Környezetbarát és biztonságos a jövő fűtési technológiája
2021. január 1-től már csak olyan új ingatlan kaphat használatbavételi engedélyt, amely közel nulla energiaértékű. Ez a követelmény jelenleg napenergiával, hőszivattyús technológiával, klímával, illetve elektromos fűtéssel érhető el, ugyanakkor egy tavalyi felmérés szerint az utóbbi mindössze 1 százalékát teszi ki a Magyarországon értékesített fűtési rendszereknek. A jövő fűtési technológiáját viszont ebben a kategóriában kell keresni: a fűtőfólia – az infrasugárzásnak köszönhetően – nem csak rövid felfűtési időt biztosít, de környezetkímélő is, és élettartama gyakorlatilag korlátlan.
Egy kormányrendelet értelmében idéntől minden új építésű ingatlan energiaigényének legalább 25 százalékát megújuló forrásból kell biztosítani, vagyis csak akkor kaphat egy épület használatbavételi engedélyt, ha legalább BB energetikai osztályú besorolást szerez.
A megszabott feltétel többféleképpen is teljesíthető. Az egyik és egyben legnépszerűbb megoldás a napelem, amit önköltségen 2023-ig éves elszámolásban vásárolhatnak az építkezők. Szintén felkapott a klíma, ami viszont közel sem olyan hatékony fűtésre. A lehetséges opciók közé tartozik még a hőszivattyús technológia, aminek ugyanakkor igen magas a beruházási költsége.
Amire talán a legkevesebben gondolnak a 25 százalékos határ teljesítésének tervezésekor, az az elektromos fűtés. 2020-as adatok szerint a Magyarországon értékesített fűtési rendszerek mindössze egy százalékát teszi ki ez a technológia, holott számtalan előnye van a többivel szemben.
Karbantartásmentes, és egy nap a telepítési ideje
A Jobbfóliát a jövő fűtési technológiájaként szokták emlegetni, és egyáltalán nem alaptalanul. Kis-Balázs Attila, a cég ügyvezető tulajdonosa arról beszélt, hogy a rendszer teljesen karbantartásmentes, ugyanis mozgó és kopó alkatrész sincs benne, tehát elromlani sem tud. Egyedül a termosztát lehet az, ami rakoncátlankodhat, de annak a cseréje csupán pár tízezer forintos összeg.
„A Jobbfóliát minden esetben valamilyen szilárd burkolat mögé kell telepíteni, legyen az laminált padló, beton, gipszkarton vagy járólap. A munkát mindig megfelelő villamossági végzettséggel rendelkező szakemberek végzik, és más rendszerekkel ellentétben, 160-180 négyzetméteres lakásokig egy nap alatt be is fejezik azt. A szakirodalom sugárzó fűtésként definiálja a fűtőfilmeket, mert azok elsősorban az előtte lévő szilárd burkolatot melegítik fel infrasugarakkal, és a továbbiakban már ez a szilárd burkolat sugározza szét fokozatosan és egyenletesen a hőt a helyiségben” – magyarázta.
Az energiatakarékossági szakértő példaként említette, hogy ha egy szobában 5 Celsius-fok van, és bekapcsolják a Jobbfóliát, az infrasugárzásnak hála, már percek múlva pólóban sem fáznak az ott tartózkodók, holott lehet, hogy a beltéri hőmérséklet még mindig nem magasabb 10 Celsius-foknál.
Kis-Balázs Attila arról is beszélt, hogy a Jobbfólia élettartama gyakorlatilag korlátlan, ugyanakkor 30 évente javasolni szokták mindenkinek a szakemberek, hogy cseréljen a lakásban villamos vezetékeket, hiszen ennyi idő alatt jelentős fejlődésen esik át az iparág.
„A technológiának nincs gáz- vagy füstkibocsátása, így biztonságban tudhatjuk szeretteinket, nem fordulhat elő fulladás vagy tűzveszély. Előnyei közé tartozik még, hogy teljesen hangtalan, ráadásul rendkívül környezetkímélő, semmilyen károsanyag-kibocsátása nincsen” – részletezte a cég ügyvezető-tulajdonosa.
A Jobbfólia beruházási költsége lényegesen alacsonyabb, mint egy gáz alapú fűtési rendszeré, a fenntartási költsége drasztikusan kevesebb, gyakorlatilag egyenlő a nullával, a fogyasztást tekintve pedig a gáz és a villany körülbelül ugyanott vannak.
Szemétszedésért sportkocsizás
A környezetvédelmi technológiát forgalmazó cégnek természetesen szívügye a bolygó egészsége is. Kis-Balázs Attila két évvel ezelőtt kezdett el azon gondolkodni, hogy ha Jobbfóliájuk van, akkor legyen egy jobb világunk is egyben.
A cég programjával közelebb szeretné hozni az embereket a természethez, környezetbarátabb gondolkodásra próbál ösztönözni mindenkit. Honlapjukon és applikációjukban közösségi szemétszedéseket és faültetéseket szerveznek. A résztvevők az események után pontokat gyűjthetnek, amiket később akár wellnessutalványra, ebédjegyre vagy sportkocsizásra is be lehet váltani.
Céljuk, hogy év végén egyszerre öt helyszínen legyenek jelen a szemétszedő csapatok, így egyfajta barátságos versenyt is tudnának hirdetni közöttük. Emellett óvodákkal is szeretnének együttműködni a közeljövőben, hogy a gyerekeknek már fiatalon megtaníthassák, mi az a szelektív hulladékgyűjtés, és miért jó, vagy a másik oldalról: miért baj, ha teleszemeteljük az erdőinket.
Fotó: jobbfolia.hu
Kapcsolódó cikkek
- Globális megoldás teszi biztonságosabbá az öregedő infrastruktúrákat
- Jelentős megtérülést hoznak a technológiai beruházások
- Napelemes rendszerek: így spórolhat villanyszámláján velük
- Kárrendezés a technológia uralta jövőben
- Digitalizálással enyhíthető az ivóvízszektorra nehezedő nyomás
- 100%-ban megújuló energiaforrásokat használ európai telephelyein a Bridgestone
- A változásban élenjárók fogják meghatározni a jövőt
- A tech szakértők szerint ezek lesznek a legfontosabb trendek 2021-ben
- A Bosch 2020-ban a vártnál jobban teljesített
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.