Magyar technológia ad megoldást a kiemelt fontosságú infokommunikációs berendezések hatékony hűtésére
Az IT infrastruktúra fejlődésével az infokommunikációs berendezések hűtési technológiája is egyre inkább kulcsfontosságú. A hatékony energiamenedzsmentre a választ egy magyar startup, a Start it @K&H inkubátorban működő HeatVentors adhatja meg, mivel a cég fázisváltáson alapuló hőenergia-tárolója legalább 30-40%-kal hatékonyabbá teszi a hűtési rendszert. Az innovatív hőtárolási technológiát jelenleg az MVM NET Zrt. egyik telekommunikációs bázisállomásán tesztelik.
Az infokommunikáció dinamikus növekedése miatt a hatékony energiamenedzsment létfontosságú, hiszen az adatátvitelhez nélkülözhetetlen berendezések számára az optimális működési környezet 24-28 °C. Efölött a gépek meghibásodhatnak, élettartamuk jelentősen rövidülhet, így a létesítmények folyamatos, napi 24 órás hűtést igényelnek az év minden napján - ez pedig jelentős költséget jelent a tulajdonosoknak, üzemeltetőknek, illetve szolgáltatóknak. A Start it @K&H inkubátorban működő magyar HeatVentors cég hőenergia-tárolója azonban egy egyszerű és költséghatékony megoldást kínál: a fázisváltáson – azaz halmazállapot-változáson – alapuló hőenergia-tárolója 30-40%-kal hatékonyabbá teszi a hűtési rendszert a klasszikus klimatizáláshoz képest, miközben azonos kapacitás mellett a tároló mérete csupán tizede a normál, vizes hőtároló rendszereknek.
Túl a kivitelezésen
A HeatVentors elsőként az MVM NET-tel kötött együttműködési megállapodást egy pilot projektre. Az MVM NET alapinfrastruktúra-szolgáltatóként stratégiai fontosságú infokommunikációs kapacitásokat nyújt állami, az MVM Csoporton belüli, illetve nagykereskedelmi ügyfelei számára. A vállalat a HeatVentors megoldását teszteli jelenleg az egyik telekommunikációs bázisállomásán, ahol a telephely kialakítását és adottságait figyelembe véve egy 100 kW teljesítményű, 25 kWh kapacitású, 8-10 órán keresztül hűteni képes, de mindössze 0,5 m3 méretű HeatTanket építettek be a normál hűtési rendszerbe. A téli és tavaszi működésről már vannak valós mért eredmények, a nyári üzemet pedig – a ténylegesen mérhető eredmények előtt – egy szimulációs teszttel vizsgálta a HeatVentors. A szimuláció során a meglévő klímák külső kondenzátorainak fűtésével zajlott a modellezés. A szimuláció alapján az új technológia segítségével a hűtéshez szükséges villamosenergia 54%-át lehet megspórolni, ami 4 éves megtérülést jelent.
„A HeatTank segítségével növeljük a hűtési rendszer hatékonyságát, ami azt jelenti, hogy alacsony külső hőmérséklet mellett, amikor a hűtőrendszer hatékonysága magasabb, több hidegenergiát termelünk, melynek egy részét eltároljuk. Magas külső hőmérséklet mellett, amikor a hűtőrendszer hatékonysága alacsonyabb, a hűtőgépet ki tudjuk kapcsolni, és az előzőleg eltárolt hidegenergiával hűtünk. Az így előállított hűtési energia mennyisége ugyanakkora, mint a HeatTank nélkül, viszont az előállításához kevesebb villamosenergia szükséges, emellett pedig kihasználjuk a szabadhűtést (free-cooling: amikor a külső hőmérséklet alacsonyabb, mint a belső, akkor a külsőlevegő hűtési potenciálját is fel tudjuk használni) is. A jelenlegi tesztelés során erre nem volt lehetőség, de további megtakarítás érhető el az éjszakai áram és a fogyasztói szabályzás kihasználása révén is” – magyarázta az innovatív hőtárolási technológia előnyeit Andrássyné Farkas Rita, a HeatVentors egyik alapítója. „A sikeres tesztelést követően nem állunk meg, hiszen a hőtárolási technológia egyaránt alkalmas irodaházak, erőművek, vegyipari és élelmiszeripari cégek, nagyobb gyárcsarnokok vagy akár családi házak hűtési és fűtési rendszereinek hatékonyabbá tételére is” – tette hozzá Andrássyné Farkas Rita.
Iparági szakértők segítik a startupokat
A Start it @K&H startup inkubátor a különböző iparágakban jártas szakértőivel hatékonyan tudja segíteni a fejlesztésben és a piacra lépésben az energetikai vagy más hardveres startupokat, mivel az ingyenes vállalkozói infrastruktúra mellett folyamatos képzést, dedikált iparági mentorokat és nemzetközi kapcsolatrendszert kínál a startupok igényeihez igazodóan, velük együtt gondolkodva.
Kapcsolódó cikkek
- A startupok ma már az IT-világon túl is mernek gondolkodni
- AHa! Brainstore 2.0 startup program: Beszállt a Hiventures
- Hatodik alkalommal startolt a Women Startup Competition
- Magyar startup siker Európa legnagyobb innovációs platformján
- Újabb startup verseny
- A közösség finanszírozza az új startupkönyvet
- Az Apple után a Microsofttal is együtt dolgozik a magyar startup
- Magyar startupperek építhetik a jövő okos városait
- Újabb lendületet kaphatnak a hazai startupok
- Magyar startuppal forradalmasítja logisztikai folyamatait az IKEA
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.