Így csökkenthetik CO2-kibocsátásukat a vállalatok
Az aktuális helyzet megállapítása, a célok meghatározása és nyilvánosságra hozása, innovatív és hatékony programok elindítása és az eredmények folyamatos nyomon követése – ezeken a lépcsőfokokon keresztül juthatnak el a vállalatok oda, hogy jelentősen csökkentsék CO2-kibocsátásukat. A fenntarthatósági törekvések azon túl, hogy segítik a klímaváltozás elleni küzdelmet, egyre fontosabb tényezőnek számítanak egy-egy márka megítélésében is.
A klímaváltozás elleni küzdelem egyre nagyobb hangsúlyt kap világszerte, helyi és nemzetközi szabályozások, irányelvek és célkitűzések mutatják az utat, hogyan kellene kisebb károsanyag-kibocsátással, kevesebb pazarlással, fenntarthatóbb módon működniük a vállalkozásoknak. A téma kezd kiemelten fontossá válni a fogyasztók számára is, a Capgemini Research Institute tavalyi felmérése szerint a megkérdezettek közel 80 százaléka szeretne aktívan is tenni azért, hogy élhető bolygót hagyjunk a következő generációknak, 72 százalék pedig személyesen is aggódik amiatt, hogy milyen környezeti lábnyoma van. A kutatás további érdekes eredménye, hogy a válaszadók 66 százaléka előnyben részesíti a környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat.
Azok a vállalkozások pedig, amelyek figyelembe veszik ezeket az elvárásokat és ezekhez alkalmazkodva változtatnak működési gyakorlatukon konkrét versenyelőnyre is szert tehetnek. A Capgemini kutatása szerint a fenntarthatósági kezdeményezéseket bevezető és ezt kommunikáló cégek 77 százaléka tapasztalta úgy, hogy nőtt a fogyasztói hűség irántuk, 63 százalék pedig a bevétele bővüléséről számolt be.
A fenntartható működésre történő átállás egyik fontos lépése a karbonlábnyom csökkentése. A Schneider Electric szakértői szerint egy négy fázisból álló folyamat következetes végrehajtásával elérhető ez a cél.
Legyen pontos képünk
Az első lépés, hogy pontosan felmérjék a vállalatok, hol tartanak a karbonsemlegesítésben és milyen lehetőségeik vannak ezen a területen. Ha ez megvan, sokkal egyszerűbb lesz a célok felvázolása is és gyorsabban lehet döntéseket hozni. A felmérés folyamatát célszerű a CO2-kibocsátás elsődleges forrásainak felderítésével kezdeni. Ezt a feladatot érdemes egy, az adatokat összegyűjtő és aggregáltan kezelő digitális megoldással támogatni, mint például a Schneider Electric EcoStruxure Resource Advisor platformja. Ha rendelkezésre állnak a szükséges adatok, akkor lehetővé válik annak modellezése, hogy a különböző célok elérése mennyire reális – ez biztos alapokat nyújt a megvalósuló projekteknek és maximalizálja a befektetés megtérülését.
Ha vannak céljaink, beszéljünk róluk
Ha sikerült meghatározni, hogy melyek a reális célkitűzések, akkor érdemes ezeket nyilvánosságra hozni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyilvános bejelentés ambiciózusabb célok megfogalmazására ösztönzi a vállalkozásokat, illetve erősíti törekvésüket, hogy gyorsabban érjék el a célkitűzéseket. A Schneider Electric például azt vállalta, hogy 2025-re szén-dioxid-semlegessé teszi saját működését, 2050-re pedig a teljes ellátási lánc esetében megvalósítja ezt.
Találjuk meg a saját utunkat
A célok bejelentése után jöhetnek a konkrét lépések. A karbonsemlegesség elérése felé vezető úton nem igazán létezik egységes megközelítés, másra van szüksége egy szennyvíztisztító telepnek és másra egy üzletláncnak. Számos eszköz segíti a vállalkozásokat céljaik elérésében, a siker kulcsa pedig abban rejlik, hogy a megfelelőt válasszák ki. A hatékony adatkezelés, az infrastruktúra korszerűsítése, az innovatív technológiák és a digitális megoldások egyedi kombinációja azonban a legtöbb esetben komoly előrelépést hozhat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szén-dioxid-mentesítés nem csupán a kibocsátás csökkentését eredményezi, hanem pozitív hatással lehet a vállalat hatékonyságára, rugalmasságára, versenyelőnyére és eredményességére is.
Ellenőrzés és alkalmazkodás
A CO2-kibocsátást célzó programok meghirdetésével és elindításával természetesen még nem ért véget a munka, hiszen a sikerhez azok megvalósulását folyamatosan nyomon kell követni, és ha szükséges be kell avatkozni. Az is elképzelhető, hogy idővel a célok és a stratégia változik – például olyan jól halad a folyamat, hogy úgy dönt a cég, felgyorsítja az ütemtervet -, vagyis rugalmasan kell kezelni ezt a folyamatot és ha változik a helyzet vagy a körülmények, akkor ahhoz alkalmazkodni kell.
Itthon is főszerepben a fenntarthatóság
A Schneider Electric nem csak megoldásai és szolgáltatásai révén, de aktivitásával is támogatja a klímacélok elérését. A vállalat saját EcoStruxure platformját használva gyáraiban és logisztikai elosztóközpontjaiban három évente több mint 10 százalékkal tudta csökkenteni az energiafogyasztást az elmúlt 12 évben. Jelenleg 30 zéró kibocsátású létesítménye van a cégnek, és több mint 120 csatlakozik hozzájuk a következő öt évben. A vállalat törekvéseinek elismeréseként az első helyen végzett a Corporate Knights által összeállított, a világ legfenntarthatóbban működő társaságait bemutató listán.
A társaság hazai üzemeiben is folyamatosak a fejlesztések, amelyek hatékonyabb és összességében fenntarthatóbb működést eredményeznek. A cég MG Zala gyárában az elmúlt 10 évben több mint 9 milliárd forintnyi beruházás valósult, komoly előrelépés történt az automatizáció és a robotizáció területén, digitális megoldásokat vetettek be, ezzel párhuzamosan pedig jelentős erőfeszítéseket tettek a CO2-kibocsátásuk csökkentésére és az energiahatékonyság növelésére. Az MG Zala és a Schneider Electric másik zalai gyára, ZEG vezetői idén május 26-án „Zalaegerszeg Innovációs Díja” elismerést vehettek át Zalaegerszeg polgármesterétől az elmúlt évek teljesítményeinek elismeréseként.
Kapcsolódó cikkek
- Energiamegtakarítással törhetne Budapest az élre
- Az élénkülő verseny miatt gyors ütemben terjed az automatizáció és a fenntartható gyártás
- A digitális és a fenntarthatósági befektetések munkahelyek millióival bővíthetik az európai gazdaságot 2030-ig
- Zöldültünk a járvány hatására
- A világ legnagyobb üzleti hálózatát hozza létre az SAP
- Az ABB tovább csökkenti szén-dioxid-kibocsátását
- Intelligens rendszerekkel lehet sikeres a járvány utáni nyitás
- Az ellátási lánc nagymenői között a Schneider Electric
- Felhívás iskoláknak: így váltható nyereményre az elektronikus hulladék!
- Új vezető a Schneider Electric gyöngyösi gyárában
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.