Mobil robotok az autóiparban
A mobil robotok még mindig egy viszonylag új típusú megoldásnak számítanak, amikor a gyártóüzemek belső szállítási feladatairól van szó. Az AMR-ek meglehetősen gyorsan alkalmazkodni tudtak az új technológiákra igencsak nyitott autóiparhoz.
Az olyan gyárakban való telepítésük, mint a Ford valenciai, a Visteon szlovákiai, vagy a Nidec GPM türingiai üzeme, azt bizonyítja, hogy a mobil robotoknak köszönhetően a szállítási feladatokat egyszerű, hatékony és gazdaságos módon lehet automatizálni, amely során nő a rugalmasság, és az alkalmazottakat egyéb, támogatást igénylő területekre lehet csoportosítani. A gyárak az automatizálást leggyakrabban egy bizonyos folyamattal, egy robottal kezdik, és fokozatosan helyeznek üzembe további robotokat, amelyeket egyre több feladattal bíznak meg.
A Ford valenciai telephelyén három MiR100 robot szállít gyártáshoz és hegesztéshez szükséges anyagokat. A szlovák Visteon négy MiR200 robotja három különböző feladatot lát el: anyagmozgatást, hulladék begyűjtését, valamint fröccsöntő gépek kiszolgálását. A Nidec GPM pedig három MiR100 robotot alkalmaz arra, hogy optimalizálja a raktár és a gyártósor közötti szállítást. A technológia telepítése mindegyik gyárban korszerűbb és hatékonyabb intralogisztikához vezetett. Az autonóm robotok által hozott rugalmasságot külön kiemeli a Ford, a Nidec GPM és a Visteon is. Mindhárom üzem azt hangsúlyozza, hogy a robotokat különféle szállítási feladatokkal lehet megbízni, attól függően, hogy milyen feladatot kell a különféle felszerelhető szerszámok, vagy a MiRHook vontatórendszer segítségével éppen elvégezni. Az önálló tájékozódás és a dinamikus körülmények közötti problémamentes munkavégzés egyrészről maximalizálja a robotok használhatóságát, másrészről pedig felgyorsítja a folyamatokat és megszünteti az állásidőt. Egy további fontos tényező az, hogy nincs szükség az infrastruktúra vagy a gyárterület módosítására, az új technológia szinte azonnal üzembe állítható. A végfelhasználók nagyra értékelik a MiR robotok könnyű használatát és egyszerű programozását is, még robotikai tapasztalattal nem rendelkező alkalmazottak is hatékonyan dolgozhatnak velük, megbízhatják őket feladatokkal, így a vállalatoknak nem kell további emberi erőforrást alkalmazniuk az automatizáció működtetéséhez.
Gördülékeny gyártás a Ford Valenciánál
A Ford Motor a világ egyik vezető autógyártója. A Ford üzemében történő gyártás magas szintű automatizálással működik, több ipari robot is kulcspozíciót tölt be. A spanyolországi, Valencia tartományban fekvő Almussafes városában működik a Ford egyik leginnovatívabb gyára Európában, és olyan népszerű modelleket állítanak itt elő, mint például a Kuga, a Mondeo, vagy az S-Max. A gyárban körülbelül 2000 autó készül el naponta. Ebben a hatalmas üzemben a vállalat három autonóm mobil MiR robottal tudta optimalizálni belső logisztikáját.
A különböző Ford modellek zökkenőmentes összeállításához arra van szükség, hogy az új ipari és hegesztő anyagok időben és rendben megérkezzenek a karosszéria és sajtolóüzem különböző állomásaira. A Ford teszteket is végzett, melyekkel megállapította, hogy egy robot egyedül napi 40 emberi munkaórát szabadít fel, aminek köszönhetően az alkalmazottak bonyolultabb feladatokkal foglalkozhatnak. Az üzemen belül használt robotoknak még egy rendkívül fontos előnye van az autógyártó szempontjából: nincs szükség külső elemeke; azaz jeladókra, vagy földön elhelyezett mágnesekre, vezetékekre ahhoz, hogy a robot tájékozódni tudjon.
