Állja a sarat a hazai cégautópiac
A koronavírus-járvány hatására a magyar cégvezetők harmada várakozó álláspontra helyezkedett a céges flotta bővítését illetően és elhalasztotta az autóvásárlást, 12 százalékuk viszont a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául, hiszen a vírushelyzet miatt a munkavállaóik körében is körülbelül ugyanekkora arányban növekedett az igény a céges autóhasználatra. A bővítést tervezők szinte kizárólag (79%) új autók beszerzésén gondolkodnak, közel 40 százalékuk prémium kategóriás autó vásárlását tervezi – derül ki a Wallis Motor és a Share Now közös kutatásából.
Az elmúlt évtizedben a céges járműlízing egyre növekvő népszerűségre tett szert Európában. Miközben a Deloitte elemzése alapján 2010-ben még 7,3 millió új gépjárművet vásároltak magánszemélyek és 7,2 millió céges gépkocsit állítottak forgalomba, addig 2018-ban a flottaértékesítések már a kontinens újautóeladásainak 56%-át tették ki 8,35 millió járművel. De vajon milyen hatással volt a koronavírus a magyar a piacra? Hogyan alakultak a céges autóbeszerzések, és mit tartanak legfontosabbnak a hazai vállalatok az új járműflotta kiválasztásakor?
Többek között ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat a Wallis Motor és a Share Now ügyfeleik körében végzett online kérdőíves kutatása, melyet a járvány 3. hulláma idején, 2021. márciusában készítettek.
A maximum 10 darabos vállalati autóflotta a leginkább jellemző
A gazdaság szinte minden területén aktív csaknem ötszáz válaszadó közül a legtöbben a szolgáltatószektorban (15%) az építőiparban (13%), illetőleg IT-területeken (10%) tevékenykednek. A válaszadók nagyjából fele-fele arányban rendelkeznek gépjárműflottával, körükben az 1-10 darabos flotta a leginkább jellemző (70,6%), de magas arányban képviselték magukat a nagyobb flottás vállalkozások is, az 51-200, illetve 200+ kategória összaránya 11% volt a válaszadók között. A megkérdezett vállalatok közel 2/3-a (64,3%) országos, vagy multinacionális lefedettséggel működik.
A válaszadók teljes körében a járvány kitörését megelőzően a vállalati flotta legjellemzőbb formája a dedikált cégautó volt egyéni beszerzéssel (51%), ezt követte a dedikált cégautó flottaüzemeltetéssel (18%), és a vegyes rendszer alkalmazása (cégautó és kulcsos autók egyszerre). A felmérés arra is rámutatott, hogy a vállalati autók beszerzési formája erős összefüggést mutat a vállalkozás létszámával, illetve méretével: a létszám növekedésével természetszerűleg növekszik a flottaüzemeltetés, illetve a vegyes rendszer (flotta+pool) aránya.
A darabszám nem változott, az igények igen
A magyar vállalatok nagy többségénél a koronavírus-válság alatt a cégautók darabszáma változatlan maradt (85%), mindössze 15%-nál volt pozitív vagy negatív irányú változás. Azon cégek körében, ahol valamilyen irányú változás történt, ez többnyire nem volt hatással a flotta összetételére (36,6%).
Arra a kérdésre, hogy - akár a vírushelyzet hatására - a vállalatnál dolgozó kollégák körében nőtt-e az igény a céges autók használatára az elmúlt fél évben 12%-uk nyilatkozott úgy, hogy kimondottan a vírushelyzet miatt, további 9 %-uk szerint pedig egyéb okok miatt, de nőtt az igény a vállalaton belül céges autók iránt.
Ha már vesznek, akkor inkább újat és minőségit
A munkaadókra ugyanakkor alapjában véve az óvatosság volt jellemző: a válság hatására több mint felük befagyasztotta az új autók beszerzését, harmaduk (31%) csupán elhalasztotta a céges flotta bővítését, 12 százalékuk viszont meghallgatta a munkavállalói igényeket és a felgyorsult beszerzést választotta stratégiájául.
További érdekesség, hogy azok, akik az új beszerzések mellett döntöttek szinte kizárólag új autóban gondolkodnak: 42 százalékuk új normál kategóriás, míg 38 százalékuk szintén nullkilóméteres prémium kategóriás autók vásárlását tervezi. Használt cégesautót mindössze a válaszadók 20 százaléka tervez venni, közülük is inkább a használt, de prémium a jellemző.
Mi alapján választanak most flottát a cégek?
A Wallis Motor és a Share Now ügyfelei körében a cégesflotta bővítésekor a legfontosabb szempont a kutatás eredményei szerint az adott autó megbízhatósága, és szervizigénye, valamint a biztonság, míg a fogyasztása, az autó márkája és a kínált mennyiségi kedvezmény szintén fontos, de nem döntő tényezőnek számítanak.
A márkakereskedések kiválasztásánál a szervízhálózat fejlettsége, a finanszírozás és az alkatrészek raktárkészlete emelkedik ki.
Kapcsolódó cikkek
- Limitált szériás változatokkal emlékezik meg Forma 1-es győzelmeiről a Maserati
- Nem félnek, de betartják az óvintézkedéseket a hazai autósok
- A Land Rover Defender nyerte a 2021-es Világ Év Autódizájnja díjat
- A Bridgestone kapta a 2021-es ‘‘Év gyártója” címet nyári gumiabroncs kategóriában
- Flottacserével pörög az e-mobilitás
- Már online is vásárolhatunk új autót
- Nő, de rohamosan öregszik a személygépkocsi állomány
- A hazai autóstársadalom is sebességet váltott
- A Maserati MC20-as modelljét választották 2021 legszebb szuperautójának
- A világ vezető autógyártói ismét a Bridgestone-t választották 2020-ban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.