A jövő internetes áruházai

Vén Márton Vén Márton, 2001. január 23. 10:23
Sokak szerint a jövőben az internet áruházak működtetéséhez egyre kevesebb ember, és egyre bonyolultabb szoftverek kellenek. Ma ez még ritkaságnak számít, de a világ nyugati felén van már rá példa. A cikk egy olyen példát elemez, amelynek még magyar vonatkozása is van.
Nemrég az egyik kitűnő hazai web designer cég vezetőjével beszélgetve felmerült, hogy borzasztóan kevés Magyarországon az igazán integrált rendszerű online bolt, amely átvenné az emberi munkák jelentős részét. Pedig az online rendszerek integrálása a háttérrendszerekhez főként technikai és logisztikai feladat, ám ezek néha jelentős beruházást igényelnek. Ma még sok hazai cég nem szánta el magát nagyobb befektetésre, kivárják az online populáció növekedését. Jelenleg számos vállalatnál zajlik a háttérrendszerek modernizálása, amely már egy ígéretes lépés, mert jó alapot teremt egy jövőbeli integrált áruháznak. A cikkből kiderül, hogy ehhez azonban megfelelő környezet is kell, hiszen a cégnek több más rendszerrel kapcsolatot kell tartania a vásárlók kiszolgálása érdekében.

Hogy lássuk, mit tud egy cég elérni az integráció területén, bemutatok egy amerikai online boltot, s a történet végére még egy csattanó is kerül.

Az UncleBennies.com a TechData hardver nagykereskedő cég disztribútora. A TechDatá-t talán nem kell bemutatni, az első számú amerikai hardver kereskedő cég, Eurpában leányvállalatán, a szintén ismert Computer 2000 AG-n keresztül folytatja tevékenységét. Az UncleBennies.com olyan online áruházat kívánt, amely a lehető legtöbb kereskedelmi folyamatot maga végzi. Nagyon jó alapot szolgáltatott, hogy a TechData viszonteladói számára a webről elérhetővé teszi teljes, 120 000 tételt tartalmazó termékadatbázisát a legalaposabb termékspecifikációkkal, valamint hozzáférést kínál valós idejű raktárkészlet információihoz. Közel fél éves fejlesztői munka során a viszonteladó részére az alábbi rendszer készült el.

Az UncleBennies.com web szerverén található az internetes áruház, valamint annak adminisztrációs felülete. Ezt egy háttérszerver segíti, amely Virtual Private Network-ön keresztül biztonságos webes kapcsolatban van a TechData szerverével. A háttérszerveren futó rendszer minden éjjel letölti a TechDatá-tól a legfrissebb kategóriastruktúra adatbázist, valamint a törzsadatbázist, amely tartalmazza a termékek specifikációit illetve helyüket a kategóriák struktúrájában. Miután az állományokat kitömörítette, átalakítja az internet áruháznak megfelelő formátumra (pl. hozzáadja a megfelelő viszonteladói árrést, amelynek százalékos értékét kategóriánként az UncleBennies munkatársai állítottak be), majd feltölti azokat a web szerverre.

Mikor a következő vásárló az oldalra érkezik, már a legfrissebb információkat találja az oldalon. Sőt, a korábbi eladások alapján az UncleBennies áruháza automatikusan generált toplistát és termékajánlatokat jelenít meg. Tegyük fel, hogy ez a vásárló kényelmesen ül kaliforniai otthonában, és számítógépéhez két RAM-ot, és egy új winchestert szándékozik rendelni. A kategóriák közt klikkelgetve egyre mélyebbre jut a struktúrában, míg elérkezik a termékekhez. Az adott termék nevére kattintva a háttérben egy villámgyors folyamatot indít el, amely a háttérszerveren keresztül a TechData központi raktárkészlet-kezelő rendszeréből lekéri, mely raktáráruházban hány darab van éppen az adott termékből. A termék részletes leírásának oldalán a látogató már ezt az adatot is megtekintheti.

Berakosgatja a kosárba a megvásárolni kívánt tételeket, a két RAM-ot, és a winchestert. Mikor a szállítási címét beírta, és továbblép a következő oldalra, egy újabb lekérést indít el, ezúttal a UPS csomagküldő cég webes alkalmazásához, ahonnan a beírt ZIP kód (irányítószám), a szállító ZIP kódja és a termékek súlyának függvényében a UPS alkalmazása megadja, hogy a különböző szállítási opciók (másnapi, két napon belüli, stb.) mennyibe kerülnek az adott rendelésre. A vásárló választ az opciók közül, és továbblép a fizetési oldalra, ahol megadja hitelkártya adatait, és a CyberCash-en keresztül az összeg átutalásra kerül.

