A digitalizáció nem lehet csak a diplomások kiváltsága
A digitális közösségi alkotóműhelyéről ismert magyar tulajdonú Makerspace.hu a Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás (DOKK) keretében mutatta be saját fejlesztésű tananyag családját. A 15 termékből álló alkotópedagógiai csomag az első olyan kézzelfogható komplex termék, ami a szakképzés digitális megújulását támogatja. A tanári kézikönyvet, munkafüzeteket, digitális segédanyagokat és alapanyagokat is tartalmazó egységcsomagok az egyéni kreativitást, a csoportos együttműködést és a technológiai készségek átadását egyaránt biztosítják, azzal a céllal, hogy a jövő munkavállalóit versenyképessé tegye. A Makerspace fő küldetésének a műszaki pályaorientációt és a hazai szakképzés digitalizációját tűzte ki, üzletileg pedig nem titkolt szándékuk, hogy újabb magyar szereplőként vegyék ki részüket a nemzetközi EdTech-boomból.
A Makerspace.hu csapata több mint 5 éve, itthon elsőként nyitott olyan digitális közösségi alkotóműhelyt – közkeletű nevén makerspace-t – ahol a 21. századi alkotói folyamatokkal játszva ismerkedhetnek a felhasználók. Ma már több mint 5,000, a hagyományos barkácseszközök mellett 3D nyomtatót, lézervágót, programozható robotkarokat, valamint különböző modulárisan felépíthető mikroelektronikai elemeket (szenzorokat, motorokat, vezérlő egységeket) kínáló műhely van világszerte. Ezek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, és több állam digitális oktatási stratégiájának szerves részét képezik.
Ezek a digitális közösségi alkotóműhelyek (DKA) ugyanis nemcsak a kreativitás megélésére, vagy valamiféle konstruktív kikapcsolódásra jók. „Az ezekben a műhelyekben szocializálódó fiataloknak már nem kell külön elmagyarázni, hogy fenyegetés vagy lehetőség-e a robotika, hogy mi az az Ipar 4.0, hogyan bánjanak a mesterséges intelligenciával és hogy veheti ki a részét ebből a folyamatból az ember” – érzékeltette Fuchs Péter, a Makerspace.hu vezető fejlesztője a műhelyek kínálta távlati előnyöket. Ezt felismerve tudatosan a tananyag-fejlesztésre kezdtek koncentrálni, és létrehozták azt a 15 részből álló tananyag családot, melyet a DOKK konferencián mutattak be először a szakmai nagyközönségnek. A csomagok közös jellemzője, hogy valamilyen, diákok által alakítható kerettörténet köré épülnek (Okos város, Zöld mérnökök, Szuperhősök, Időutazás, Világ kultúrái stb...), a diákok pedig ebbe belehelyezkedve sajátítják el a 3D nyomtatás, lézervágás, CNC esztergálás, elektronika és robotika alapjait. A 15 tananyag többéves folyamatos fejlesztés eredménye, ezeket az aztán saját szakköreiken és táboraikban tesztelték és finomították. Az alkotók a komplex tantervi csomagokat 16 db 2 órás blokkba szervezték, figyelmet fordítva az érdeklődés folyamatos fenntartására és a különböző felkészültségű és képességű diákok differenciálására. Az egyelőre angol és magyar nyelven elérhető csomagok tartalmazzák a rendkívül részletes tanári kézikönyvet, az oktatási segédanyagokat, diák munkafüzeteket és a megvalósításhoz szükséges alapanyagokat is. Természetesen a csomagnak része az oktatók képzése és a terméktámogatás is. A társaság állami és magán oktatási intézmények megrendeléseire egyaránt számít itthon és külföldön is. Mivel a pedagógiailag megalapozott maker tananyagok piaca még meglehetősen fejletlen, a piaci potenciál alapján több ezer csomag értékesítése sem lehetetlen.
„A Szakképzés 4.0 és a Digitális Oktatási Stratégia megteremtették a hátterét annak, hogy ilyen tananyagok akár tanórákon, akár tanórákon kívüli foglalkozásokon konkrét képzési vagy pályaorientációs céllal bekerüljenek a hazai oktatásba. A tananyag-csomagok az első pillanattól fogva nemzetközi piaci szemlélettel és minőségben készültek. Az EdTech és azon belül a maker piac hatalmas, mindenki tudja, hogy a jövő munkaerőpiaca jelentősen meg fog változni és bármilyen nehéz is, az oktatást ehhez kell igazítani, lehetőleg minél gyorsabban.” – mondta Major Gábor, a Makerspace.hu ügyvezetője, aki az IVSZ főtitkári pozíciójából érkezett a magyar tulajdonú vállalkozás élére.
A bemutatón a cég nemzetközi tanácsadói csapatából részt vett Brian Baptista is, aki korábban a LEGO Education európai igazgatója volt, jelenleg pedig Copublica nevű cégével nagy állami és globális oktatási projekteket fejleszt. „3-4 éve figyelem a magyar digitális oktatási piacot, aminek a Digitális Oktatási Stratégia komoly lökést adott, jó pár, nemzetközi piacon is versenyképes termék született a közelmúltban – a ma bejelentett termékcsomag is kétségkívül ilyen. Az Ipar 4.0 akkor lesz átok helyett áldás, ha a jövő szakemberei, a tervezőmérnököktől a gépkezelőkig, ugyanúgy ismerik a legújabb digitális fejlesztéseket, a működési elveket, a rendelkezésükre álló eszközöket, és azok egymás közötti kommunikációját, ahogy például a szoftverfejlesztők a programnyelveket” – mondta Brian Baptista.
Kapcsolódó cikkek
- 11 iskola életét változtatja meg a 3D nyomtatás
- Iskolai 3D nyomtató pályázat indult
- Nemzetközi tanácsadó testületben a Budapesti Metropolitan Egyetem vezérigazgatója
- Új készségfejlesztési programot tesztel az IBS
- A munkahely nem helyettesíti az egyetemi tanulást
- Dupláz a Vodafone Alapítvány
- Nyári kurzus a Semmelweis Egyetemen a digitalizáció hatásáról
- Egy magyar technológiai cég megtalálta, mivel motiválhatók a magyar diákok
- Hiperrealisztikus 3D-nyomtatott szobrok a marketing szolgálatában
- Magyar fejlesztésű 3D nyomtatóval készítették a Trónok harca figuráit a budapesti premierre
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.