Szeptembertől még több testkamera segíti a jegyvizsgálók munkáját
A korábbiak mellé 103 testkamerát kapnak a MÁV-START jegyellenőrei szeptembertől. Tavasz óta több Mátészalkát érintő vonalon használnak a kollégák rendszeresen hasonló eszközöket, azok pozitív tapasztalatait alapul véve, újabb, az előbbinél nagyságrendekkel komolyabb fejlesztés történik.
A vasúttársaság a testkamerák mellett figyelemfelhívó kampánnyal, illetve a Készenléti Rendőrség és biztonsági személyzet segítségét is igénybe véve lép fel a jegyvizsgálók elleni támadásokkal szemben. Jegyvizsgálót 2018-ban 123 esetben, idén augusztus végéig 48 esetben ért inzultus, amiből 32 tettlegességig fajult (ütés, lökés, karmolás, rúgás), egy eset pedig nyolc napon túli sérüléssel járt.
2017-ben a vasúttársaság 25 jegyvizsgálója 3 gyártó összesen 26 eszközét tesztelte, e mellett március vége óta jó tapasztalatokkal a most érkezőkkel azonos márkájú, de korábbi típusú testkamerát viselnek a Mátészalkát érintő vasútvonalakon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók. A jelenlegi beszerzési eljárásban 5 pályázó terméke közül esett a választás a DAHUA MPT210-4X típusú eszközre, ami megfelel a MÁV által támasztott tucatnyi követelménynek.
A MÁV-START igényeinek megfelelően fejlesztett MPT210-4X egy bűnüldözésben is használatos, a fokozott igénybevételt is jól tűrő testkamera, ami akár 8 órai üzemre is képes. Ezalatt folyamatos felvételt tud készíteni, akár éjszakai körülmények között is, amiből legalább 13 órányit képes tárolni, valamint károsodás nélkül kibírja a 2 méterről történő leejtést is. A full HD minőségű felvétel készítését a felhasználó bármikor elindíthatja és leállíthatja a készülék egyetlen gombjának megnyomásával. A kamera a gombnyomást megelőző 20 másodperc videóanyagát is rögzíti, és 5 megapixeles fotó készítésére is alkalmas. A mobil kamera az adatokat kódolt formában, jelszóval védetten tárolja, így nincs lehetőség hozzá férni azokhoz az eszközön.
A vasúttársaság minden területi igazgatóságán telepítenek legalább egy gyűjtőállomást. A legtöbb készüléket a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalakon használják majd, mert itt, a budapesti elővárosi vonatokon éri a legtöbb támadás, atrocitás a jegyvizsgálókat. Az elkövetők jellemzően azok közül kerülnek ki, akik menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel akarnak utazni. A készülékekhez tartozó gyűjtőállomások a munkavállaló azonosítására, a rögzített adatok letöltésére, a kamerák ellenőrzésére és az akkumulátorok feltöltésére szolgálnak. A készülék az adatokat a dokkolóra történő csatlakoztatás után automatikusan átmenti, és azt követően törli azokat a készülékről. A dokkolóra mentett felvételeket csak és kizárólag a rendőrség tekintheti meg. A dokkolón tárolt adatok pedig – a személyszállítási törvénynek megfelelően – a 16. napon automatikusan törlődnek.
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A MÁV-START Magyarországon az elsők között kezdte meg országos lefedettségű Mobil Kamerás Rögzítőrendszer kiépítését munkatársainak védelme és biztonsága, a jegyvizsgálókat ért támadások elkerülése és megelőzése érdekében. A teljes kamerarendszer költsége 149 millió forint, ami tartalmazza a teljes informatika háttérrel rendelkező 103 kamerát és a 12 telephelyre telepített dokkolókat. A MÁV-START a bántalmazások megakadályozása, a támadások visszaszorítása, az utasok és az utazószemélyzet biztonságának megóvása érdekében intézkedési tervet dolgozott ki, amelynek egyik eleme a kamerás rendszer bevezetése. Az intézkedéseink nyomán 2018 decemberétől csökkentek a bántalmazásos esetek, a rendszer bevezetésétől további csökkenést várunk. Abban bízunk, hogy jegyvizsgáló kollégáink munkáját nagymértékben segíteni fogja a rendszer, amelyet minél szélesebb körben használnak majd munkavállalóink.”
