Itthon is beköszönt az autósmozik aranykora?
A járvány utáni új óvatosság kora Budapesten is meghonosíthatja a szélvédő mögötti mozizás műfaját. Magyarországon eddig jellemzően csak a nyaralóhelyeken rendeztek alkalmi vetítéseket, de a változás biztos jele, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz idén eddig beérkezett engedélykérelmek száma már most meghaladja a tavaly összesen beadottakét.
A koronavírus-járvány utáni kultúra egyik új terméke lehet az autósmozik hazai elterjedése. Magyarországon eddig jellemzően csak alkalmi vetítéseket tartottak a nyári szezon népesebb üdülőhelyein. A távolságtartás és az érintésmentesség új kultúrájában azonban itthon is megszaporodtak azok a helyszínek, amelyek nemcsak egy-egy hétvégére, hanem az egész nyári szezonra terveznek – legalábbis ezt tanúsítják a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz beérkező engedélykérelmek. Míg 2019-ben csak egy budapesti és 13 vidéki rádióengedély-kérelem érkezett a hatósághoz, idén már öt fővárosi és 12 vidéki engedélyt adtak ki, további kettő pedig már folyamatban van.
Mivel a vetítéseken a filmek hangsávja az autórádiókon szólal meg, ezért minden autósmozinak szüksége van egy URH-FM frekvenciára, amelyen sugározhat, így minden autósmozis vetítést a rádiófrekvenciák kiosztásáért felelős NMHH-val kell engedélyeztetni. Az engedélykérelmet bárki benyújthatja az NMHH honlapjáról letölthető kérelemminta alapján, a kitöltött űrlapot postán, faxon vagy az NMHH elektronikus adatkapuján regisztrálva is eljuttathatja a hatósághoz. (A személyes ügyfélszolgálat jelenleg még szünetel.)
Maga az engedélyeztetés illetékmentes, de a működő autósmozik üzemeltetőinek frekvenciahasználati díjat kell fizetni. Ennek mértékét NMHH rendelet szabályozza, így az NMHH ennek alapján számítja ki a pontos díjat, figyelembe véve az adóantenna magasságát és a kisugárzott teljesítményt. Mivel az autósmozik kis területet lefedő, így többnyire 10 méternél alacsonyabb antennákkal, 1 watt körüli kisugárzott teljesítménnyel működnek, az összeg legtöbbször az ezer forintot sem haladja meg. (Nagyobb területet lefedő egyedi kérelmek esetén, mint például az augusztus 20-i körmenet vagy egy Forma 1-futam szervezésére szolgáló műsorszóró frekvenciáknál ugyanez a díj ennek körülbelül a tízszerese.) Azt is érdemes tudni, hogy a rádióengedélyezéskor magát a frekvenciát a hatóság jelöli ki. A szakembereknek ugyanis az interferencia elkerülése érdekében a nemzetközi megállapodásokra és a jövőbeni fejlesztésekre elkülönített frekvenciák tisztán tartására is figyelniük kell. Az autósmozi előnye, hogy a kis hatótávolság miatt akár Budapesten belül, egymástól távolabbi kerületekben is zavarmentesen használható egyszerre ugyanaz a frekvencia.
Erre pedig szükség is lehet, mert bár egyelőre a számok nem mutatnak látványos emelkedést, az eloszlás beszédes: az autósmozi már nemcsak a nyári strandolás esti levezetése lehet, hanem a fővárosi mindennapokba is beépülhet. Tovább árnyalja a képet, hogy az eddigi, elsősorban alkalmi vetítéseket kérelmező trendekkel ellentétben idén már hat mozi tervezi, hogy hónapokon át, minden hétvégén vetít majd. A korábban engedélyezett helyszínek közül is volt olyan, aki a heti két vetítést háromra növelte, és többen érdeklődtek az autósmozi-létesítés feltételeiről is.
Arra lehet számítani tehát, hogy az itthon eddig különlegességnek számító műfaj gyökeret verhet, hiszen ez a sajátos, hibrid megoldás egy biztonságos, zárt térben működtethető közösségi élményt, kimozdulási lehetőséget teremt. Az ötvenes-hatvanas évek Amerikájában fénykorát élő szabadtéri, gépkocsiból nézett és autósrádión hallgatott filmekre szóló jegyeladások idén tavasszal világszerte új lendületet kaptak, bár ez az Egyesült Államok mellett azokban az országokban volt látványos, ahol már korábban meghonosodott a műfaj, például Németországban és Dél-Koreában.
Kapcsolódó cikkek
- Kelet-Közép-Európa távközlési piacát kevésbé érintheti a válság
- Pályázati lehetőség közösségi televíziók és rádiók részére
- Huszonegy rádió huszonnégy műsora kapott közel 75 millió forintos támogatást
- Rendhagyóan adta ki a Dr. Magyari Endre-díjakat az NMHH elnöke a Távközlés Világnapján
- Tovább szólhat a Kunság Rádió és a Halas Rádió
- Rádiós pályázatokról döntött a Médiatanács
- Hogyan alakítja a hírközlési piacot és szabályozást a koronavírus?
- Rémhírek, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorok és rádiózavarok – egyre több bejelentést kap az NMHH
- Az otthoni internetezést segíti tanácsaival az NMHH
- Tizenkilenc televízió és rádió kap több mint 115 millió forintos támogatást
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.