Sokoldalú és rugalmas robotok a Visteon Eletronicsnál Szlovákiában
A Visteon Electronics Slovakia olyan autógyártóknak állít össze műszerfalakat, mint a Volskwagen, a Skoda Auto, a BMW, a Ford, és a Citroen. A vállalat négy MiR200 robotot használ három különböző feladatra. Két robot minden órában üres nyomtatott áramköröket szállít kilenc automata elektronikus SMT (felületszerelési technológia) szerelősorra, a harmadik összegyűjti a hulladékot, a negyedik pedig egy fröccsöntő üzemben dolgozik, ahol három gépet szolgál ki. A robotok önállóan mozognak a gyár területén belül. Wi-fi moduljuk segítségével képesek kinyitni kapukat, átmenni folyosókon, kikerülni akadályokat, és megállni a programozott pozícióban az automata rakodás során. A robotok megvizsgálják az előre meghatározott utakat és mindig az optimálist választják, emberi közbeavatkozás nélkül.
A mobil robotok technológiája rugalmassággal látja el a Visteont, mivel ugyanazt a robot modellt különféle alkalmazások során, különböző épületekben lehet használni, és mindehhez a gyártórendszereken csak minimális mértékben kell alakítani. A könnyű használhatóságuknak köszönhetően a robotokat gyorsan be lehet programozni, a dolgozóknak nem kell szakértőnek lenniük ezen a téren. A robotok feladatit egy funkcionális és tetszetős felhasználói felületen keresztül lehet beprogramozni. Ezek a robotok felhasználóbarátok, használatuk pedig intuitív, a működtető mindössze egy gombnyomással magához hívhatja őket.
A NIDEC GPM Group mobil robotjai maguktól rájönnek a céljukhoz vezető leggyorsabb útvonalra
A NIDEC GPM Group egy autóipari beszállító. Az autonóm mobil robotok segítségével a vállalat megnövelhette folyamatainak hatékonyságát és csökkenthette készleteinek szintjét. A NIDEC-nél dolgozó MiR100 mobil robotok MiRHook vontatórendszerrel vannak ellátva, és anyagot, valamint kiürült dobozokat szállítanak a raktár és a gyártósor között a németországi Türingia tartományban található auengrundi üzemben. Egy robot egy szinte teljesen automatizált környezetben dolgozik, a másik kettő pedig tíz gyártósort szolgál ki alkatrészekkel.
A mobil robotok saját maguk választják ki a céljukhoz vezető leggyorsabb utat. Vonóhorgok és targoncák segítségével lehet hozzájuk csatlakoztatni kocsikat, és így akár 300 kg-ot is képesek elvontatni. A mobil robotok önállóan navigálnak a raktár és a gyártósor között, és eközben olajszivattyú fedeleket, vízszivattyú csapágyakat, és kardántengelyeket szállítanak oda, ahol éppen szükség van rájuk.
A befektetés megtérülése
A mobil robotok meglévő gyártókörnyezetbe való egyszerű telepítése, és a tény, hogy a vállalatoknak nem kell megváltoztatniuk a létező gyártóterület kialakítását, alacsony kezdeti befektetést eredményez. Emellett a mobil robotok megbízható munkaerőnek is számítanak, 12-15 órát képesek megállás nélkül végigdolgozni. Automatikusan töltik magukat, amikor éppen nincs feladatuk, aminek köszönhetően zökkenőmentes munkafolyamat és optimalizált belső logisztika jön létre. A befektetés jellemzően kevesebb, mint egy év alatt megtérül az egyszerű integrációnak köszönhetően, valamint annak, hogy egy robot – az alkalmazástól függően – általában két teljes munkaidőben dolgozó munkás számára teszi lehetővé, hogy értékesebb feladatokkal foglalkozhasson.
Kapcsolódó cikkek
- Jelentősen nőtt a telepített kobotok száma
- Az ABB a világ legkorszerűbb robotikai gyárát építi Sanghajban
- A MiR100 robotok jelentősen növelik a termelékenységet
- Az érzékelő-technológiák ereje és jelentősége
- ABB YuMi robot végzi az ATM-ek tesztelését
- Ilyen a munka MiR robotokkal a Ford üzemében
- A mesterséges intelligencia segítségével fejlődnek az együttműködő mobil robotok
- Ezek a legnépszerűbb robotikai termékek
- Tökéletes együttműködés és gyors megtérülés az autonóm mobil robotokkal
- Ipari robotközpont Székesfehérváron
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.