Évről évre növekszik az átstartolások száma a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren
Idén, a mai napig kereken száz, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre érkező gép szakította meg leszállását irányítói utasításra vagy a pilóta egyéni döntésére. Ezzel az év végéig minden valószínűséggel megdől az úgynevezett átstartolások 2018-as rekordja. Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de különös figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól.
Ahogy világszerte mindenhol, úgy Magyarországon is megnövekedett a forgalom az elmúlt években. Ez és a zivataros időjárás átlagon felüli teljesítményt, valamint extra figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól, illetve az irányítást közvetlenül támogató munkatársaitól egyaránt.
A HungaroControl adatai szerint az év első hat hónapjában jelentősen megnőtt az átstartolások – más néven missed approachok, vagy ahogy az irányítók maguk között az utasítás fóniájára utalva hívják, a Go-Around manőverek – száma. Ezt a manővert a leszálló repülőgépek olyankor hajtják végre, ha a légiforgalmi irányító repülésbiztonsági okból erre utasítja a személyzetet, vagy ugyancsak a biztonságos leszállás érdekében a pilóták döntenek úgy, hogy egy újabb megközelítésre van szükségük ahhoz, hogy a landolást az előírások szerint el tudják végezni. Ilyenkor a pilóta jelzi, hogy a birtokában lévő leszállási engedély ellenére mégsem teszi le a gépet.
Tavaly több mint százötven alkalommal fordult elő, hogy a pilóta átstartolt, azaz a leszállást megszakítva, a hajtóműteljesítmény növelésével a futópálya fölött átrepülve ismét felemelkedett.
Idén eddig kereken száz átstartolást hajtottak végre, és csak az elmúlt négy napban 5 gép személyzete alkalmazta ezt a manővert.
A Go-Around manővert követően a légiforgalmi irányítók a gépet vagy egy várakozási pontra irányították, vagy engedélyezték, hogy az aktuális forgalmi viszonyoknak megfelelően, egy újabb forgalmi kört lerepülve új megközelítést hajtson végre.
Az okok között többek között a zivataros időjárás szerepel, amely olykor igen erős széllökésekkel is jár, ez pedig megnehezíti a leszállást. A tavaszi-nyári időszakban szinte minden nap előfordul, hogy egy gép madárral ütközik – az ilyen esetekben pedig mindig ellenőrizni kell a futópálya állapotát, így a leszállás bizonyos ideig nem lehetséges. A nyári csúcsidőszakban arra is volt példa, hogy egy-egy repülőgépnek a szokásosnál több időre volt szüksége a felszállás megkezdéséhez, emiatt a HungaroControl irányítói utasították átstartolásra az érkező járatot annak érdekében, hogy a légijárművek közötti előírt minimális biztonságos távolság meglegyen.
Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de mindig különös figyelmet igényel mind a pilótáktól, mind a légiforgalmi irányítóktól. A HungaroControl elkötelezett abban, hogy legfontosabb feladatát, a biztonságos repülés és földet érés garantálását a legkorszerűbb megoldásokkal, fejlesztésekkel és Európa-szinten is kiemelkedő szaktudású munkatársakkal lássa el.
A magyar légiforgalmi irányítók nem szuperhősök, de szuperképességekkel rendelkeznek – bármilyen helyzetben képesek garantálni a magyar légtérben közlekedő repülőgépek utasainak biztonságát.
Kapcsolódó cikkek
- A Bosch repülni tanítja az autókat
- A Siemens értékesíti eAircraft üzletágát a Rolls-Royce-nak
- Eltévedt és azonosítatlan repülőgépek a magyar légtérben
- A világ 10 legígéretesebb repülőgép-karbantartó ipari innovációja között az AerinX
- World ATM Congress: több ezren voltak kíváncsiak a HungaroControl fejlesztéseire
- Szorosabb lesz az együttműködés a civil és katonai léginavigációs szolgáltatásban
- Egyre több a szabálysértő drónreptetés
- 250 millió forintos tőkebefektetést kap az AerinX
- Egymilliószoros biztonság
- 3,5 milliárd forint támogatást nyert a HungaroControl
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.