Így működik egy cobot a bútorgyárban
A Becker Románia bútorgyár préselt bükk furnér elemeket gyárt. Az ismétlődő munkafolyamatok hatékonyságának a végtermék minőségének befolyásolása nélküli növelése érdekében a Becker Románia két UR10 kobotot vezetett be gyártási folyamataiba. Az együttműködő robotok kezelik a ragasztóadagolást és a felszedési és beültetési (pick and place) feladatokat a Becker gyártási egységében, ahol évente több mint 10.000 köbméternyi bükkfa kerül feldolgozásra.
Kihívás
A termelési folyamatokhoz megfelelően képzett személyzet toborzása meglehetősen nagy nehézségnek bizonyult, ami arra késztette a vállalatot, hogy megvizsgálja az automatizálás lehetőségét. Olyan együttműködő automatizálási konfigurációt kerestek, amelyben az emberek és az újonnan integrált megoldások együtt dolgoznak az összeszerelési folyamat hatékonyságának növelése érdekében. A Becker emellett arra törekedett, hogy javítsa az alkalmazottak munkakörnyezetét, akikre ezáltal vonzóbb és kreatívabb feladatok vártak.
Megoldás
A Becker Románia azért választotta a Universal Robots együttműködő robotjait az automatizáláshoz, mert kifejezetten arra tervezték őket, hogy biztonságosan működjenek emberi munkaerő közvetlen közelében további biztonsági felszerelés nélkül, emellett rendkívül gyorsan és egyszerűen telepíthetők. A tükrök összeszerelésének folyamatába integrált két UR10 kobot párhuzamosan működik: az első UR10 ragasztót adagol a termék keretére, majd a második UR10 egy gyűrűs darabot helyez az üveg feletti ragasztós felületre. A kobotok programozása egyszerűen és gyorsan történt. A vállalat egy, a UR felületéről letölthető CircleMove nevű programot használt, ami viszonylag szabad mozgást tesz lehetővé. „A UR együttműködő robotokat könnyű programozni. Nem igényel magas szintű számítógépes és automatizálási ismereteket. Bárki, aki minimális műszaki ismeretekkel rendelkezik, sikeresen létre tud hozni alkalmazásokat ezekkel a robotokkal” - mondta Remus Țopan, a Becker Románia műszaki mérnöke.
A Universal Robots által nyújtott műszaki támogatás is nagyban hozzájárult a kobotok sikeres telepítéséhez. „A Universal Robots honlapján megtalálható az összes szükséges információ, még a kifejlesztett programokhoz, valamint a szoftverfrissítésekhez tartozó backup fájlok is, amelyek egyszerűen lementhetők a weboldalon található varázslófájlok segítségével. Egy egész közösség áll a háttérben, akik bármikor készek segíteni” - tette hozzá Remus Țopan.
A vállalat jelenleg a két együttműködő robot mellett dolgozó, emberi operátort használ egyik terméke összeállításához. Az operátorok hozzáadják a keretet, az üveget és kiürítik a forgóállványt a tükrök összeszerelése során. Az első kobot forrasztópisztollyal adagolja a ragasztót a kívánt helyre. Ha eljön a ragasztó cseréjének ideje, az egyik operátor az anyagfogyás nyomon követesére létrehozott speciális programon keresztül kap tájékoztatást. „A fogyasztási norma kiszámítása után létrehoztunk egy globális „telepítési változót”, amelyet a robot kikapcsolt állapotban is elment. Az egyes programok elején történő ellenőrzés során a változó megadja a csőben lévő ragasztó mennyiségét. Amikor eléri a 0 értéket, a program megnyit egy alprogramot, amely olyan helyzetbe mozdítja a robot karját, hogy az operátor könnyedén ki tudja cserélni a ragasztótartályt” - magyarázta Remus.
A második UR10 egy olyan könnyen és gyorsan összeszerelhető és beállítható, tapadókoronggal ellátott markolót használ, amellyel a félautomata adagolóegységből kiveszi a második részt és a ragasztó fölé helyezi. Minden automatizálási program és érzékelő bekerült a kobot vezérlőegységébe, megkönnyítve ezáltal a programozást. A keret észlelése távolságérzékelőkkel, a raktárban lévő gyűrűs szegmens detektálása pedig fotoelektromos érzékelőkkel történik. Az UR10 kobotokkal való összekapcsolódás egy PLC (Programmable Logic Controller, azaz programozható logikai vezérlő) segítségével történik, amely a forgóállvány működését is ellenőrzi, kétirányúan továbbított analóg jeleken keresztül.
Előnyök
A Becker Románia esetében az UR kobotok jelentősen javították a termékek összeszerelésének minőségét, lehetővé téve az alkalmazások ellenőrzését és a műveletek ismételhetőségét. További előnyt jelent a kobotok rugalmassága, lehetővé téve a más feladatokra való szükség szerinti átcsoportosítást, ami a Becker szempontjából versenyelőnyt jelent. A kobotok átcsoportosíthatóságából származó előnyt szem előtt tartva, a vállalatnak jelenleg van egy UR16 robotja is tesztelési fázisában, amely felülettisztítást végez.
„A UR együttműködő robotok felhasználóbarát programozása nem igényel magas szintű számítógépes és automatizálási ismereteket. Bárki, aki minimális műszaki ismeretekkel rendelkezik, sikeresen be tudja programozni az adott alkalmazási területre ezeket a robotokat. Egyetlen nap alatt gond nélkül elvégeztük a felszedési és beültetési (pick and place) alkalmazás tényleges programozását...”
Kapcsolódó cikkek
- Öt AMR-alkalmazás a belső szállítás optimalizálására
- Ilyen hatással van a robotika az iparágakra világszerte
- A Teradyne bejelentette a Universal Robots új elnökét
- Belső logisztika mobil robotokkal
- Alkalmazkodás, üzleti folytonosság és kobotok: összeszerelés
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Növénytermesztési eljárást automatizálnak a SZTAKI kutatói
- A robotikai automatizálás legújabb trendjei
- UR kobotok problémamentes távvezérlése a COVID-19 idején
- Bízzuk a robotolást a robotokra!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.