A Fujitsu mérsékli a hajók által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét
A Fujitsu bemutatta a mesterséges intelligenciára (MI) épülő, új Vessel Fuel Optimization (VFO) digitális webszolgáltatását, amellyel a hajózási társaságok csökkenthetik a nagyméretű hajók üzemanyagköltségét és megfelelhetnek az – üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó – alacsony kéntartalmú üzemanyag használatát megkövetelő előírásoknak. Ráadásul ezt úgy tehetik meg, hogy nem kell bonyolult módon újratervezniük és átalakítaniuk a hajókat, és sem a hajók tulajdonosainak, sem üzemeltetőinek nem kell komoly kiadásokkal számolniuk.
A hajótulajdonosok és -üzemeltetők számára egyaránt komoly problémát jelentenek a számottevően növekvő üzemanyaköltségek. Az üzemeltetők egyik legnagyobb költségtétele amiatt merült fel, hogy a nemzetközi és az uniós hatóságok is új előírásokat vezetnek be az üzemanyagok kéntartalmának csökkentésére*. A nemzetközi hajóközlekedés az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős és egyre növekvő forrása. Egyes becslések szerint** a piac szereplői számára 35 milliárd dollár többletköltséget fog jelenteni a jelenlegi globális üzemanyagkészletek kiváltása, ha 2020. január 1-től életbe lép a Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO, International Maritime Organization) új 0,5 tömegszázalékos kéntartalom-határértéke.
A Fujitsu Vessel Fuel Optimization (VFO) szolgáltatása a hajózási, olaj- és gázipari, megújuló energiatermelésre szakosodott és közműszektorbeli ügyfelek részére következő generációs szoftvereket szállító Kongsberg Digital*** és a Fujitsu új partnerkapcsolatának első terméke. A szolgáltatás, amelynek keretében többféle költséghatékony digitális megoldást is kínálnak majd a hajózási iparág számára, a Kongsberg „Kognifai Services” környezetbarát digitális megoldásportfóliójának részeként lesz elérhető.
A könnyen kezelhető szolgáltatás azonnali és jelentős megtakarítást biztosít minden hajózási osztályban
A Fujitsu könnyen kezelhető VFO szolgáltatása sokféle hajóosztályban alkalmazható, és azonnali jelentős megtakarítást ígér az ügyfeleknek. Ezzel együtt az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése terén a hajózási szektor számára meghatározott célok elérését is lehetővé teszi. A hajóra semmilyen érzékelőt vagy szoftvert nem kell telepíteni, a szolgáltatás egy azonnal üzembe állítható, webalapú alkalmazásra épül. Az alkalmazás mesterséges intelligencia segítségével megismeri a hajó kapitányainak stratégiáit és a hajók teljesítményadatait, majd ezeket meteorológiai és vízrajzi előrejelzésekkel ötvözve javaslatot tesz a legmagasabb energiahatékonyságot, biztonságot és nyereséget biztosító, optimális útvonalra.
A Fujitsu Laboratories**** által kidolgozott MI-alapú adatanalitikai hajóútvonal-optimalizáló megoldás a nyílt forráskódú automatikus azonosítórendszerek (AIS, Automatic Identification System) adatait is képes feldolgozni. Lehetővé teszi, hogy a hajóparancsnokok és a szárazföldi útvonalirányítók kövessék a tervezett és módosított útvonalakat, és folyamatos párbeszédet folytassanak a legénységgel az üzemanyag-megtakarítást elősegítő, optimális útvonalválasztásról. A megoldás mellé olyan új, fejlett, értéknövelt szolgáltatásokat is kínálnak, amelyek a hajók adatrögzítő rendszereiből (VDR, Vessel Data Recorder) származó adatokat, például a motorparaméter-napló információit és a modernebb, több adatot gyűjtő tengerjáró hajók érzékelőadatait is képesek fogadni.
„A hajózásban hamarosan megkezdődik a globális átállás az új üzemanyagra, amelynek következményei hasonlóak lesznek a széntüzelésű és gőzüzemű hajók közötti váltáséhoz. A Fujitsu Vessel Fuel Optimization szolgáltatása praktikus, gyorsan megvalósítható megoldást kínál az üzemanyagköltség csökkentésére a nyereség megőrzése érdekében, és ezzel együtt a tisztább levegőhöz és az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérsékléséhez is hozzájárul” – nyilatkozta Yves de Beauregard, a FUJITSU EMEIA-régió digitális üzleti megoldásokért felelős vezetője.
„Az új üzemanyagszabályok bevezetése kihívás elé állította a hajózási szektor szereplőit. A Kongsberg Digital hamar reagált erre, és a Kognifai portfólió részeként gyors eredményeket produkáló és rövid időn belül megtérülő, innovatív megoldásokat kínál ügyfeleinek. A fejlett analitika és a mesterséges intelligencia alkalmazásában kivívott vezető pozíciója miatt választottuk a Fujitsut partnerül, mivel ezek a technológiák értékes lehetőséget kínálnak a hajók üzemeltetési hatékonyságának jelentős növelésére. A KONGSBERG Vessel Insight infrastruktúráját hasznosító, új VFO-szolgáltatás az első gyümölcse partnerkapcsolatunknak, amellyel a jövőben számos fontos üzleti eredmény eléréséhez kívánjuk hozzásegíteni a hajózási ágazatot” – mutatott rá Vigleik Takle, a Kongsberg Digital digitális hajózási megoldásokért felelős alelnöke.
