Ismét változik a NAV online adatszolgáltatási kötelezettség
2021. január 1-jétől a cégeknek és az egyéni vállalkozóknak már a magánszemélyek részére kiállított számlákat is jelenteni kell a NAV-nak, ami újabb lökést adhat az online számlázásra való átállásnak. A K&H tapasztalatai alapján a július 1-jén érvénybe lépő online adatszolgáltatási kötelezettségre a kkv-k többsége fel volt készülve - mivel 57 százalékuk ezt megelőzően is rendelkezett online számlázó programmal. A Számlázz.hu autokassza szolgáltatással eddig több mint 2,7 ezer K&H ügyfél szinkronizálta bankszámláját, de a jövő évi változás hatására várhatóan még többen használják majd ki az online számlázás és az online bankolás összekapcsolása nyújtotta előnyöket.
Új határidő közeleg a kis- és középvállalkozások számára az online adatszolgáltatás terén. Amíg július 1-jétől kizárólag az adószámos magánszemélyek, egyéni vállalkozók és vállalkozások számára kiállított számlákat kellett a NAV-hoz beküldeni, addig 2021. január 1-jétől már minden magánszemélynek kiállított számlát is jelenteni kell az adóhatóságnak. „A szabályozás arra ösztönözte a kkv-kat, hogy online számlázó programot alkalmazzanak, mivel így egyszerűbb megfelelni az előírásnak, ezért a legutóbbi K&H kkv bizalmi index kutatásban megvizsgáltuk, hogy mit tapasztaltak az érintett cégek az átállással és az online számlázó programok használatával kapcsolatban” – mondta el Kökény Roland, a K&H kkv szegmens marketing vezetője.
Könnyen vették az akadályokat a kkv-k
A cégek nagy részének nem okozott különösebb változást a július 1-jétől életbe lépő kötelezettség, ugyanis a kutatásban részt vevő vállalkozások több mint fele (57 százalék) már a szabályozást megelőzően is rendelkezett online számlázó programmal, és csupán ötből egy kkv (19 százalék) tért át az online számlázásra, kifejezetten a törvényváltozás miatt. A válaszadók 11 százaléka viszont továbbra sem használja ezt az eszközt, és csak online adatot szolgáltat a NAV felé.
A NAV online regisztráció kapcsán sem akadt komolyabb problémája a vállalkozóknak, csak minden ötödik válaszadó jelezte (21 százalék), hogy körülményes volt számára a regisztráció folyamata. Az új adatszolgáltatási előírás a kkv-kra inkább pozitív hatást gyakorolt. Majdnem harmaduk (27 százalék) szerint az online számlázással ellenőrizhetőbbé váltak a partnerektől befogadott számlák, 21 százalékuk szerint pedig egyszerűbbé és gyorsabbá vált a számlázás folyamata. A negatív hatásokra vonatkozóan a legtöbben a megnövekedett adminisztratív terheket említették (20 százalék).
Tovább nőhet a digitális megoldások népszerűsége
„A kötelező NAV adatszolgáltatás kapcsán fokozott érdeklődést tapasztaltunk a kkv-k részéről az online számlázás iránt. Ezt jól szemlélteti, hogy már több mint 2,7 ezer vállalkozói ügyfelünk, több mint fél millió számláját szinkronizálta a Számlázz.hu autokassza szolgáltatással. A bankszámla és a számlázó program összekapcsolása által, a bejövő átutalások és a kiállított számlák párosítása automatikusan megtörténik és jelentősen lecsökken az adminisztrációval töltött idő. Így ezen ügyfeleink már maximálisan ki tudják használni az online számlázás és bankolás előnyeit. Arra számítunk ezért, hogy a jövő januártól érvénybe lépő szabályozás további lökést adhat ennek a digitalizációs folyamatnak” – foglalta össze a tapasztalatokat Kökény Roland. Az adatszolgáltatásra felkészülni még mindig nem késő, ugyanis az adóhatóság 2021. március 31-ig szankciómentes időszakot biztosít az érintetteknek az átállásra.
Változások jönnek az online kasszával rendelkezők számára is
Az online kasszával rendelkező kereskedőknek azonban nem sok idejük maradt arra, hogy eleget tegyenek a 2021. január 1-jétől életbe lépő szabályozásnak, miszerint kötelező elektronikus fizetési módot is - POS terminálon keresztüli vásárlást vagy azonnali forintátutalást - lehetővé tenni a vevők számára. „Az intézkedésnek számos pozitív hozadéka lehet, például a vásárlás gördülékenyebbé, gyorsabbá válhat, elkerülhető a sorban állás és a készpénz érintése, ami a járvány következtében kifejezetten fontossá vált” – tette hozzá a szakember. Ugyanakkor a változás nem csak a vevőket és a kereskedőket érintheti pozitívan, hanem piaci bővülést is jelenthet. Az MNB jelentése alapján ugyanis 2019 végén mintegy 66 ezer online kassza mellett nem állt még rendelkezésre bankkártyás fizetés. Így nem meglepő, hogy a K&H ügyfélkörében a törvényjavaslat júniusi elfogadása után nagyobb dinamikával, 7 százalékkal növekedett az értékesített POS terminálok száma.
Kapcsolódó cikkek
- Lezárult az e-sport versenyszezon
- Közel százezer vállalkozás tért át online számlázásra júniusban
- Szerdától nem kell többé kézi számlatömb
- Hasznot is hoz a cégeknek a NAV adatszolgáltatás
- Percekkel rövidülhet a számlafizetés
- A számlázás is home office-ra hangolható
- Kilenc hazai nagybankkal kapcsolódik össze a Billingo
- Magyarországon először élesben is elindul a nyílt bankolás
- 2020 az online számlázás éve lesz
- Idén jelentősen nőhet az online számlázás piaca
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.