Egyre többen nem akarnak villanyszámlát fizetni
A fővárosban és vidéken is felfutási szakaszban van a napelemes megoldások használata - árulták el a szakértők. Míg korábban ez az energiatakarékos technológia úri huncutságnak számított, a pályázatoknak hála egyre megfizethetőbb a hétköznapi emberek számára is. Mennyire reális tehát, hogy napelemre váltsunk, és ezzel örökre búcsút mondjunk a villanyszámlának?
“Ez egyre elképzelhetőbb, hiszen ma már az új építésű házakat is terveztethetjük megújuló energiaforrásokkal. Ennek legegyszerűbb módja a napelem, amihez az Európai Uniós pályázatoknak hála jóval előnyösebb feltételekkel juthatunk hozzá” - magyarázza Oláh Benjámin, a BEKO Energo Kft. műszaki igazgatója.
Ha ugyanis készpénzben fizetjük ki a technológiát, annak megtérülése akár 15-17 év is lehet. Nem így az EU-s pályázatokat igénybe véve, ahol a napelemes megoldásokhoz már akár 10 százalék önrésszel is hozzájuthatunk: ekkor 2 év alatt térül meg a bektetetésünk, hiszen soha többé nem kell villanyszámlát fizetnünk. A lehetőség nem csak a magánemberek, a cégek részére is nyitott, ők 55 százalék önrész megfizetésével pályázhatnak.
“Ez egy kamatmentes hitel, és mint tudjuk: a hiteleknél általában a kamattal van probléma. Itt azonban az EU állja a kamatot, így csak az alaptőkét kell forintban visszafizetnünk. Az egész folyamat pontos és átlátható” - hangsúlyozza a szakember. Így egyáltalán nem merész becslés, hogy 2-3 éven belül akár a háztartások nagyrésze napelemessé válhat.
Napelemes térkő a panelek helyett
“A nagypaneles napelem ugyan elterjedőben van, de egyre többször merül fel más igény is. A panelek használatát ugyanis több tényező is kizárhatja: ilyen például, ha nem megfelelő a tetőszerkezet, esetleg a megrendelőnek mások az esztétikai elvárásai. De előfordulhat az is, hogy műemlék jellegű épületről van szó, ahol nem engedélyezett napelemet telepíteni” - hívja fel rá a figyelmünket Oláh Benjámin.
Szerencsére már elérhető egy magyar fejlesztésű burkolatmegoldás, amivel kiválhatjuk a panelek használatát: ez a Platio Solar Paver napelemes térkő, aminek használatával a fenti problémák bármelyike elkerülhető. A térkő vízszintes felületeken, akár teraszon, járólapként is elhelyezhető - így esztétikailag is szebb megoldást nyújt és nem ütközik a műemlékvédelmi szempontokba sem.
Az újrahasznosított műanyagból, üvegből, hulladékból készülő térkő környezetbarát, így a fenntarthatóságot is támogatja. Akár 12 és fél négyzetméter elhelyezése is elegendő ahhoz, hogy biztosítsa egy teljes háztartás energiaellátását - így válhat a szolártechnológia a modern építészet organikus részévé.
“Ezek a rendszerek akár a közterületeken is használhatóak, közösségi áramtermelésre, ahol a sima napelemet nem engedélyezett kihelyezni. A Platio térkővel és tetőcseréppel ugyanakkor a világörökség részét képező épületek is energiatakarékossá válhatnak” - zárja a szakember.
Kapcsolódó cikkek
- Túl gyors a napelem-boom?
- Bővíti partnerségi kapcsolatát a VELUX Cégcsoport és a Schneider Electric
- Megindult a roham az ingyen napelemekért
- Termeljen áramot otthona tetőszerkezetén!
- A Huawei megoldásával percek alatt észlelhetők a napelemek meghibásodásai
- Újabb lendületet kaphat a robbanásszerűen növekvő napelemes piac
- Marad a szaldó: ezt kell tennie, ha napelemet szereltet be
- Az ABB robotjai növelik az automatizálás részarányát a napenergia-iparban
- Sietnie kell a napelemekkel, aki nulla forintos villanyszámlát szeretne
- Napelemes rendszerek: így spórolhat villanyszámláján velük
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.