Néhány szektorban csökkenni kezdett a munkaerőhiány
A munkaerőpiacon megjelent új hirdetések, és az állásra jelentkezések számai arra utalnak, hogy egyes szektorokban az eddig jellemző munkaerőhiány csökkenni kezdett – derül ki a Profession.hu harmadik negyedéves összeállításából. Emellett jól látható, hogy a nyári szezonban a vendéglátásé volt a főszerep; megugrott az álláshirdetések száma és az ígért jövedelmek szintje is.
A nyári szezon nagyot lendített a vendéglátási szektor bérajánlatain
Több szektorban is megugrott a feladatott álláskeresések száma az év harmadik negyedévében. A Profession.hu hazai munkaerőpiacról szóló friss jelentése szerint a banki pozíciók esetében a feladott álláshirdetések száma 27 százalékkal emelkedett az elmúlt év ugyanezen időszakához képest. A szolgáltató központokhoz (SSC) köthető bővülés 16 százalék volt, míg a vendéglátás esetében 14 százalékos fejlődést regisztráltak.
Részben az utóbbi szektorhoz kapcsolható az a fejlemény, hogy a fizikai és szakmunka kategóriában jelent meg a legtöbb olyan hirdetés, amelyben a bér összegét közzétették. Ezekből pedig további tendenciák rajzolódnak ki. Jól látható, hogy a nyári szezonban a vendéglátás területén a felszolgálók, pincérek és pultosok esetében a munkáltatók tetemes bérnöveléssel próbálták kezelni a munkaerőhiányból fakadó nehézségeiket. Ezen állásoknál ugyanis 2018 harmadik negyedévéhez képest idén körülbelül 30 százalékkal magasabb jövedelmeket lehetett látni az álláshirdetésekben: átlagosan nettó 291 500 forintot ígértek. Ennek meg is lett a hatása: a Profession.hu adatbázisa szerint idén ezekre az állásokra a jelentkezések száma éves összehasonlításban 18 százalékkal gyarapodott.
Komoly élénkülés az építőiparban is
A jelentkezések teljes számát tekintve – az előző év azonos időszakához képest – átlagosan 5 százalékos növekedést volt tapasztalható. A szektorokat külön-külön figyelve a már említett vendéglátáson felül az építőiparban látszott komoly élénkülés, ahol 23 százalékos fejlődést tapasztaltak. Mérnöki állások esetében is tetemes az előrelépés, hiszen az elmúlt év júliusa és augusztusa közötti időszakhoz képest idén 17 százalékkal több jelentkezés történt.
Az új hirdetések és a jelentkezések számai arra utalnak, hogy a gyártás-termelés, a mérnök és az IT-szektorban telítődés érzékelhető. A hirdetésszámok ugyanis csökkentek, ellenben a hirdetésekre beadott jelentkezések száma növekedett. Mindez azt jelzi, hogy ezekben a szektorokban az eddig jellemző munkaerőhiány mérséklődni kezdett.
Beindult a BMW-gyár
Érdemes kitérni Magyarország egyik legnagyobb beruházása, a debreceni BMW-gyár várható munkaerőpiaci hatásaira is. Az adatok azt tükrözik, hogy ennek immár egyértelműen látszanak jelei. Hajdú-Bihar megyében ugyanis az elmúlt negyedévben – 2018 évi hasonló mutatókhoz képest – 17 százalékos hirdetésszám emelkedést regisztráltak. Még ennél is egyértelműbben utal a gyár igényeinek feltűnésére, hogy a megyében a szakmunka esetében a hirdetésszám 24 százalékkal, gyártás-termelésnél – ahol országos szinten egyébként csökkenés volt – 48 százalékkal, míg mérnöki állások esetében egészen kimagasló mértékben, 65 százalékkal ugrott meg a közzétett álláskeresések állománya. Ezekben a munkakörökben a környék bérajánlataiban is érdemi előrelépés történt, hiszen idén a munkáltatók a tavalyinál 17 százalékkal magasabb jövedelmet ígértek leendő alkalmazottaiknak.
Kapcsolódó cikkek
- Van értelme nyáron állást keresni?
- Mit mond rólad a digitális profilod?
- Munkaerő-kisokos nagyvállalatoknak 7 lépésben
- Álláskeresés mobiltelefonnal
- Az alkalmazottak fele elégedetlen munkahelyével
- Az IT szakemberek közel fele külföldre költözne egy jó állásért
- Nagyot nőtt az állást kereső informatikusok és vendéglátósok száma
- Vissza a chaplini Modern időkhöz
- A munkáltatók többsége egyáltalán nem támogatja alkalmazottainak sportolását
- Azokat az IT kompetenciákat keresik leginkább a cégek, amelyek pár éve még nem is léteztek
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.