25 év kemény munka van a Brilliance sikere mögött
Nagy Antal és Nagy Gábor két és fél évtizeddel ezelőtt az édesanyjuktól kért pénzből kezdett el vállalkozni, de hosszú és rögös út vezetett odáig, ahol most tartanak. Különböző kalandokban volt részük, egyszer még tönkre is akarták tenni őket, de soha nem adták fel. A 2008-as gazdasági világválság után egy modellváltásnak köszönhetően sikerült hatékonyabbá válniuk és azóta folyamatosan nőnek a vállalat bevételei és nyereségessége. Tavaly a koronavírus-járvány miatt megháromszorozódott a forgalmuk, az ezzel megkeresett pénzt pedig infrastruktúrába fektetik és exportpiacra lépnek.
Nagy Antal az 1990-es évek elején házaló ügynök volt, két olyan cégnél is dolgozott, ahol megtanult eladni, ezen felbátorodva saját vállalkozást szeretett volna építeni. Ehhez fivére, Gábor segítséget kérte, aki eleinte nem akart kötélnek állni, mert jól fizetett az akkori munkahelye, de végül rábólintott az ajánlatra. A testvérpár édesanyjától kért 40 ezer forintot, ellátogattak a ma már nem létező Józsefvárosi piacra, megvették az első árukészletet és nyakukba vették a várost. Nem sokkal ezután kezdődött a Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. története is.
A testvérek 1995-ben kezdtek el tisztítószereket gyártani, akkor még Bt. formában. Az elején még csak házaltak, de hamar ráébredtek arra, hogy olyan terméket szeretnének, amivel értéket is teremtenek.
„Egyszer találkoztunk egy sráccal, aki Hollandiában és Európa-szerte is úgy élte egy időben az életét, hogy tisztítószereket árult. Ittuk a szavait és akkor elhatároztuk, mi is az útjára lépünk. Internet hiányában elővettük az Arany oldalakat, de hiába kerestünk benne potenciális beszállítót, mindegyik céggel volt valami baj. Végül egy hölggyel sikerült beszélnem, akivel közöltem, olyan tisztítószerre van szükségünk, ami mindenre jó. Azt felelte, ilyen termék nincs a piacon. Ebben a pillanatban fogadtuk meg, hogy mi akkor kifejlesztjük” – emlékezett vissza a kezdetekre Nagy Antal, hozzátéve, három hónap múlva, sok kalandot megélve lett egy termékük, ami a Brilliance Általános tisztítószer nevet kapta.
Tönkre akarták őket tenni, megerősödve kerültek ki belőle
Mindig, amikor zsákutcába jutottak újra gondolták tevékenységüket. Nagyék a vállalkozás indítását követően két évvel finomhangoltak a rendszeren: rájöttek, hogy sokkal nagyobb üzlet az, ha nem házalnak, hanem intézményeket keresnek fel a termékükkel. Új célokat kellett kitűzni, hiszen hamar kiderült számukra, hogy a termékfejlesztés nincs letudva, inkább csak most kezdődik.
Sejtésük beigazolódott, úgy emlékeznek vissza erre az időszakra, mint amikor kinyílt a világ előttük. Lett hét viszonteladójuk, akik között felosztották az országot, és összességében legalább 50 értékesítőt foglalkoztattak.
„2003-ban jutottunk el oda, hogy megépítettük a Csepel Művek területén az új épületünket és be is költöztünk. Ez egy iroda volt és raktár, üzem még nem volt benne. Csakhogy az egyik viszonteladónk nem akart kifizetni nekünk 15 millió forintot és tönkre akart tenni bennünket. Elcsábította a többi viszonteladót, telebeszélte a fejüket. Egy dolgot felejtett viszont el a nagy hevületben: az árbevételnél fontosabb a nyereség, de ennél is sokkal fontosabb a becsület. Ha bűnözővel állsz össze, annak nem lesz jó vége. És az élet minket igazolt” – mondta Nagy Gábor.
Az összes akkori viszonteladójuk azóta önerejéből ment csődbe, vagy aki még mutat életjelet, nagyon alacsony szinten tengődik. 2004-ben ismét újra kellett gondolni tevékenységüket, elkezdtek gyorsan eladni, értékesítőket felvenni. Rengeteget dolgoztak, nem voltak tartalékaik, de legalább mínuszban sem voltak. A viszonteladói korszak tehát véget ért, de 2010-re 70 millió forint hitelt halmoztak fel, a gazdasági világválságot pedig ők csak ekkor érezték meg igazán.
