Ezt is a vírus hozta: a többség az önkiszolgáló kasszákat keresi
Négyből három vásárlás már önkiszolgáló kasszákon keresztül történik egyes CBA-üzletekben, ahol egy most zárult beruházás keretében – a magyar élelmiszerláncok közül elsőként – teljesen hazai fejlesztésű automata pénztárakat állítottak szolgálatba. A népszerűség egyik oka, hogy a koronavírus-járvány miatt a vásárlók szemében vonzóbbá vált a személyes érintkezés nélküli fizetés lehetősége. A technológia ráadásul sokaknak a munkaerőhiány egyik megoldása is.
„Nemzetközi tapasztalatok alapján a szakma 30-35 százalékra becsüli az önkiszolgáló kasszák használati arányát ott, ahol a hagyományos pénztárak mellett ilyenek is rendelkezésre állnak. Ehhez képest most azt látjuk, hogy az általunk telepített eszközöket már az indulás után néhány héttel is a vevők mintegy 75%-a veszi igénybe” – mondta Bessenyei István, az első teljesen magyar fejlesztésű önkiszolgáló kasszát fejlesztő Laurel Számítástechnikai Kft. tulajdonosa.
Az önkiszolgáló kasszák használatát nemrég az Országos Kereskedelmi Szövetség is javasolta a fizikai kontaktusok csökkentése, azaz a vásárlók és a dolgozók biztonsága érdekében. Az adatok szerint a többség tartja is magát ehhez, ha van rá lehetősége. „Látszik, hogy az események hatására a vásárlók a jövőben egész mást fognak keresni és értékelni az üzletekben. A biztonságuk sokkal fontosabb lesz, ezért többek közt az önkiszolgáló kassza is egyre népszerűbbé válik” – világított rá Felhősi Tünde, a CBA L&F Kft. stratégiai fejlesztési vezetője arra, miért üzemeltek be mostanra 8 boltjukban összesen 26 ilyen eszközt.
A Laurel felmérései azt mutatják, hogy egy önkiszolgáló kassza képes 60%-os vásárlási sebességet biztosítani egy jó pénztároshoz viszonyítva. Ez azt jelenti, hogy már két ilyen automata berendezés képes növelni az áteresztőképességet úgy, hogy a munkaerőigényt is csökkenti, illetve segít, hogy a dolgozók más, fontos feladatokra koncentrálhassanak (pl. árufeltöltés). Mindez pedig nem utolsó szempont akkor, amikor a közelmúlt rohamait látva Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is úgy fogalmazott, a kereskedelmi dolgozók „pokoli munkát végeznek”.
A helyzet mielőbbi megoldására a Laurelnél nagy elővigyázatosság mellett, fokozott tempóban, akár hétvégi munkavégzéssel telepítették a kasszákat, amelyek Felhősi Tünde szavai szerint „méltó vetélytársai a nyugati rendszereknek, sőt, több funkciójukban felül is múlják azokat.” Bessenyei István megjegyezte, megoldásuk iránt külföldről is érdeklődnek, ám a kialakult helyzetben idehaza is több száz önkiszolgáló kasszára lehet igény, így kapacitásaikat most elsősorban a hazai piacra koncentrálják.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2017: munkaerőhiány tombolhat a digitális iparágakban
- Az OnRobot bemutatja az “Eyes” 2.5D-s képfelismerő rendszert
- Miért van szüksége az FMCG szektornak automatizált belső logisztikára?
- Accenture Technology Vision 2020: fókuszban az ember
- 10 trend, amit a technológia diktál a 20-as évekre
- Ezekre a techológiai trendekre érdemes most figyelnie cégvezetőként!
- Accenture kutatás: Innovációs szakadék hátráltatja a növekedést
- A mikroszkóp forradalmasította a gyökérkezelést
- A Samsung partnereivel és szoftverfejlesztőkkel közösen hozza el a jövő technológiáit
- Garnélák nyomon követésére és biztonságos online fizetésre egyaránt használható a blockchain
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.