Eljön az érzékek internetének kora

forrás: Prím Online, 2019. december 14. 10:26

A felhasználói elvárások szerint a hálózatba kapcsolt technológiák 2030-ra már hétköznapi szinten is képesek lesznek mind az öt emberi érzékszervvel interakcióba lépni, a látáson és halláson felül az ízlelést, a szaglást és a tapintást is stimulálni. Ennek köszönhetően számos új szolgáltatás jelenhet meg a piacon. Az érzékek internetére vonatkozó fogyasztói elvárásokat az Ericsson ConsumerLab kilencedik alkalommal megjelenő, Legfontosabb fogyasztói trendek című jelentése taglalja.

A jelentés eredményei 46 millió, a technológiai újdonságok átvételében élen járó fogyasztó várakozásait és előrejelzéseit képviselik. 

 

Az érzékek internetének megjelenését olyan technológiák tehetik majd lehetővé, mint a mesterséges intelligencia (AI), a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR), az 5G és az automatizálás. A fogyasztók várakozásai szerint 2030-ra a képernyőalapú tartalmak mellett egyre inkább elterjednek az egyszerre több érzékszervre ható tartalmak, melyeket már szinte lehetetlen lesz megkülönböztetni a valóságtól. 

 

Az érzékek internetének elterjedését három fő tényező az immerzív szórakoztatás, az online vásárlás, és a klímaválság – és ebből fakadóan a környezeti hatások minimalizálására való törekvés – segítik elő. 

 

 

A 10 legfontosabb fogyasztói elvárás 2030–ra a következő:

1. Az agyunk lesz a felhasználói interfész

Elég, ha csak gondolunk egy parancsra, és máris teljesül. Nem lesz szükség érintőképernyőre az okostelefon használatához. A fogyasztók 59 százaléka véli úgy, hogy virtuális valóság (VR) szemüveget viselve elengedő lesz csak rágondolnunk arra, hogy hová szeretnénk menni, és máris megjelenik előttünk az útvonalterv.

 

2. Mintha magamat hallanám

2030-ra a fogyasztók a jelenleginél aktívabban tudják majd alakítani akusztikai környezetüket. Többé nem kell elviselnünk a zavaró környezeti zajokat. A fogyasztók több mint fele szerint képesek leszünk digitális hangbuborékot képezni magunk körül, amely kint tartja a számunkra zavaró hangokat, például a buszon.

 

3. Bármilyen ízben

Ízlelőbimbóink nagyon erős emlékeket és élményeket képesek előhívni, és a fogyasztók szerint küszöbön áll ezek digitalizálása is. A válaszadók 44 százaléka szerint lesz olyan készülék, amely a szájunkhoz csatlakozva digitálisan képes az ízeket manipulálni, így bármely ételnek tud olyan íze lenni, mint a kedvenc ételünknek. Emellett ehetővé válik az ízek továbbítása üzenetben – a fogyasztók 38 százaléka szerint a jövőben képesek leszünk barátainkkal íz-élményeinket is megosztani digitális csatornákon keresztül.

 

4. Digitális aroma

Az online tartalmak jelenleg még nem kötődnek illatokhoz, azonban a fogyasztók szerint az illat 2030-ra az internet fontos részévé válik. A fogyasztók mintegy 60 százaléka szerint lehetőségünk lesz digitálisan látogatást tenni a „szabadban”, úgy, hogy magunkba szippanthatjuk ezeknek a helyeknek a természetes illatát. A fogyasztók közel fele szerint lesznek digitális parfümök, amelyek befolyásolják azt, hogy mások milyen illatúnak éreznek bennünket.

 

5. Valódi érintés digitális úton

A fogyasztók arra számítanak, hogy bármit, bárhol meg tudunk majd érinteni digitálisan. Tízből több mint hat fogyasztó szerint lesznek olyan karkötők, amelyek az idegeket stimulálva képesek azt az érzést kelteni, hogy megérintünk egy digitális tárgyat. 

 

6. Vegyes valóság

Sokak szerint fizikai és virtuális világunk 2030-ra egymásba fonódik. A válaszadók 70 százaléka szerint a VR játékok világa 2030-ra megkülönböztethetetlen lesz a fizikai valóságtól. A fogyasztók 56 százaléka szerint AR szemüveggel képesek leszünk átlátni a falakon, 68 százalékuk úgy véli, még AR szemüvegre sem lesz szükségünk, a 3D hologramos kijelzők fognak elterjedni.

 

7. Valódiság ellenőrzése

Ahogy a technológia fejlődik és képes lesz utánozni és manipulálni érzékeinket, úgy lesz szükség szigorú és megbízható ellenőrzési és jóváhagyási módszerekre a mindennapi digitális dolgokhoz. Véget érhet a „fake news” korszaka – a válaszadók fele szerint 2030-ban azok a hírszolgáltatók lesznek népszerűek, amelyek kiterjedten ellenőrzik a tényeket. 

 

8. Megjelennek a „post-privacy” fogyasztók

A válaszadók fele tartozik a „post-privacy” fogyasztók közé – ők úgy gondolják, hogy az adatvédelmi és privátszféra kérdések megoldódnak. Egyrészt szigorú adatvédelmi szabályokat várnak, másrészt a privátszféra végét az arcfelismerés használata miatt. . 

 

9. Hálózatba kapcsolt fenntarthatóság

A fogyasztók mintegy 60 százaléka gondolja úgy, hogy az érzékek internetén alapuló szolgáltatások környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá teszik a társadalmat. A további kibocsátás-csökkentés érdekében például a válaszadók 55 százaléka szerint a távmunka és a távolról nyújtható egészségügyi és oktatási szolgáltatások terén olyan fejlődés várható, ami a gyakori utazást szükségtelenné teszi.

 

10. Érzékszervi szolgáltatások

A fogyasztók előrejelzése szerint 2030-ra az internetes szolgáltatások már minden érzékszervünkre képesek lesznek hatni, a digitális hang és kép mellett megjelenik az érintés, ízlelés, szaglás is. A válaszadók 45 százaléka szerint lesznek olyan digitális bevásárlóközpontok, ahol mind az öt érzékünket használhatjuk a bevásárlás során. 

 

A jelentés következtetései az Ericsson ConsumerLab több mint 24 éves globális kutatási tapasztalatinak felhasználásával, a világ 15 nagyvárosában élő, haladó internethasználók körében, 2019 októberében készített online felmérés eredményein alapulnak.

 

A teljes jelentést itt olvashatja.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01