Új digitális forradalmat hozott a Covid-19 a háztartásokba
A tavaszi bezárásokra és az otthoni munkavégzés tömeges bevezetésére még némi kapkodással reagáltak, azóta viszont már jóval tudatosabban, hosszú távra építik otthoni digitális eszközparkjukat a magyar háztartások. A MediaMarkt műszaki áruházlánc nyár óta extra keresletet regisztrál a magasabb kategóriájú készülékek esetében. Egyre jellemzőbb, hogy ezeket használatra készen, szoftverekkel ellátva kérik már a vásárlók, a notebookok vásárlásakor legalábbis ez már gyakori igény.
A veszélyhelyzet beálltával elsősorban a karanténban való munkavégzéshez és tanuláshoz szükséges eszközök kereslete szökött fel. Voltak napok tavasszal, amikor a notebookok forgalma egy tavalyi átlagos nap ötszörösének felelt meg. A keresletélénkülés a digitális termékek iránt nyáron sem esett vissza, sőt, minden hónapban kétszámjegyű növekedést figyelt meg a MediaMarkt.
„Tavasszal még tűzoltás jelleggel vásároltak nálunk az otthoni munkára kényszerülők, azóta kicsit tudatosabbnak tűnnek. Augusztus óta ugyanis főként a közép- és felső kategóriás laptopokat, notebookokat keresik. Az elmúlt két hónapban csak a notebookok forgalma 40%-kal nőtt, de töretlen a népszerűsége a tableteknek, nyomtatóknak és a webkameráknak is. Mindehhez az iskolakezdési időszak is hozzájárulhatott, amikor 20 százalék feletti forgalomnövekedést értünk el a tavalyi év azonos időszakához képest. Sőt, a nyomtatókból kis időre ki is fogytunk a megnövekedett kereslet miatt.” – mondta el Magyar Norbert, a MediaMarkt beszerzési igazgatója.
Az otthoni munkára és a digitális oktatásra való hirtelen felkészülés mellett tavasszal háztartásaik hiányosságaival is szembesültek az emberek. Ekkor kezdtek el beszerezni ugyanis nagyobb kapacitású hűtőket, fagyasztókat és kenyérsütőket. Ez a lendület azóta már alábbhagyott, de érdekes megemlíteni viszont, hogy a felsőkategóriás okostelevízióknak tavasz óta töretlen a népszerűsége. Ezek eladásai, annak ellenére, hogy a nagy sportesemények idén elmaradtak, már áprilisban felülmúlták a várakozásokat és azóta is nő irántuk a kereslet.
A háztartások vélhetően már nyáron elkezdtek felkészülni a legrosszabb őszi-téli forgatókönyvre: azaz a kiterjesztett „home-office” és az esetleges iskolabezárás miatt várható körülményekre. Nyárra az is kitűnt, hogy sokaknak vírusfenyegetés nélkül is bejön az otthoni munkavégzés. Az alkalmanként vagy rendszeresen otthonról dolgozók aránya a járvány kitörése előtt alig haladta meg a 2%-ot, áprilisban pedig már a 10%-ot is elérte, és még júliusban is háromszor annyian dolgoztak otthonról – derül ki a Portfolio és a KSH közös felméréséből. Ezeknek az embereknek hirtelen kellett alkalmazkodniuk ahhoz, hogy körülményesebb elérni a rendszergazdákat, a hozzáértő kollégákat, a szerver távolsági hozzáférése vagy az internet akadozhat, messze vannak a tartalékeszközök, nyomtatók, egyéb irodai kellékek. Mindezek miatt nagyobb üzembiztonságra lett szüksége mindenkinek.
„Azt tapasztaljuk továbbá, hogy nagyon fontos az embereknek az idő - az, hogy a lehető legtöbb dolgot egy helyen tudják elintézni, a biztonság - hogy szakszerű, garanciális szolgáltatást kapjanak és a kényelem - hogy ne otthon kelljen szenvedniük a beüzemeléssel. Ez utóbbi miatt is szeretik például használatra készen megkapni az eszközöket. Éppen ezért az egyik legnépszerűbb szolgáltatásunk a beüzemelés (telefonra, notebookra, okosórára stb.), mely során kollégáink frissítik, telepítik az elengedhetetlen operációs rendszereket, illesztőprogramokat, valamint igény szerint a vásárló számára legfontosabb programokat, hogy otthon már tényleg csak használni kelljen az eszközt.” – tette hozzá Magyar Norbert.
A vírushelyzet egyértelműen előtérbe helyezte a biztonságos online vásárlás lehetőségét. A digitális eszközök iránti kereslet nem csökken, az áruház a tavalyihoz hasonló érdeklődésre számít a BlackFriday és a karácsonyi időszak idején is. Éppen ezért, biztonsági előírásokat szem előtt tartva, a korábbinál nagyobb logisztikai erőkkel készül, hogy az online és áruházi vásárlásokban se következzen be váratlan fennakadás.
Kapcsolódó cikkek
- Zöldberuházások pótolhatják a válságban elveszett európai munkahelyeket
- Ez vár ránk, ha visszatér a digitális oktatás
- Több mint 270 munkatárs csatlakozott a Vodafone tartós távmunkaprogramjához
- Digitális oktatást támogatja a Vodafone és a Mozaik Kiadó közös szolgáltatása
- 3 ok, amiért az automatizálás kulcsfontosságú a COVID-19 megjelenése óta
- KPMG CEO Outlook: A meglévő trendek erősödtek, de új kihívásokat is hozott 2020
- A munkavállalók többsége nem érzi úgy, hogy támogatást kap a digitális átálláshoz
- Gyártás COVID-19 idején
- Soha nem látott ostrom alatt a vállalati informatika
- Alkalmazkodás, üzletmenet-folytonosság és kobotok
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.