Ha a tranzakció sikeres volt, az UncleBennies rendszere automatikusan leadja a rendelést a TechDatának, a megrendelő, és az igényelt tételek minden részletével együtt. A TechData rendszere azonnal küldi vissza a rendelési számot. A vásárló éppen csak hátradőlt a székében, és már kapja is az UnceBennies-től az e-mailt, hogy ilyen és ilyen rendelési számon vásárlása regisztrálásra került.

Mikor a TechData rendszere a rendelési számot visszaküldte, egyúttal rendelést adott le a UPS-nek a kiválasztott szállítási opcióra, a megadott címre és tételekre. Rövid idő múlva a UPS szám (tracking number) megérkezik a TechDatá-hoz, onnan az UncleBennies rendszerén keresztül e-mailben ismételten a vásárlóhoz, aki megnyugvással veheti tudomásul, hogy rendelése hamarosan kiszállításra kerül. Néhány óra múlva visszamegy az UncleBennies online boltjába, bejelentkezik, és csak úgy ellenőrzésképpen megnézi, hol tartanak éppen megrendelt árucikkei. A UPS számot beütve az UncleBennies lekéri az információt a UPS-től, s a vásárló néhány másodpercen belül láthatja is, hogy rendelése már úton van.

Másnap csöngetnek a kaliforniai otthonban, megérkezett a futár a termékekkel. A UPS, TechData, UncleBennies kapcsolaton pedig hamarosan végigszalad az információ, hogy a rendelés teljesítésre került. Az emberi munka a folyamatban mindössze a TechData raktárosa és a UPS futárja közt történt, az áru kiszállításánál, minden egyéb a különféle rendszerek együttműködésének eredménye.

A történet Hollywoodhoz illően itt véget is érhetne, de hogy teljes képet kapjunk, tegyük fel, a vásárló szomorúan tapasztalja, hogy az egyik megrendelt RAM hibás. Felcsatlakozik hát az UncleBennies.com címre, bejelentkezik, megnézi korábbi rendeléseit, ahol a megfelelő rendelési számon megtalálja a két RAM-ot és a winchestert. Itt találja a visszáru kezelésére szolgáló, ún. RMA (Return Merchandise Authorization) űrlapot, amit kitölt, kiválasztja, hogy melyik megrendelt termékről van szó, illetve, hogy milyen eljárást szeretne (fizessék vissza az értékét, cseréljék ki a hibás árut, vagy levásárolja az értékét az online boltban), majd elküldi az UncleBennies-nek. A következő oldalon a rendszer egy szállítói levelet generál, amelyet a vásárló kinyomtathat, és a becsomagolt hibás termék dobozára ragasztva csak egy UPS futárt kell hívnia, és az visszaszállítja az árut (a szállítási költséget természetesen az UncleBennies fizeti, neki pedig a TechData, amennyiben a hiba beigazolódik). Itt lép be újra emberi munka, mivel a visszaküldött terméket meg kell vizsgálni, valóban hibás-e, ám az eredmény adminisztrációja és a további lépések kezelése megint csak az összehangolt rendszerek feladata.

Így működik hát egy online hardveráruház Amerikában, és óriási forgalmat szolgálhat ki anélkül, hogy bárkinek hozzá kellene nyúlni. Az adminisztrációs munka mindössze a rendszer által készített statisztikák elemzésére, valamint ezek alapján a termékekre számolt viszonteladói árrések módosítására szűkül.

S a történet végére ígért csattanó. Az UncleBennies.com teljes online e-commerce rendszerét egy magyar cég készítette. A hazai fejlesztésű Store Wizard rendszerrel készült, ugyanazzal, amelyre vezető magyar áruházak, a FotexNet, a Libri, vagy az OfficeDepot is rábízták online rendszereik fejlesztését.

A jövő internet áruházainak technikai tudása, fejlesztési tapasztalata tehát már itt van az országban. Reméljük, a közeljövőben a technikai környezet és a cégek részéről érkező igény is megteremtődik majd.

(Az információk Rónai Gábrieltől, a Store Wizard vezető fejlesztőjétől származnak)

Kulcsszavak: store wizard e-commerce

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01