mégis pontosak lesznek a csatlakozó sorok. Pontossága miatt remek választás volt az LD-Agro robotpilóta.”
Molnár Csaba E. V., Boldva
Készülék: LD-Agro UniDrive
„A robotpilóta kiválasztásánál a legfőbb szempont az egyszerű kezelhetőség volt. Fontos volt továbbá az ingyenes kipróbálási lehetőség is, mely során teljesen meggyőződhettünk a rendszer használatáról. Legtöbbször talajelőkészítésre használjuk, kombinátorozáshoz, tárcsázáshoz, grúberezéshez is. Idén vettünk egy komolyabb vetőgépet, ezért gondolkodunk az RTK-s rendszeren, hogy használhassuk vetésnél is.”
Bővebben az Automata kormányzásról, a robotpilótáról, a permetező szakaszolóról, a precíziós gazdálkodásról, a precíziós mezőgazdaságról, precíziós növénytermesztésről itt olvashatnak.
Kapcsolódó cikkek
- A Johan Cruijff ArenA 3 megawattos energiatároló rendszere mostantól aktív
- Intelligens eszközök a túlélés zálogai
- Elindult Szingapúrban a mérföldkőnek számító, villamos hajtású buszok fejlesztési projektje
- Jó (csapat)munkához idő kell... és egy jó eszköz
- Itt az eszköz a környezettudatos célok megvalósításához
- Újabb startup verseny
- Energiafelügyelet és automatizálás: a digitalizáció svájci bicskái
- VAKT: egy jól működő példa a blockchain alkalmazására az energetikában
- Az ABB technológiája 40%-kal csökkenti az InterContinental Madrid energiafelhasználását
- Nem a költségkeret szab határt a vállalatok zöld működésének
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.