Van élet a készpénzen és a bankkártyán túl!
A fizetőeszközök évezredek óta hozzátartoznak az emberiség mindennapjaihoz. A cserekereskedelemből gyorsan eljutottunk a pénz megjelenéséig, majd a 20. században a nyugati országokban elterjedt a bank-és hitelkártya alapú fizetés, Afrikában sms-sel vásárolnak, Kínában pedig a közösségi médiát és a QR-kódot hívják segítségül az emberek a boltokban. A QR-kódos fizetés következő mérföldköve pedig hamarosan elsőként Magyarországra érkezik és a fejlődés nem áll meg: újabb és újabb lehetőségek segítik az emberiséget abban, hogy még egyszerűbben, gyorsabban és biztonságosabban kezeljük mindennapi pénzügyeinket. Írásunkban a készpénzmentes fizetés evolúcióját és kontinensenként változó formáit vesszük górcső alá.
A pénz, mint fizetőeszköz már az egészen korai civilizációkban is jelen volt. Az európai-közel-keleti kultúrában nagyon hamar a nemesfémek töltötték be a pénz szerepét, a 19. században pedig megjelentek az első bankjegyek. A fejlődésnek pedig innentől kezdve nem lehetett határt szabni: míg évszázadokig alig volt változás a területen, az elmúlt évtizedekben felgyorsult a fizetőeszközök innovációja.
A műanyag a megváltás
A 20. század bővelkedik kreatív pénzügyi megoldásokban, ami nem mellőzi a változatos anyaghasználatot sem. A papírpénzeket például 1988 óta számos helyen a tartósabb és ezáltal fenntarthatóbb polimer anyagból készített bankjegyekre cserélték. Napjainkban már közvetlen szomszédunkban, Romániában is ilyen, műanyagra nyomtatott formában igyekeznek a készpénznek tartósságot biztosítani, van élet azonban a bankjegyeken túl is.
A teljesen új gondolkodás és a készpénztől való elszakadás első lépése a mai értelemben vett hitelkártya 1958-as megjelenése volt, az első bankkártya pedig 20 évvel később, 1978-ban került használatba. Aztán az idővel a kártyás fizetés módja is egyre biztonságosabb és gyorsabb lett az IBM által fejlesztett mágneses szalagnak, majd a 2015-től nemzetközi szabvánnyá vált chip technológiának köszönhetően, mely a paypass fizetést is lehetővé tette.
A fizetőeszközök fejlődésének azonban még közel sincs vége, hiszen ma már akár a telefonunkon is tárolhatjuk a bankkártyánk, hitelkártyánk adatait és így még egyszerűbben fizethetünk bárhol, akár még az óránkkal is. Míg nyugaton elsősorban a kártyához kötött elektronikus fizetési módok terjedtek el, addig Ázsiában és a fejlődő országokban egészen mást részesítenek előnyben. De mi várható még a fizetőeszközök terén a következő évtizedekben? Egyáltalán a jövőben vagy a jelenben keressük a választ kérdésünkre?
Parkolás indítása a sivatagból?
A hazánkban leginkább városi parkolás kiegyenlítésére használt rendszer más kontinensen szinte az egyetlen megoldás a fizetésre. Afrikában bankkártyát nem, sms-t azonban bárhol használhatunk, ha vásárolni szeretnénk. Kenya úttörője volt az sms-fizetéseknek, nemcsak Afrikában, hanem világszerte. Az M-PESA (mobil pénz) 2007-ben indult el és 2014 februárjától már több mint 16 millió felhasználója volt az országban. Mivel ezen a területen a lakosság többsége nem fér hozzá banki szolgáltatásokhoz, az sms jelenti számukra a kiskaput az elektronikus fizetésben. A szolgáltatás az elmúlt években már több, mint 12 afrikai országban megjelent és a fejlődő országok fő fizetési formájává vált. De elérhető Albániától Indiáig számos államban, sőt, több kelet-európai országban, például Romániában is.
A kontinensméretű ország, ahol egy chatprogram nélkül nem tudsz kenyeret venni
Míg mi európaiak a kártyás fizetés fejlesztésével voltunk elfoglalva, addig szépen csendben egy teljesen új fizetési mód tarolta le a kínai piacot. Az ázsiai országban rengeteg aktív felhasználója van az AliPay-nek, nem beszélve arról, hogy 2011-ben létrejött a WeChat közösségi média platform, amely valójában ma már mindenre jó: nemcsak üzenetet küldünk, képeket és videókat osztunk meg vagy zenét hallgatunk, de pénzt küldhetünk ismerőseinknek, számlákat fizethetünk, akár jótékonykodhatunk, ételt és Ubert is rendelhetünk vele. És szinte mindenki, még a legszerényebb körülmények között élők is ezt a rendszert használják bevételeik és kiadásaik kezelésére és a mindennapi fizetésre. A rendszernek közel 1 milliárd regisztrált felhasználója van. A működés egyszerű, QR-kód alapú, a legfontosabb előnyének pedig a megbízhatóságot tartják az emberek.
Magyar innováció hozza el a fizetés új mérföldkövét
2020-ban egy magyar fejlesztés teszi elérhetővé a jövő fizetőrendszerét, amely nemcsak innovatív, de full kontrollt biztosít a pénzügyeink felett, garantáltan megbízható, valamint egyszerű és olcsó is lesz. A pár hónapon belül elinduló BlockBenPay egy mobilalkalmazás használatával - a bankokat kihagyva - biztosít lehetőséget az azonnali biztonságos fizetésre QR-kód segítségével. Különlegessége pedig az, hogy bevételeinket és kiadásainkat egy arany alapú rendszeren belül kezelhetjük, amely megvéd minket a szélsőséges árfolyam-ingadozásoktól, sőt, még azt is lehetővé teszi, hogy fizetéseinkkel akár aranytartalékainkat is növeljük a vásárlások után járó arany alapon számolt visszatérítésnek köszönhetően.
Kapcsolódó cikkek
- Mától Budapesten is elérhető a Lime heti bérletet kínáló LimePass szolgáltatása
- Várakozáson felül teljesített az év első napjaiban a MÁV app
- Az LG elhozta a mosás következő generációját
- Karácsonyfadíszítéssel segíthetnek jó ügyet a Telenor ügyfelei
- Mobilalkalmazással segíti az újságírókat a TASZ
- Már bérletet is lehet vásárolni a MÁV mobilalkalmazás segítségével
- Fogyatékkal élők világnapja – mobil app-pal segíti a Vodafone Főállású Angyal programja az érintetteket
- Dunakeszin sem kell futni a busz után
- Így lehetsz képben 52 ország adózási híreivel egy csapásra!
- A Zyxel új szolgáltatása növeli a hálózati biztonságot
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.