„Nagyon büszkék vagyunk, hogy a MÁV-START a Dahua Technology testkamera megoldása mellett döntött” – mondta Flynn Jiang, a Dahua Technology magyar régiós vezetője. „A MÁV-START célja, hogy megvédje a jegyvizsgálókat szolgálatteljesítés közben, és mi örülünk, hogy részesei lehetünk ennek az erőfeszítésnek élenjáró, csúcstechnológiás termékünkkel.”
Móré Anikó jegyvizsgálót korábban munkavégzés közben, hosszas egyezkedés után először szóban, majd tettlegesen is bántották a monori vasútvonalon. A támadás következtében agyrázkódást szenvedett. Elmondása szerint, örül a testkamerák bevezetésének, jelentős visszatartó erőnek érzi az eszközt. Czine László jegyvizsgáló tavasz óta rendszeresen használ testkamerát, tapasztalatai szerint az érintett mátészalkai vonalszakaszokon utazók lényegesen együttműködőbbé váltak.
Háttér-információk:
A vasúttársaság keményen fellép a munkavállalóit ért támadásokkal szemben, és mindent megtesz a jegyvizsgálók, fedélzeti jegyellenőrök biztonsága érdekében. Ezért számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg, és kiemelt figyelmet fordít a dolgozók sérelmére elkövetett bűncselekmények miatt indított bűntető eljárások segítésére. A cél, hogy egyetlen ilyen eset se maradhasson jogkövetkezmény nélkül. A jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők. A MÁV-START figyelemfelhívó kampányt is indított, amelynek célja az utazóközönség tájékoztatása arról, hogy a közfeladatot ellátók elleni erőszak milyen büntetőjogi következményekkel jár.
Erőszak esetén a MÁV-START-nál a munkáltatói gondoskodás jegyében jogi segítségnyújtás, rehabilitációs szabadság, munkába való visszatéréshez mentori segítség, illetve pszichológiai segítségnyújtás vehető igénybe. A szolgálatot teljesítő munkavállalót ért támadás esetén kérhető jogvédelem, amely jogi tanácsadást, beadvány-készítést, valamint a nyomozóhatóság és a bíróság előtt történő jogi képviselet biztosítását jelenti.
A támadások megelőzése érdekben évente csaknem 80 ezer vonaton biztonsági személyzet, közel 14 ezer vonaton pedig a rendőrség munkatársai kísérik a jegyvizsgálókat. A vasúttársaság közfeladatot ellátó munkavállalói a jegyellenőrző készülék S.O.S. funkciója segítségével gyors és hatékony segítséget kérhetnek a problémás esetek és a konfliktusok megoldásában, minden olyan esetben, amikor úgy érzik, a nem együttműködő utasok miatt veszélyben lehetnek a vonaton tartózkodók, illetve saját maguk.
Kapcsolódó cikkek
- Már kétszázezernél is többen használják a Vonatinfó applikációt
- Online HÉV-jeggyel lehet utazni a Hungaroringre
- A Vonatinfó holnaptól MÁV néven lesz elérhető
- VOLT vonattal, VOLT kombinált jeggyel a VOLT Fesztiválra!
- Mai naptól a HÉV H5-ös vonalára online is váltható menetjegy
- Gyorsul a vezeték nélküli internet sebessége a vasúti kocsikban
- Tavasszal próbaüzemmel indulhat az új jegyautomaták telepítése
- Már több mint félmillió jegyet vásároltak a Vonatinfóval
- Négymilliárdos informatikai fejlesztés a MÁV-csoportnál
- Online fizetési megoldások már a közlekedésben is
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.