Megváltozó bankkártyás fizetést és új mobilos megoldásokat hoz az Európai Unió új pénzforgalmi irányelve
A következő hónapokban jelentősen megváltozik a digitális pénzügyi szolgáltatások piaca. Az Európai Unió második pénzforgalmi irányelvének, a PSD2-nek köszönhetően módosulnak a bolti és online bankkártyás fizetések szabályai, és új mobilos, valamint online fizetési megoldásokkal találkozhatnak a lakossági és vállalati ügyfelek. Mit hoz a PSD2? – az év innovatív terméke díjjal kitüntetett BlockBen szakértői elemzik a várható változásokat.
A fogyasztói védelem növelése, illetve az innovatív pénzügyi szolgáltatások támogatása érdekében hozta létre az Európai Unió második pénzforgalmi irányelvét, a PSD2-t. A szektor reformjával a PSD2 kedvező környezetet teremt a digitális pénzügyi szolgáltatások fejlődéséhez és támogatja új szolgáltatók belépését a pénzügyi piacokra. Az irányelv alkalmazása kötelező az Európai Unió tagállamaiban, valamennyi elemének éles indulása pedig 2019. szeptember 14-től várható.
„A PSD2 új szereplők előtt nyitja meg a pénzügyi szolgáltatások piacát. Az úgynevezett harmadik feles szolgáltatók API-n keresztül hozzáférhetnek a bankok folyószámlavezető rendszeréhez és az abban tárolt adatokhoz, vagyis szabályozott módon csatlakozhatnak a bankszámlánkhoz. Ennek köszönhetően a harmadik feles szolgáltatók innovatív pénzügyi szolgáltatásokat nyújthatnak lakossági és vállalati ügyfelek számára, például új mobilos és online fizetési megoldásokat fejleszthetnek” – magyarázza a reform lényegét Szabolcsi András, a BlockBen informatikai igazgatója. A magyar tulajdonú cég tavaly kapta meg az év innovatív terméke díjat a szingapúri Crypto Currency Expón, idén pedig BlockBenPay nevű innovatív fizetési megoldása bekerült a 2019-es FinTechShow 10 legizgalmasabb digitális pénzügyi újdonsága közé.
„A következő hónapokban a felhasználók számos változást tapasztalhatnak majd. Például akár egyetlen applikációba terelhetik az összes bankszámlájukat. Megváltoznak a bolti és online bankkártyás fizetések szabályai is” – hangsúlyozza Szabolcsi András. Példaként említi, hogy míg jelenleg az egyérintéses kártyás fizetések esetében az 5000 forint alatti tranzakcióknál a rendszer nem kér PIN-kódot, ezután a bankok vagy minden ötödik fizetésnél, vagy 150 eurónyi összesített költésnél kérni fognak egy PIN-kódos megerősítést. Online vásárlásokhoz pedig kétfaktoros hitelesítésre lesz szükség: a PIN-kód, kártyaszám mellett még szükséges lesz valamilyen eszköz (okostelefon vagy más hardver) vagy valamilyen biológiai azonosító (például ujjlenyomat, hangminta).
A bankkártyás fizetési folyamat tehát valamivel lassabbá válik, miközben a PSD2 – valamint a 8 hónapot csúszó, 2020. március 2-tól bevezetett AFR (azonnali fizetési rendszer) – Magyarországon is teret nyit az innovatív fizetési megoldások fejlődésének.
„Vásárlói és kereskedői igény is, hogy a fizetéshez minél kevesebb eszköz legyen szükséges – optimális esetben például egy mobiltelefon. Ilyen megoldás például a QR-kód beolvasásával indítható azonnali fizetés is. Ez a megoldás gyors és egyszerű, mert csökken a fizetésben részt vevő köztes kiszolgálók száma, olcsó, mert alacsonyak a fizetendő jutalékok, díjak, praktikus, mert egy telefon is elég a fizetéshez, valamint biztonságos, mert a technológia minden tranzakcióhoz egyedi pénztárcaazonosító kódot generál” – hoz példát Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Online és az üzletekben is elérhető kedvezményekkel indult a Black Week a Telenornál
- Bemutatkozott a Decathlon Magyarország első robot munkatársa
- Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben
- A nem személyes adatok szabad áramlása az EU-ban
- Jön a készpénzt és a bankkártyát leváltó fizetési megoldás
- GKI e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai
- Közel 5,4 millió online vásárló hazánkban
- Magyar startup sikere az e-commerce piacon
- Han Solot valljuk be, de Darth Vadert gyűjtünk
- Hatalmas robbanásra készülhet az online bankpiac egy új EU-s rendelet miatt!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.