„El kellett döntenünk, hogy marketing vagy infrastruktúra típusú vállalkozás vagyunk-e. Ezt egyszer minden cégvezetőnek át kell gondolnia. Rájöttünk, mi utóbbi kategóriához szeretnénk tartozni, de úgy akarunk viselkedni, mint az előbbi csoport. 2004-ben szinte még újra sem indultunk, de már költségeink voltak. Olyan veszteség keletkezett, amit aztán nyolc évig görgettünk magunk előtt. Ma már tudjuk, az a projekt, ami az elején veszteséges, az az is marad, ha az nincsen hatékonyan újraszervezve.” – fogalmazott Nagy Antal.
A briliáns ötlet
A Brilliance Tisztítószer Gyártó Kft. 2012-ben építette meg saját gyárát. Ez volt az a pillanat, amikor a sok „nem lehet” és „nem vagyunk képesek rá” gondolat után elhatározták magukat és cselekedni kezdtek. Bele kellett tanulniuk, nem volt kis feladat, de megoldották. Egy üzemet kellett irányítaniuk és ismét újra tervezni a tevékenységüket. Eljutottak oda, hogy még hatékonyabbá tegyék tevékenységüket, ezért tüzetesen végig vették a cég működését.
Ekkor jött a briliáns ötlet. A mosogatószerük árán 26 százalékot kellett volna emelni ahhoz, hogy megtérülő legyen, ugyanakkor az ő termékükben 30 százalék hatóanyag van, de a boltokban kapható 3 százalékos is. Ezért pozícionálni kezdtek, így született meg a szuperkoncentrátum, a koncentrátum, a felhasználásra kész verzió. Többet nem kellett elmondani senkinek, hogy mi a különbség a két termék között és senki nem szólt egy szót sem az áremelés miatt. Sőt azóta is a szuperkoncentrátumot vásárolják nagyobb számban.
2013-ban következett az az időszak, amikor helyre tették a nyereséget, a cég forgalma pedig azóta is folyamatosan növekszik. 2020-ban egy pozitív válság következett be a vállalat életében: a koronavírus annyira telibe találta őket, hogy megháromszorozták a forgalmat. A 10 éve fejlesztett alkoholos kézfertőtlenítőjükkel azonnal a piacon tudtak lenni. persze voltak fennakadások de még így is több mint 300 tonna fertőtlenítőt adtak el.
„Haszonélvezői vagyunk a helyzetnek, de ez nem történik csere nélkül. Mi egy olyan cserét tudunk adni az embereknek, amire szükségük van. Ez fontos, mert nagyon sok olyan cég került a piacra, akik sebtében összedobtak egy fertőtlenítőt, ami lemarja a kezet, csak gyorsan gazdagodjanak meg alapon működnek. Viszont mi 1995 óta, idestova 25 éve ezen a piacon vagyunk és a következő 250-et is itt tervezzük” – értékelt Nagy Gábor.
A jövővel kapcsolatban arról beszélt, sikerült megvenniük egy ingatlant, ahol egy 21. századi üzemet fognak megépíteni. A tavaly megkeresett pénzt az infrastruktúrába fektetik és exportpiacra lépnek. Előkészítik a céget a nemzetközivé válásra, alapterületüket több mint háromszorosára növelik és a gyártási kapacitást a tízszeresére emelik. Az első lépés az EU-piac, a második pedig, hogy egy olyan céget hozzanak létre, amit majd generációról generációra tudnak tulajdonosként tovább vinni örököseik.
Kapcsolódó cikkek
- Piacvezető fintech cégbe száll be a Hiventures
- PR ügynökséget választott a Yuspify
- Világelső innovációs platformmal köt stratégiai szövetséget a Lead Ventures
- Jól teljesített az Oracle
- Közzétette 2020-as fenntarthatósági jelentését a Raben Group
- Megnyílt az ezredik Xiaomi Store
- Újabb sikeres akvizíciót hajtott végre a Bravogroup
- Fejleszti nemzetközi szolgáltatásait a Raben
- Az ABB tovább csökkenti szén-dioxid-kibocsátását
- Így tesz a Vodafone a bolygónk megóvásáért