Egészségügyi dolgozónak állt a hazai fejlesztésű, humanoid robot

forrás: Prím Online, 2020. május 3. 15:39

Szokatlan kép fogadja a budai rendelőbe belépő pácienseket: egy közel másfél méter magas, emberszerű robot üdvözli elsőként az orvosi ellátásra érkezőket. A Pepper névre hallgató, gesztikuláló robot azonnal köszönti a pácienst, bemutatkozik, és elmondja, hogy a koronavírus helyzet miatt néhány kérdést szeretne feltenni. 

Amennyiben a páciens ezt elfogadja, “szóba elegyedik” a robottal, Pepper az ilyenkor szokásos kérdezési protokollt követi: többek közt megkérdezi, hogy van-e a páciensnek láza, köhög-e, került-e kapcsolatba koronavírus fertőzött személlyel. Ha a robot minden, öt kérdésére nemleges választ kapott vissza, Pepper közli, hogy nem merült fel koronavírus fertőzés gyanúja, és megkéri a pácienst, hogy fáradjon a recepcióhoz, ahol az orvoshoz való bejelentkezést megteheti, immár a hús-vér személyzet segítségével. Amennyiben az egészségügyi kérdések közül egyre is igen válasz hangzik el, Pepper akkor azt tanácsolja a páciensnek, hogy forduljon a saját háziorvosához, aki dönt a szükséges további lépésekről.

 

 

Peppernek nem kell szájmaszk, gumikesztyű

Magyarország első, egészségügyi kisegítői feladatot ellátó humanoid robotját azért vetették be, hogy segítse, biztonságosabbá tegye a munkavégzést a rendelőben. “Úgy tapasztaltuk, a pácienseknek tetszik az első, nem hagyományos üdvözlés, és szívesen együttműködnek a robottal. Kollégáinknak pedig könnyebbség, hogy a robot átveszi ezt az egyszerű, mégis megterhelő, ismétlődő munkafolyamatot”- mondta el az intézet orvosigazgatója. Dr. Pácz Alexandra szerint bár itthon még egyedinek számít az ember formájú robot alkalmazása, világszerte számos példa van ezek kihasználására. Pepper társai recepciósként dolgoznak belga, ausztrál, kanadai kórházakban, ahol szintén a rutinfeladatokban segítenek, vagy éppen játszani lehet velük. A koronavírus elleni küzdelemben is szerepet kapnak a robotok: például egy kínai “okoskórházban” ezek segítségével vettek le számos feladatot az ápolószemélyzet válláról, vagy kísérleteznek azzal, hogy robotok UV-fénnyel fertőtlenítsenek kórházi egységeket. 

 

„A koronavírus az egészségügyi szolgáltatókat is új helyzet elé állítja, a szaktudásunk, a rugalmasságunk mellett mi a technológiát is segítségül hívtuk ennek kezeléséhez. Az új, robot kolléga nem várt hatása, hogy az előszűrési protokollunk automatizálása mellett elősegíti a jó hangulat megteremtését, mely a gyógyulás fontos része. Ha továbbra is pozitívan értékelik az ügyfeleink Peppert, megfontoljuk, hogy a koronavírus jelezte időszak után is alkalmazzuk” - összegezte a Budai Magánorvosi Centrum orvosigazgatója.

 

 

Így működik a robot

A robotot egy hazai fejlesztőcsapat tanította ki arra, hogy magyarul kommunikáljon, mindössze 2 hét alatt. Pepper a mesterséges intelligencia technológiájának segítségével tudja ellátni feladatát. E technológia sajátossága, hogy nem csupán az előre megadott kérdéseket ismeri fel, ad válaszokat, hanem egy-egy új helyzethez alkalmazkodva próbál meg reagálni, választ alkotni a korábbi minták alapján. Ezért is terjed e technológia jellemzően telefonos ügyfélszolgálatokon, chateken. A közeljövőben várható, hogy egyre több helyen, így információs pontoknál, személyes ügyfélszolgálatokon, boltokban jelennek meg a Pepperhez hasonló robotok. Itt a fizikai kontaktust nem feltétlenül igénylő, alacsonyabb hozzáadott értékű feladatok átvállalásában tudnak segíteni az embereknek- fejtette ki Bartha Levente, a robotot fejlesztő Netlife Robotics ügyvezető igazgatója.

 

Növekvő igények

Piaci elemzők is növekvő forgalmat várnak a robotok piacán. Egy előrejelzés szerinte évente 25%-al nő a robotok globális kereslete, mely idén várhatóan eléri a 100 milliárd dollárt. Az automatizáció igénye mellett most a koronavírus kapcsán megjelenő social distancing- személyes távolságtartás jelensége is tovább hajthatja a keresletet, hiszen a robotok kontaktus nélkül, a legveszélyesebbnek számító helyszíneken is állandóan tudnak dolgozni, szükség esetén távoli, emberi irányítással.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01