A Fujitsu és az UNICEF közösen küzd a gyermekek jogaiért
A Fujitsu részt vesz a UNICEF globális kísérleti projektjében, amelynek célja a gyermekek jogainak védelmét és érvényesítését szolgáló szemléletek megismerése és finomítása egy olyan a világban, ahol egyre általánosabbá válik a mesterséges intelligencia használata. A Fujitsu egy Finnországban már működő MI-rendszerben alkalmazza a UNICEF mesterséges intelligenciára vonatkozó iránymutatását, és osztja meg első kézből szerzett gyakorlati tapasztalatait az iránymutatás jövőbeni verzióinak tökéletesítéséhez. A projekt célja, hogy segítséget nyújtson a vállalkozásoknak és a kormányoknak a gyermekek érdekeit lehető legjobban szolgáló jövőbeni MI-megoldások bevezetéséhez.
A mesterséges intelligencia ösztönzi az innovációt, és értéket teremt minden szektor vállalatai számára. Ez az ütőképes technológia azonban potenciális kockázatokat is rejt a gyermekekre és jogaikra, például személyes adataik védelmére, valamint személyi és adatbiztonságukra nézve. Egyre gyakrabban használják az MI-t a gyermekek jóllétét befolyásoló döntések meghozatalához, az oktatásügytől kezdve a családok lakhatásáig, számos területen. Napjaink MI-vel kapcsolatos szabályai, stratégiái és iránymutatásai azonban nem veszik figyelembe a gyermekek szükségleteit.
A súlyosbodó problémára reagálva a UNICEF iránymutatást dolgozott ki a gyermekek jogainak védelmére és érvényesítésére. Ennek a folyamatnak az utolsó szakaszában 13 nemzetközi kormányzati és vállalati „kísérleti partnerrel” dolgozik együtt, köztük a Fujitsuval. A partnerek mindegyike vállalta, hogy gyermekközpontú szemlélettel egészíti ki a mesterséges intelligencia alkalmazása terén általánosan elfogadott szabályokat és gyakorlatot.
A Fujitsu a Nuora elnevezésű MI-megoldáson teszteli az iránymutatást. A megoldást a vállalat a Dél-Karéliai Szociális és Közegészségügyi Hivatallal (Eksote) közösen dolgozta ki. A Nuora a Fujitsu XpressWay for AI nevű megoldásával készített prediktív elemzések alapján azonosítja a társadalmi kirekesztést okozó tényezőket. Jelenleg a társadalmi kirekesztés kockázatának kitett fiatalok mintegy 90%-át képes azonosítani, megjelölve a veszélyeztetett személyeket, javítva a korai, célzott beavatkozás hatását, és csökkentve az egészségügyi és kapcsolódó költségeket.
„Egyre gyakrabban használják a mesterséges intelligenciát hagyományos és interaktív játékokban, mobileszközökben, és az algoritmusok befolyásolják a gyerekek döntéseit például azzal kapcsolatban, mit néznek meg, vagy kivel veszik fel a kapcsolatot. Az MI számos gyerekeket érintő döntésre is hatással van. A Fujitsu több évtizedes MI-tapasztalatával szerettük volna mi is hozzájárulni ehhez az értékes projekthez, hogy a vállalatok és a kormányok stabil alapokra támaszkodva, a gyermekek személyes adatainak védelmét, személyi és adatbiztonságát tiszteletben tartva gondoskodjanak a mesterséges intelligencia bevezetéséről. Ha sikerül bizalmat teremtenünk az MI e kiszolgáltatott csoportot érintő döntései iránt, elérhetjük, hogy a technológia az egyéneken túlmutatva a társadalom egészére pozitív hatással legyen” – mutatott rá Ilona Ylinampa, a Fujitsu Finland információmenedzsmentért felelős vezetője.
„A mesterséges intelligencia széles körű alkalmazása rengeteg új lehetőséget biztosít a gyerekek jóllétének javítására, de a kapcsolódó kockázatokat is növeli. Sürgősen iránymutatásra van szükség, hiszen az MI már beágyazódott a gyerekek mindennapi életébe. Kísérleti partnereink segítenek a UNICEF-nek azzal, hogy a következő szintre lépve, saját működésükben biztonságos és felelős módon alkalmazzák ezt az iránymutatást. Ezután pedig nyíltan meg fogják osztani tapasztalataikat arról, hogyan használták a szabályokat, mi működött, és mi nem” – nyilatkozta Jussi Kivipuro, a UNICEF Finland fejlesztési igazgatója.
MI-vállalási dokumentumában* a Fujitsu ismertette az együttműködő, emberközpontú etikus mesterséges intelligencia iránti elkötelezettségét. Ennek részeként a Fujitsu a következő öt kritikus alappillérre támaszkodva építi be a felelősséget a mesterséges intelligencia terén végzett tevékenységébe: értékteremtés az ügyfelek számára; emberközpontú MI; törekvés a fenntartható társadalom megteremtésére az MI segítségével; a döntéshozást tiszteletben tartó és támogató MI; a technológia átláthatóságának és elszámoltathatóságának hangsúlyozása. A UNICEF kísérleti projektjében való részvétel a legújabb lehetőség arra, hogy a vállalat a gyakorlatban is valóra váltsa vállalásait.
A Fujitsu emellett az AI4People globális fórum alapító tagja. Ez a kezdeményezés az MI alakításában érintett különböző szereplők számára kíván platformot teremteni a társadalmi és etikai szempontok megvitatására. A vállalat részt vesz az EU által nemrég megalapított MI-szövetség (AI Alliance) munkájában is, ami közvetlenül hozzájárul az MI szerepéről folytatott uniós vitához és a megalapozott szabályozás kidolgozásához. A gyermekek emberi jogainak érvényesítése és az MI etikus megvalósítása a Fujitsu felelős üzleti működés iránti tágabb elkötelezettségének is része**.
___________________
* A Fujitsu 2019 márciusában jelentette be csoportszintű MI-vállalását, amelyben érthetően és konkrétan ismertette 30 év K+F eredményeire és MI-rendszerbevezetéseire épülő szemléletét az etikus mesterséges intelligencia megvalósítása terén.
** A Fujitsu Csoport fenntarthatósági tevékenysége a Fujitsu Way filozófiára épül, amelynek célja a társadalomban az innováción keresztül bizalmat kiépítve fenntarthatóbb hellyé tenni a világot: https://www.fujitsu.com/global/about/csr/.
Kapcsolódó cikkek
- A Fujitsu különleges módon támogatja az ENSZ fenntartható fejlődési céljait
- A mesterséges intelligencia a hazai gazdaság egyik kulcságazata
- A Fujitsu 10 petaflop teljesítményű szuperszámítógépet szállít Portugáliába
- Másképp viszonyulunk a pénzhez: eljött a mesterséges intelligencia ideje
- A frissített Fujitsu LIFEBOOK modellek magasabb szintre emelik a produktivitást
- A mesterséges intelligencia a világjárvány egyik nagy nyertese
- MLOps: úton az iparosított mesterséges intelligencia felé
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Praktikus fejlesztések a LIFEBOOK modelleknél
- A Fujitsu szerint jönnek a dezinformációs támadások
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.