Családi vállalkozások a digitalizáció és az ipar 4.0 kihívásaival szemben
A családi vállalkozások Magyarországon a hazai gazdaságnak igen jelentős részét alkotják. Közel 30.000 ilyen vállalkozás van Magyarországon, ezek a magyar KKV-szektor 58%-át teszik ki, jellemzően a feldolgozóipar területén tevékenykednek, illetve tudományos-műszaki tevékenységet végeznek. A magyar családi vállalkozásoknak a generációváltás mellett például olyan kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a digitalizáció és az ipar 4.0 térhódítása, hogy kielégítsék az egyre növekvő piaci igényeket.
A hazai vállalkozói szféra részvevői számára az automatizáció lassan nem a versenyelőny megszerzésének eszköze, hanem a túlélés egyik feltétele a piacon. Annak, hogy az automatizálás lehetőségei nem csak a nagyvállalatok esetében határtalanok, az egyik legjobb példája a Magna Power, egy növekvő, családi tulajdonban lévő amerikai vállalkozás, amely nem ismert lehetetlent, és két együttműködő MiR robot (Mobile Industrial Robots - autonóm mobil robot) telepítése után - a versenyképessége megőrzése érdekében - javította a logisztikai folyamatait és a cég hatékonyságát.
Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) nem csak a nagy-, hanem kisvállalkozásoknak is hihetetlen rugalmasságot és növekvő hatékonyságot képesek nyújtani a belső logisztikai folyamataikban. Ezeket az egyedi, együttműködő robotokat már iparágak és az egészségügyi szektorok széles köre alkalmazza a belső szállítási folyamataik automatizálására. Könnyen irányíthatóak – akár mobiltelefonnal, vagy tablettel is, - a kifinomult szenzoroknak köszönhetően pedig az emberek és akadályok körül biztonságosan tudnak közlekedni. A MiR autonóm robotjai a fejlett mobil robotok új generációját képviselik, amelyek gyorsan behozzák árukat, a befektetés többnyire kevesebb, mint egy év alatt megtérül.
A Magna Power, amely világszerte ipari és kutatási célokra alkalmazott programozható tápegységeket gyárt, vertikális integrációt léptetett életbe, ezzel felszabadítva három teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottat, akik így a monoton feladatok helyett sokkal érdekesebb és változatosabb feladatokat láthatnak el. A munkatársak egész nap állomástól állomásig mozogtak, ezzel rengeteg felesleges távot megtéve. Ezen kívül gyakran előfordult, hogy torlódás alakult ki a raktárban, mivel több alkalmazott ugyanabban az időben szerette volna elérni, vagy szállítani az árut. Most két új együttműködő, autonóm mobil robot (MiR) menedzseli az áruszállítást és összeszerelést a teljes gyárterületen. A robot a programozott ellenőrző pontok érintésével mozog, ahol az alkalmazottak leállíthatják őket, amíg lerakodják róluk az alkatrészeket, vagy rápakolják az összeszerelt termékeket, amik aztán mennek a raktárba.
„Az a meggyőződésem, hogy egy dolog A-ból B-be való mozgatása nem kifejezetten értékes. Ez egy kiadás, szóval, ha sikerül automatizálni a szállítmányozást, csökken a termelési költség, a gyártási hatékonyság pedig növekszik. Az automatizáció jelenti a jövőt azoknak a vállalatoknak a számára, akik versenyképesek akarnak maradni.” – mondja Niels Jul Jacobsen, a Mobile Industrial Robots stratégiai igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Az EOAT technológia éllovasa, az Onrobot új terméket dob piacra!
- Erőművészektől az intelligens megoldásokig – a belső logisztika fejlődése
- Átadták a Mapei Kft. új gyárát
- Egy újabb sikeres együttműködés Kelet-Európában!
- Raktárautomatizáció szállító robotokkal
- Megállíthatatlanul terjeszkedik a dán robotikai cég a kelet-európai régióban
- Az ÁRKÁD-ban február 21. és 24. között robotika kiállítással várják a látogatókat
- Kobotok: csak komplex megoldásként működnek
- A Gyermelyi Zrt. is ABB technológiát használ
- Egy robot szórakoztatja az embereket a párizsi kulturális központban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.