A járvány megmutatta: a rugalmas munkaidő és az emberi kapcsolatok a legfontosabbak
A magyar munkavállalók ahhoz, hogy jól érezzék magukat a munkahelyükön és elkötelezettek legyenek a munkáltató iránt, elvárják, hogy rendszeres legyen a kommunikáció a főnökkel, hogy jó legyen a személyes kapcsolatuk a kollégákkal, és hogy rugalmas legyen a munkaidő – derül ki a Profession.hu és a Boston Consulting Group (BCG) közös, friss, reprezentatív felméréséből, mely azt vizsgálta, milyen változásokat hozhat a koronavírus-járvány a munka világában.
A tavalyi év jelentősen megváltoztatta azt, ahogyan a munkánkról, munkahelyünkről gondolkodunk, és azt is, ahogyan a mindennapi munkafolyamatainkat szervezzük. Felértékelődött a kommunikáció szerepe, és 2021-re már mást jelent a munkahelyi jóllét is, mint korábban. De pontosan mit? Többek között erre kereste a választ közös, reprezentatív, a munkaadói és munkavállalói oldalt egyaránt megszólító kutatásában a Profession.hu és a Boston Consulting Group.
Kommunikáció mindenekfelett
2020 gyökeresen átalakította hogyan tartunk munkatársainkkal kapcsolatot, legyen szó munkamegbeszélésről, vagy a kávészünetekről. Arra a kérdésre, hogy mi az, ami a jövőben leginkább elősegítheti a munkatársak kapcsolatát a megváltozott munkakörülmények ellenére is, a munkaadók és munkavállalók egyöntetűen a kommunikációt jelölték meg válaszként. A munkavállalók a változatos kommunikációs lehetőségeket (az online megoldásoktól a munkatársakkal való telefonálásig), a kommunikáció gyakoriságát, és a felettesek kapcsolaterősítő magatartását tartják jelentős befolyásoló tényezőnek. Érdekesség, hogy a munkaadók a személyes találkozások lehetőségét jóval fontosabbnak tartják, mint a munkavállalók.
Munkavállalói elkötelezettség
A munka iránti elkötelezettséget erősítő tényezőkkel kapcsolatban a munkáltatók és munkavállalók véleménye ismét megegyezik: a kollégákkal és a felettessel való kapcsolat, valamint a sikerek nyilvános elismerése a leglényegesebb. Utóbbira a távoli munkavégzés miatt valószínűleg nagyobb igénye van mindenkinek, mint valaha. A szervezet iránti elkötelezettséget viszont már egyértelműen a felettesek hozzáállása határozza meg: az, hogy hogyan kommunikálnak, hogyan támogatják beosztottjaikat a munkavégzés folyamán. A munkáltatók és a munkavállalók egyetértenek abban is, hogy nem csupán a közvetlen felettes, de a felsővezetés kommunikációja is meghatározó ebben a kérdésben.
„2020 tapasztalatai arra világítottak rá, hogy kiemelten fontos, hogy rendszeresen kommunikáljunk a kollégákkal, és biztosítsunk olyan csatornákat számukra, ahol egymással és a vezetőikkel is megoszthatják problémáikat. Ilyenek lehetnek a napi 15 perces online kávészünetek a home office-ban dolgozók számára, és az is hasznos, ha néhány hetente a teljes vezetőséggel is lehetőség nyílik a kommunikációra. Az, hogy biztosítjuk a szociális hálót a munkavállalók számára, és azt fejezzük ki feléjük, hogy a váratlan helyzetekben is mellettük vagyunk, azon túl, hogy jótékonyan befolyásolhatja a teljesítményt, az elköteleződés mértékét is fokozhatja, ráadásul a munkavállalói élmény fogalmát is új szintre emelheti” – összegezte Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.
Testi-lelki egészség a munkahelyen
2020 nagy változásai a munkavállalók többségét megviselték, így adja magát a kérdés: vajon milyen intézkedések segítenének abban, hogy a munkatársak testileg és lelkileg is jól érezzék magukat munka közben 2021-ben?
„A munkahely megválasztásánál a fehérgalléros munkák esetén nagyon fontos szempont lesz a jövőben, hogy rugalmas-e a munkaidő és hogy van-e beleszólása a munkavállalónak abba, hogy hol végzi a munkáját – akár otthon is, vagy egy közösségi irodában, közelebb a lakásához, és akár többször is egy héten. Versenyelőnyhöz fognak jutni azok a cégek, amelyek ezt figyelembe veszik” – mondta Kotsis Ádám, a BCG budapesti irodájának szenior HR szakértője.
A felmérés azt találta, hogy a magyar munkavállalók a jóllét szempontjából a legfontosabbnak a rugalmas munkaidő lehetőségét tartják, ezt követi a jobb munkakörnyezet, a munkáltató által biztosított home office csomag, majd a munkavégzés helyéről és idejéről való döntés lehetősége. A munkavállalók a legfontosabb hat feltétel közé sorolták a jövőre nézve a munkáltató által biztosított egészségügyi szolgáltatásokat és a sportolási lehetőségek támogatását is.
Ugyanakkor a munkáltatók a rugalmas munkaidő mellett a második legfontosabbnak a felettessel való rendszeres kommunikációt tartják, majd az egészségügyi szolgáltatások támogatását. A legnagyobb eltérés a kötelező irodai napok fontosságának megítélésében van a munkavállalók és a munkáltatók között: a munkáltatók ezt viszonylag fontosnak ítélik, míg a munkavállalók ezt nem tartják lényegesnek jóllétük szempontjából.
A felmérésről
Munkaadói felmérés: 216 cég, a Magyarországon működő összes cégtípus képviselteti magát a felmérésben. Munkavállalói felmérés: 1380 fő, reprezentatív a 16+ éves aktív (dolgozó) népességre. A felmérés online kérdőíves adatfelvételi módszerrel készült, 2020 októberében.
Kapcsolódó cikkek
- Taskfit: ingyenesen letölthető munkaidő elszámolás
- Hogyan készülhetnek fel a munkaadók a koronavírus második hullámára?
- Hogyan hatott a koronavírus-járvány a munkahelyi étkezésre?
- Szakértők a várható trendekről: milyen lesz a jövő irodája?
- Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
- Így eszünk most a munkahelyünkön
- Maradnánk home office-ban!
- Az informatikusok 75%-a hatékonyan tudta végezni munkáját a járvány alatti home office-ban
- Mindörökké home office?
- Átalakuló vezetői szerepek: ilyen egy jó főnök most
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.