A Fujitsu és a Kongsberg Digital hosszú távon elkötelezettek aziránt, hogy klímabarát, költséghatékony üzleti megoldások kidolgozásával segítsék a környezet megóvását. Egyedülálló „co-creation” szemléletük jegyében a Fujitsu élvonalbeli adatanalitikai és MI-technológiáit a Kongsberg Digital óriási iparági szakértelmével és tapasztalatával ötvözve nyújtanak költséghatékony digitális megoldásokat a hajózási ágazat számára.
________________
* A ’Sulfur 2020’ az IMO kezdeményezése az üzemanyagként használt olaj kéntartalmának 0,5 tömegszázalékos határértékre csökkentésére a jelenlegi emissziószabályozási területeken kívül közlekedő hajóknál. Ez jelentősen mérsékelni fogja a hajók által kibocsátott kénoxidok mennyiségét, és fontos egészségügyi és környezeti előnyökkel jár a világ egészére, azon belül is különösen a kikötők és partvidékek közelében élő népességre nézve.
A kénoxidok (SOx) bizonyítottan károsak az emberi egészségre, légzőszervi tüneteket és tüdőbetegséget okoznak. A légkörbe kerülve savas eső kialakulásához vezetnek, amely károsítja a mezőgazdasági terményeket, az erdőket és a vízi élőlényeket, továbbá az óceánok savasodásához is hozzájárul. A hajókról kikerülő SOx emberi egészségre gyakorolt hatásáról készített és a Finnországban található Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization, IMO) Tengeri Környezetvédelmi Bizottságához (Marine Environment Protection Committee, MEPC) 2016-ban benyújtott tanulmány becslése szerint ha nem csökkentik 2020-tól az SOx határértéket, a hajók légszennyezése több mint 570 ezerrel több korai halálesetet fog okozni a világon a 2020 és 2025 közötti időszakban. Az Európai Unió már bejelentette, hogy az IMO döntésétől függetlenül 2020-tól bevezeti a 0,5 tömegszázalékos határértéket az EU tagállamok partvidékeinek 200 tengeri mérföldes (370 km-es) körzetében.
** A világ hajóflottáinál több mint 250 millió tonna üzemanyagkészletet halmoznak fel évente. Ennek 65-70%-a jelenleg nem felel meg a 0,5 tömegszázalékos határértéknek, ami azt jelenti, hogy mintegy 165-175 millió tonna üzemanyagot a drágább, rendkívül alacsony kéntartalmú olajra (Very Low Sulfur Fuel Oil, VLSFO) kell cserélni. Ennek többletköltsége körülbelül 180-200 dollár tonnánként – vagyis az ágazat egészére nézve mintegy 35 milliárd dollár. Forrás: „Sulfur 2020” – az olajpiac és az üzemanyagárak: Mit tartogat a jövő?” (Sulfur 2020: the oil market and fuel prices: What does the future hold?)
*** A Kongsberg Digital következő generációs szoftvereket és digitális megoldásokat fejleszt hajózási, olaj- és gázipari, megújuló energiatermelésre szakosodott és közműszektorbeli ügyfelek számára. A társaság több mint 500 szoftverszakértője kiemelten jártas egyebek mellett a következő területeken: dolgok internete, intelligens adatok, mesterséges intelligencia, tengeri szimuláció, automatizáció és önálló működés.
A Kongsberg Digital az olaj- és gázipar, a tenger alatti kutatások, a kereskedelmi hajózás, a védelmi és légi közlekedési ipar szereplőinek csúcstechnológiájú rendszereket és megoldásokat szállító, nemzetközi tudásalapú KONGSBERG Csoport (OSE-kód: KOG) leányvállalata.
**** A Fujitsu Limited teljes tulajdonú leányvállalataként 1968-ban alapított Fujitsu Laboratories Ltd. a világ vezető kutatóközpontjainak egyike. A Japánra, Kínára, az Egyesült Államokra és Európára kiterjedő globális laboratóriumhálózatot fenntartó szervezet sokféle alkalmazott és alapkutatást végez következő generációs szolgáltatásokkal, számítógépes szerverekkel, hálózatokkal, elektronikai eszközökkel és fejlett anyagokkal kapcsolatban. További információ: http://www.fujitsu.com/jp/group/labs/en/.
Kapcsolódó cikkek
- A mesterséges intelligencia tudásukat osztották meg civil szervezetekkel a startupok Budapesten
- A Balatonra is megérkezett az 5G
- A Fujitsu kutatása szerint a vállalatok nem tudnak tovább várni a kvantumszámítástechnikára
- A L’Oréal a Viva Tech-en mutatta be a jövő szépségét
- A Dell Technologies Unified Workspace forradalmasítja a munkamódszereket
- Az LG új AI processzora számos termékben helyet kap majd
- A Fujitsu a „Vezetők” szegmensében a Magic Quadrant felmérése szerint
- A digitalizáció jelenti a valódi akadálymentesítést
- Európai autógyártók az IBM mesterséges intelligencia és felhőalapú megoldásait választották
- A Fujitsu és a Veeam együtt egyszerűsítik a mentést és a visszaállítást
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.