Hazai koncepció alapján bővül Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere
Magyarország, Bulgária és Románia után Szlovákia is csatlakozott a HungaroControl koncepciója alapján megvalósított délkelet-európai szabad légtérhasználathoz (SEE FRA – South East Europe Free Route Airspace). Így létrejött Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere, amelyen a hét minden napján és a nap 24 órájában korlátozások nélkül, a legrövidebb útvonalon haladhatnak át a repülőgépek. A SEE FRA-hoz jövőre a lengyel és a litván légteret összefogó Baltic FAB és Moldova is csatlakozhat.
A légi forgalmi innovációban élen járó HungaroControl 2015-ben vezette be a HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) eljárást, amely lehetővé tette a légitársaságok számára, hogy a nekik legkedvezőbb, szabadon megválasztott útvonalon üzemeltessék járataikat a magyar légtérben. 2019 novemberében a bolgár és a román légi navigációs szolgálat is csatlakozott ehhez a forgalomszervezési koncepcióhoz, idén január végétől pedig Szlovákia légterében is a nap 24 órájában alkalmazzák azt. Ezzel létrejött Európa egyik legnagyobb, országokon átívelő, összefüggő szabad légtere, a SEE FRA, amelynek köszönhetően a légi forgalmi irányítók már 1300 kilométeren tervezhetik a lehető legoptimálisabb repülési útvonalakat.
A SEE FRA részeként egy innovatív, moduláris koncepciót is javasoltak hazánk légiforgalmi szolgálatának szakemberei, amely az együttműködés további bővítését teszi hatékonyabbá. Ennek lényege, hogy a szomszédos országok irányítóinak az óriási útvonal-adatbázisok helyett elegendő néhány előre megadott navigációs pontot megosztaniuk egymással az útvonalak tervezéséhez.
A koronavírus-járványhelyzet előtti forgalmat alapul véve, a délkelet-európai szabad légtérhasználat alkalmazásával egy év alatt több millió mérfölddel csökkenhet a járatok által megtett út hossza, ami egyúttal tízezer tonnával kevesebb üzemanyag-felhasználást és tekintélyes mértékű kibocsátás-csökkenést jelent.
A SEE FRA-hoz a tervek szerint 2022 februárjában Moldova, Lengyelország és Litvánia is csatlakozhat. Ezáltal pedig a Balti-tengertől egészen a Fekete-tengerig szabad útvonalon közlekedhetnek a légi járatok.
A HungaroControl által kidolgozott szabad légtérhasználati eljárás környezetvédelmi eredményeit és magas hozzáadott értékét az Európai Minőségügyi Szervezet is elismerte. A projektet, amely a 2020-as Quality Innovation Award nemzeti díjnyertese, a verseny nemzetközi szakaszában is a legjobb fejlesztések közé választotta a szakmai zsűri.
Kapcsolódó cikkek
- Továbbfejleszti repülésbiztonsági rendszerét a HungaroControl
- Több mint félmillióval kevesebb gépet kezelt tavaly a HungaroControl
- A HungaroControl a Quality Innovation Award nemzeti díjnyertese
- Elindult a HungaroControl Podcast
- Változik a légiforgalmi irányítók szerepe a mesterséges intelligencia térnyerésével?
- Még korszerűbb lesz a hazai légiforgalmi irányítás
- A magyar légikikötőben az Airport Service Budapest Zrt. megkezdi a teljeskörű földi kiszolgálást
- Újabb fejlesztés a repülésbiztonság növeléséért
- A KLM és a Delfti Műszaki Egyetem bemutatta a Flying-V első sikeres repülését
- Értékteremtés és környezetvédelem
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.