Energiatudatos UPS: egyaránt előnyös a villamos hálózat és az eredményesség szempontjából
A jelenlegi állás szerint az adatközpontok piacán exponenciális növekedésre lehet számítani. Ez nem egy új keletű felismerés. A Microsofttól és az Amazon Web Services-től kezdve, a Google-ig vagy az Apple-ig, a technológia nagyágyúi szüntelenül keresik a telephelyeket és a biztonságos finanszírozást, hogy újabb és újabb adatközpontokat nyithassanak. Ha csak az elmúlt évet nézzük: az Amazon és a Google több új adatközpontot nyitott meg, mint bármely másik internetes vagy felhőszolgáltató.
Az adatközpontok robbanásszerű terjedése az egész világon nagyrészt annak köszönhető, hogy a csatlakoztatott eszközök száma tízszeresére nőtt, és a becslések szerint 2022-ig eléri a 28,5 milliárdot. A Synergy kutatásai szerint a ma létező 430 hyperscale adatközpont mellett további 132 van tervezési vagy építési fázisban, főként a felhő- és internetszolgáltatások iránti folyamatosan növekvő kereslet kielégítésére.
A nagyobb és jobb adatközpontok iránti kereslet növekedésével azonban van egy nem is olyan kis gond: a hyperscale adatközpontok környezeti hatása. Jelenleg az adatközpontok villamosenergia-felhasználása a világ teljes villamosenergia-felhasználásának a 3%-át teszi ki, és meghaladja Nagy-Britanniáét. Az adatközpontok globális szinten az üvegházhatást okozó összes gázkibocsátás 2%-áért felelősek.
A közelmúltban előtérbe került a szélesebb körű energiavitában annak kérdése, hogy hogyan befolyásolják az adatközpontok a globális villamosenergia-szükségletet. A főbb szereplők többsége már tett lépéseket a káros hatások ellen. A Microsoft például a közelmúltban egy tiszta energiát használó adatközpontot telepített az Északi-tengerbe, többek között a hűtési költségek csökkentése céljából. Egy kevésbé extravagáns utat járva az Apple - több mint egy évtizede tett ígéretéhez híven - kizárólag megújuló energiát használ az adatközpontjaiban.
A megújuló energiaforrások felhasználásával sok szervezet jelentős lépést tett az adatközpontok környezeti hatásának csökkentésére, azt azonban gyakran nem veszik figyelembe, hogy a megújuló energia nem folytonosan elérhető. Mivel az adatközpontoknak állandó és megbízható energiaellátásra van szükségük ahhoz, hogy biztosítani tudják a kritikus fogyasztók folyamatos rendelkezésre állását és teljes körű védelmét, elengedhetetlen, hogy legyen más alternatíva is.
UPS-as-a-Reserve
A feszültségingadozások és a villamosenergia-szolgáltatás instabilitása csak úgy szüntethetők meg, azaz csak úgy állhat rendelkezésre minőségi villamosenergia, ha egyensúlyban van a villamos energiatermelés és fogyasztás. Ez a különböző megújuló energiaforrások nagyobb arányú felhasználásával egyre nehezebb lesz. Erre a kihívásra válaszul a közelmúltban megjelent az UPS-as-a-Reserve néven ismert koncepció. A akkumulátorokban tárolt energia járulékos előnyeinek kihasználása révén egy modern UPS kifejezetten energiatudatossá válhat. Ezzel a tulajdonságával lehetővé teszi az adatközpont-üzemeltetők számára, hogy mivel képesek kiegyenlíteni a hálózati szintű kiegyensúlyozatlanságokat, támogassák a hálózatot, és segítsenek elkerülni a hálózati áramkimaradásokat.
Az UPS-as-a-Reserve még ahhoz is hozzájárulhat, hogy az UPS a beruházási költségek megtérülését követően bevételt termeljen. Az UPSaaR szolgáltatást használó adatközpont-üzemeltetők jelentős pénzügyi előnyökhöz juthatnak azáltal, hogy a szünetmentes tápegységük kapacitásának egy részét át tudják adni a hálózatnak, és részt tudnak venni a frekvenciaszabályozásban. Az UPSaaR alkalmazása éves szinten a hálózat rendelkezésére bocsátott megawattonként több tízezer euró megtérülést jelent.
Mindezt hogyan?
Az UPS-as-a-Reserve szolgáltatás lehetővé teszi az adatközpont-üzemeltetők számára, hogy részt vegyenek a nagy értékű frekvenciaszabályozási piacon. A UPS képes reagálni a hálózati frekvenciaváltozásokra, áramkimaradás esetén felhasználhatóvá teszi az akkumulátorokban tárolt energiát, hogy szabályozza az általa táplált fogyasztó teljesítményfelvételét és a hálózati villamosenergia-szükségletet, hogy a reakciója a terhelés szintjétől függetlenül gyors és pontos legyen. Ennek eredményeképpen az adatközpont-üzemeltetők támogathatják a hálózat frekvenciaszabályozási erőfeszítéseit, miközben további bevételekhez juthatnak, csökkentve az UPS TCO-ját és ár szempontjából versenyképesebbé téve az adatközpontot.
Sajnos egyelőre nem minden UPS-rendszer támogatja a UPSaaR technológiát. Ha azonban az adatközpontok száma továbbra is a várt mértékben növekszik, akkor az iparági vezetők számára elsődleges kell legyen, hogy teljes körűen kihasználják a legújabb UPS technológiákat. Ha visszakerül az ellenőrzés az adatközpontok kezébe, és az adatközpontok segítenek az energiaszolgáltatóknak egyensúlyban tartani a villamosenergia-termelést és fogyasztást, az adatközpont-ipar hosszú távon pozitív hatást tud és fog gyakorolni saját ökológiai lábnyomára és eredményére.
Kapcsolódó cikkek
- A UPS önvezető járműveket fejlesztő cégben szerzett részesedést
- Új vezető a UPS Magyarország élén
- A UPS kereskedelmi drónhálózat működtetésére kért engedélyt
- Adatközpont-bővítés a nulláról 7 hónap alatt
- Sláger a hibrid, de nehéz kezelni
- Dell Technologies Cloud: gyorsabb kiépítés, egységes felügyelet, gazdaságosabb üzemeltetés
- A UPS támogatásával indul a világ legnagyobb vakcinaszállító drónhálózata Ghánában
- Analóg hernyóból digitális pillangó – avagy a technológiai átalakulás útja
- Egyre forróbbak az adatközpontok!
- Trendek és igények a modern szünetmentes tápegységek tervezésében
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.