Mi a különbség az AMR-ek és AGV-k között?

forrás: Prím Online, 2020. június 14. 09:55

A belső logisztika automatizálása egy visszatérő kérdés a nagy- és kisvállalkozások számára egyaránt. Az anyagmozgatás automatizálásával a vállalatok optimalizálhatják termelékenységüket és hatékonyabban ütemezhetik szállításaikat a gyártás során előforduló torlódások csökkentése érdekében.

A közelmúltig csak a hagyományos automata vezérlésű járművek (AGV-k) és a szállítószalagok jöhettek szóba a belső szállítási feladatok automatizálása kapcsán. Ma már azonban az AGV-k helyét átveszi az autonóm mobil robotok (AMR-ek) fejlett, rugalmas és költséghatékony technológiája. Az AGV-k és az AMR-ek is különböző anyagokat szállítanak A-ból B-be, a hasonlóság azonban itt véget is ér. A két intralogisztikai technológia között fennálló legfőbb különbségek az alábbi tényezők mentén szemléltethetőek:

 

Automata vs. autonóm

Az AGV-k rögzített úton haladnak, amely során vezetékekre, mágnesszalagokra, QR kódokra, reflektorokra, stb. van szükségük ahhoz, hogy tájékozódjanak. Amennyiben akadállyal találják szembe magukat, meg kell, hogy álljanak, és addig várakoznak, amíg az el nem mozdul az útjukból. Az AMR-ek viszont sokoldalúbbak és nincs szükségük további infrastruktúra kiépítésére a tájékozódáshoz, így telepítésük problémamentes és nagyon egyszerűen skálázható. Az AMR-ek fedélzeti intelligenciája képes döntést hozni, amikor a robotok akadállyal néznek szembe, megállás nélkül lehet újratervezni útvonalukat, valamint biztonságos fékezést is végrehajtanak, amikor valaki véletlenül az útjukba kerül.

 

 

Áttelepíthető

Egy AGV teljes élettartama alatt ugyanazt a szállítási feladatot képes ellátni. Bármiféle változtatás ugyanazt jelenti, mintha egy új AGV rendszert kellene telepíteni, ami egyszerűen túl körülményes ahhoz, hogy költséghatékony legyen. Az AMR-ek ellenben különböző feladatokra, útvonalakra és létesítmény-elrendezésekre telepíthetők bármikor, ehhez mindössze pár módosításra van szükség küldetésükben. Akár más helyszínre is szállíthatóak, ahol pár órán belül már munkába is tudnak állni.

 

Felhasználóbarát

Az AGV-ket arra tervezték, hogy egyszerű feladatokat lássanak el, üzembe helyezésük és működtetésük azonban komplikált és költséges. Az AMR-ek telepítése könnyen elvégezhető, hiszen a terület egyszeri feltérképezése szükséges, valamint a kiemelt zónák és pontok beállítása sem kíván meg többszöri módosítást. Az AMR-ek egy egyszerű és intuitív felhasználói felületen keresztül vezérelhetők, amihez nincs szükség programozói ismeretekre. Amikor az üzemterület megváltozik, az AMR-ek belső térképei könnyedén frissíthetők. 

 

 

Rugalmas

A rugalmasság nem jellemzi sem az AGV-k közlekedését, sem az alkalmazhatóságukat. Emiatt a vállalatoknak gyakran egy egész flottányi AGV-re van szükségük, hogy egyszerű szállítási feladatokat végezzenek el. Az AMR-ek minden szinten rugalmasak, emellett különféle fedélzeti modulokkal láthatók el a végfelhasználó igényei szerint. 

 

A hagyományos üzleti modellekhez alkalmas vs. az agilis üzleti tevékenységre tervezték

Az AMR-ek alkalmazkodóképessége létfontosságú azon modern gyártási környezetekben, ahol agilitásra és rugalmasságra van szükség, olyan esetben, amikor a terméken vagy a gyártósoron változtatni kell. Ahelyett, hogy egy korlátolt AGV infrastruktúrához lennének kötve, a tulajdonosok saját maguk könnyedén áttelepíthetik a robotot a pillanatnyi üzleti igényeknek megfelelően, aminek köszönhetően még rendkívül dinamikus környezetekben is képesek lesznek optimalizálni a tevékenységeiket.  

 

 

Költséges vs. költséghatékony

Noha egy AMR sokkal fejlettebb technológiát alkalmaz, mint egy AGV, többnyire kevésbé költséges megoldásnak számít. Az alacsony kezdeti befektetés, valamint a folyamatok gyors optimalizálása rendkívül rövid - gyakran egy éven belüli- megtérülési időt eredményez.

 

Az AMR-ek evolúciójának következő lépése a mesterséges intelligencia (MI) hozzáadása, ami kiterjeszti a kisméretű mobil robotok képességit. Az MI ezeket a robotokat még hatékonyabbá teszi, növeli az általuk elvégezhető feladatok körét, csökkenti a munkakörnyezetben létrehozandó módosítások számát (a robotok munkába állítása érdekében).  2019-ben a piacvezető Mobile Industrial Robots új szintre emelte a robotnavigációt.  A mesterséges intelligenciát használó funkciókkal ellátott szoftver, valamint a stratégiailag elhelyezett kamerák segítségével, - melyek további érzékelőként segítik a robot tájékozódását- a MiR lehetővé tette az AMR-jei számára, hogy optimalizálják az útvonaltervezésüket és vezetés közbeni magatartásukat.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban

A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.

2024. december 21. 16:47

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Az LG 2025-ös QNED evo termékcsaládja jelentős technológiai fejlődésen ment át

Az LG Electronics (LG) bemutatja a megújult, 2025-ös QNED evo termékcsaládját egy újonnan szabadalmaztatott, széles színskálát biztosító technológiával. A készülékek valódi 4K felbontású képet és akár 144 Hz*-es képfrissítési rátát tesznek lehetővé vezeték nélküli kapcsolódással, ultraalacsony késleltetéssel.  Emellett a széria tagjai továbbfejlesztett mesterséges intelligencia alapú kép- és hangfeldolgozást, és személyre szabhatóságot biztosítanak a webOS 25-ön keresztül.

2024. december 21. 12:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32