Hogyan vágjunk bele az (együttműködő) automatizálásba?
Egyre több gyártó érzi úgy, hogy eljött az ideje a helytakarékos, könnyen használható, és különböző feladatokkal megbízható robotok igénybevételének. Az együttműködő robotok telepítése elsőre akár még félelmetesnek is tűnhet, főleg, ha a potenciális felhasználó nem ismeri ezt a területet, azonban ez nem is állhatna távolabb az igazságtól.
Kinek való az automatizálás?
Előfordulhat, hogy maga a gyártó sincs teljesen tisztában azzal, hogy a gyárban mely folyamatok automatizálhatók, és hogyan is lehet elindítani a folyamatot. Tegyük fel, hogy a gyártás kis tételben, ám változó paraméterekkel történik, és nagyobb termelékenységre, maximális hatékonyságra, valamint a költségek megtakarítására van szükség. A gyártott termékeknek pedig garantáltan magas és következetes minőséggel kell rendelkezniük. Amennyiben a fentiek ismerősen hangzanak, nagy valószínűséggel Önnek is megérheti együttműködő automatizálásra váltani.
Az értéklánc fejlesztése
A legújabb könnyűsúlyú és rendkívül rugalmas együttműködő robotoknak, azaz kobotoknak köszönhetően a gyártók minden eddiginél egyszerűbben és alacsonyabb költségek mellett teremthetnek értéket és növelhetik termelékenységüket. Az okos és alkalmazkodni képes robotkarok, valamint end-effektorok (végszerszámok) telepítésével az automatizálás megteremtése csak a töredékét követeli meg annak az időnek, amire hagyományos ipari robotok esetén lenne szükség. Az együttműködő alkalmazásokat könnyedén a felhasználó igényeire lehet szabni, anélkül, hogy változtatást kellene eszközölni a teljes rendszeren. Az end-effektorok piacán megfigyelhető innováció azt eredményezi, hogy robotokkal már olyan feladatok széles köre is könnyedén megoldható, amelyre korábban nem lett volna lehetőség, így a befektetés teljes mértékben megtérül. Ha a robotkart az emberi karhoz hasonlítjuk, a robotra szerelt end-effektor az emberi kéz tulajdonságaival kell, hogy rendelkezzen. Hiszen az rendben van, hogy egy kar képes mozogni, de a kettő együtt tud tökéletes megoldást nyújtani. Mindez igaz a robotkarokra és a végszerszámokra is. A megfelelő end-effektor kiválasztásra az éppen aktuális feladattól függ, mivel különböző eszközökkel különböző alkalmazásokat lehet folytatni.
A gyártóvállalatok gyakran a munkaerőhiányhoz, vagy a szakképzettség hiányához hasonló kihívásokkal találják szembe magukat, főleg akkor, amikor éjszakai műszakokról van szó. Az együttműködő automatizálással azonban többé nem jelent problémát a szakképzett munkaerő megtalálása, mivel az együttműködő robotok fejlett kialakítása lehetővé teszi, hogy a munkát bármikor, akár este is el lehessen végezni, amivel a gyártás még rugalmasabbá válik. Az együttműködő robotikával foglalkozó vállalatok egyszerűen és gyorsan telepíthető megoldást kínálnak, rövid tanulási görbével – ami mindenképpen kevesebb időt vesz igénybe, mint az új munkatársak betanítása.
Az automatizálás az alkalmazottakra is pozitív hatással van, mivel a munkavállalók felszabadulnak az ismétlődő feladatok alól, és ezáltal több idejük marad arra, hogy a gyártók számára nagyobb értéket teremtő feladatokra koncentrálhassanak.
A sikeres automatizálás kulcsa
A sikeres, együttműködésen alapuló automatizálás megvalósítása a meglévő folyamatok teljeskörű átvizsgálásával kezdődik, majd azoknak a gyártási folyamatoknak a meghatározásával folytatódik, amelyek esetében szükség lehet automatizálására. Az együttműködő alkalmazások ideálisak a fárasztó és ismétlődő feladatok elvégzésére, ami egyben jobb és következetesebb termékminőséget is jelent. Ezek a feladatok azok, amelyek a legegyszerűbbnek, leginkább monotonnak és ergonómiai szempontból problémásnak számítanak. Azt is érdemes végiggondolni, milyen emberi érzékeket igényel a folyamat, amit automatizálni szeretnénk: látás, érintés, két kéz, vagy csak egy kéz, illetve milyen mértékben szükséges kommunikálni például más gyártógépekkel.
Attól függetlenül, hogy a folyamat melyik részét szeretnénk fejleszteni, a lehetőségek végtelenek. Azonban a Gain&Co egyik friss kutatása szerint a legnépszerűbb robotikai alkalmazások között világszerte az anyagmozgatást, az összeszerelést, a raklapozást, a címkézést, a csomagolást és a hegesztést találjuk.* A robotikai End-of-Arm Tooling piacvezetője, az OnRobot szerint Magyarországon emellett egyre nagyobb az igény az áthelyező műveletek és gépkiszolgáló alkalmazások iránt.
„Az OnRobotnál abban hiszünk, hogy az ipar folyamatos fejlesztése együtt jár automatizálási megoldások implementálásával. A vállalkozások, méretüktől függetlenül, profitálhatnak az egyre szélesebb körű robotikai megoldásokból, mivel velük globális versenyképességre tehetnek szert, és ennek köszönhetően megközelíthetik az automatizálás alkalmazásában már jártas országokat is.” – mondta Vikram Kumar, az OnRobot EMEA régiójának general managere.
Kapcsolódó cikkek
- Hogyan találkozik egy üveg sampon a robotikával?
- Újabb robotikai fejlesztés teszi még könnyebbé az automatizálást
- Együttműködő robotok az autóiparban
- Így működik egy cobot a bútorgyárban
- Öt AMR-alkalmazás a belső szállítás optimalizálására
- Ilyen hatással van a robotika az iparágakra világszerte
- Belső logisztika mobil robotokkal
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Növénytermesztési eljárást automatizálnak a SZTAKI kutatói
- A robotikai automatizálás legújabb trendjei
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.