Házépítési trendek a járvány után
Közép és Nyugat Európában egyre nagyobb probléma a munkaerőhiány. A szigorúbb bevándorlás-ellenőrzés a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében, tovább súlyosbítja az építőipar amúgy is kínzó munkaerő problémáját – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.
Nyugat-európai tapasztalatok szerint a munkavállalók legfeljebb 60% -a térhet vissza biztonságosan. Ennek következménye, hogy a projektek hosszabb időt vesznek igénybe a termelékenység várhatóan 30–40% -kal alacsonyabb lesz.
A szakértő szerint kisebb volumenben ugyan, de a hazai trendek is hasonlók. Ebben a helyzetben a változás, a hatékonyság növelése elkerülhetetlen. A jövőt az építőipar digitalizációjának felgyorsulása, az előre gyártott házak, illetve elemek elterjedése, valamint a gyors építési technológiák jelentik.
Okos házépítés
A jövőben várhatóan egyre többen fognak használni épületinformációs modellezést (BIM: Building Information Modelling), amely az ágazat digitális átalakításának első lépése. A BIM lehetővé teszi az épületek szabványos 3D ábrázolását és megosztását a kivitelezés minden szereplőjével. A technológia drámaian javítja a hatékonyságot: pontosabban tervezhetők a költségek, csökkenthető a kivitelezés költsége, ideje és könnyebbé válnak a módosítások.
Előregyártott elemek térnyerése
Az elmúlt években egyre nagyobb arányban jelenik meg az előre gyártott elemek használata a házépítések terén, mely trend várhatóan tovább erősödik. A hagyományosan épített házakkal ellentétben az előre gyártott házak alkatrészekből készülnek, beleértve a falakat és a tetőket is, amelyeket magasan automatizál gyárakban gyártanak, és a helyszínen szerelnek össze. Ma már típustervek alapján készült, teljes egészében előre gyártott házak is elérhetők, melyek hatékonnyá teszik az építést, időt és költséget csökkentenek.
Az előre gyártott szerkezetek minimális munkaerőt igényelnek a hagyományos konstrukciókhoz képest, ami felgyorsítja a termelést, miközben enyhíti a szakemberhiányt, valamint csökkenti a munkabiztonsági és egészségügyi kockázatokat.
Korszerű építési anyagok
Amikor az idő pénz – és az építőiparban nagyon az – a technológiai idő kulcskérdés. Ma már rendelkezésre állnak olyan anyagok, melyek kivitelezési ideje töredéke a hagyományos technológiáknak. Várhatóan tovább fog élénkülni a kereslet a gyorskötésű betonok, habarcsok és egyéb segédanyagok iránt.
Javuló fenttarthatóság
A világjárvány hatására felgyorsult építőipari digitalizáció, a hatékonyság mellett javítja a fenntarthatóságot is. A BIM-nek köszönhető pontosabb tervezés, a rövidülő kivitelezési idők, a hatékonyabb anyagfelhasználás, az előre gyártott elemek alkalmazása, a kevesebb járműforgalom, a kevesebb keletkező hulladék, lényegesen csökkentik a kibocsátást – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Az EU rendkívüli forrásokat biztosít a SZTAKI vezetésű nemzetközi COVID-projektre
- A Rakuten Viber elindította a globális éhezés elleni kampányát
- Így változott meg az adatközpontok szerepe a koronavírus idején
- Kutatás az elektronikus fizetésről a pandémiás vészhelyzetben
- Startup ötletgyár épül a válság ellen
- A digitális platformok segítettek a magány enyhítésében
- A kkv-k globális helyzetéről szóló jelentés, 2020
- Pénzbeli ajándék a magyar hallgatóknak Németországban
- Kezd újraindulni az élet a járműiparban
- Gyártás a Covid-19 időszakában
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.