Változtak a munkakörülményekkel kapcsolatos elvárások a járvány hatására
A Skanska felmérése szerint a közép-kelet-európai országokban ma már a munkavállalók csaknem fele naponta bemegy az irodába, valamint az is látszik, hogy az irodai dolgozóknak pontos elvárásaik vannak a munkahelyükkel kapcsolatban. A régióban élőket leginkább a nyugodt munkavégzéshez elengedhetetlen csendes tér és a magas színvonalú irodai szolgáltatások (pl. biztonság, pihenés, szabadban való munkavégzés) igénybevételének lehetősége motiválja az irodahasználatra.
A Skanska felmérést készített négy közép-és kelet-európai ország – Magyarország, Lengyelország, a Cseh Köztársaság és Románia – munkavállalóinak részvételével. A kutatás célja az volt többek között, hogy adatokat gyűjtsön a válaszadók munkahelyi körülményeire vonatkozó elvárásaikról és ezekből következtetéseket vonjon le az irodahelyiségek jövőjére vonatkozóan.
Az irodai munkavégzés továbbra is előnyben
A válaszok alapján a közép-és kelet-európai munkavállalók szemében a home office nem a legtökéletesebb megoldás – többségben vannak azok, akik az irodát részesítik előnyben. Jelenleg a munkavállalók közel fele jár be nap mint nap az irodába (48%). A régió az irodai munka dominanciájával egy hibrid modell felé halad – a megkérdezettek többsége (51%) azt állítja, hogy az lenne számára az ideális, ha legalább heti 3-4 napot az irodában dolgozhatna.
Az irodáknak többet kell nyújtaniuk, mint korábban
Az otthoni munkavégzésre történő kényszer-átállás természetesen rengeteg embernek változtatta meg a mindennapi rutinját. A felmérésbe bevont munkavállalók 51%-a úgy nyilatkozott, hogy az otthoni munkavégzésnek köszönhetően jobban meg tudja szervezni a családi életet. A második legfontosabb tényező, amelyet a közép- és kelet-európai válaszadók a távmunkában értékelnek, azok a jó otthoni munkakörülmények (48%), valamint az ingázás kiiktatásával megspórolt idő (45%).
“A világjárvány bizonyos értelemben körvonalazta az irodahelyiségek jövőjét és a munkavállalók változó igényeit. Láthatjuk, hogy az emberek még mindig az irodákat részesítik előnyben, hiszen a válaszadók több mint fele állítja, hogy szinte teljes időben az irodában szeretne dolgozni. A járvány utáni korszakban azonban az irodáknak többet kell majd nyújtaniuk, mint korábban – jobbnak, kényelmesebbnek és érdekesebbnek kell lenniük, mint amilyenek az otthonaink” – mondja Arkadiusz Rudzki, a Skanska közép-kelet-európai kereskedelmi fejlesztési üzletágának bérbeadásért és értékesítésért felelős ügyvezető alelnöke.
Az álomiroda összetevői: kényelem, biztonság és kiváló informatikai felszereltség
A magyarországi válaszok alapján az irodai munkavégzés legerősebb ösztönzője a csendes, koncentrációt lehetővé tevő munkatér. Egy másik vonzó tényező a magyarok számára a munkáltató által biztosított étkezés és a jól felszerelt konyha. A magyar irodai dolgozók nagyra értékelik az ingyenes parkolási lehetőséget, a megkérdezett nemzetek közül ezt a témát a hazai válaszadók említették a leggyakrabban. A magyarok 40 százaléka a hosszú ingázást tartja a legerősebb akadálynak, ha az irodai munkavégzésről van szó. Az utazással kapcsolatos költségek csökkentése vagy az alternatív közlekedési módok támogatása valószínűleg Magyarországon is sokat lendíthet az irodahasználati hajlandóságon. A vizsgált közép- és kelet-európai országokban az ideális iroda négy legfontosabb jellemzője a nagyon jó informatikai felszereltség (34%), a megfelelő világítás (32%), a minőségi ételeket kínáló étkeztetés (29%) és a különálló egyéni helyiségek a munkavégzéshez az irodában (28%).
„Ezek az elvárások átalakítják az irodaházak működtetésének eddigi megközelítését, és egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a vendéglátásra. A maximális rugalmassággal rendelkező, magas színvonalú terek felé mozdulunk el, hiszen csak a legkiválóbb épületek lesznek képesek magukhoz vonzani a vállalatokat és kielégíteni a megváltozott igényeket. Az elvárások között szerepel a különböző típusú terek – pl. csendes szoba a koncentrációt igénylő feladatokhoz, a kreatív munkákhoz vagy a csapatmunkához igazított helyiségek – elérhetősége, továbbá az épületben levő szolgáltatások (pl. kávézók, jóga vagy éppen pilates órák) rendelkezésre állása. Mi több, megfigyelhetjük majd olyan kiegészítő megoldások, mint például a concierge szolgáltatások növekvő jelentőségét – ami néhány évvel ezelőtt még újdonságnak és erős megkülönböztető jellemzőnek számított a piacon, hamarosan sztenderddé válik” – teszi hozzá Arkadiusz Rudzki.
„Az alkalmazottak több mint fele legalább heti 3 napot szeretne az irodában tölteni. Ezt az igényt elsősorban a nyugodt és csendes munkavégzés lehetősége táplálja. Ha minden irodai alkalmazottnak lehetősége lenne rá, hogy magas sztenderdek szerint kialakított épületben dolgozhasson, akkor a munkavállalók a jó minőségű informatikai berendezéseket, a szemet kímélő professzionális világítást és az egészséges éttermek közelségét becsülnék meg leginkább. Az ideális iroda jellemzői között a dolgozók egyaránt említették az egyéni munkavégzésre szolgáló helyiségeket, valamint a munkát és a pihenést is lehetővé tevő, az irodákat körülölelő zöld területeket is” – mondja Małgorzata Głos, a felmérést kivitelező Zymetria kutató és elemző cég partnere.
A felmérés a biztonsággal kapcsolatos kérdések jelentőségét is alátámasztja, bár az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok csupán 23 százaléka aggódik amiatt, hogy megfertőződik a munkahelyén. Az egész közép-és kelet-európai régiót tekintve azonban az iroda mindennapos fertőtlenítése (41%), az egy térben dolgozók alacsonyabb száma (37%) és az érintésmentes megoldások (37%) azok a tényezők, melyek pozitívan hatnak a munkavállalók biztonságérzetére az irodákban. Annak érdekében, hogy megoldást nyújtson az épületeket használó emberek aggodalmaira, és emellett támogassa a bérlőket, a Skanska bevezette a Care For Life Office Concept ajánlatot. Kialakítása során az irodák használóinak mai igényeit – mind a kényelem, mind a biztonság tekintetében - vették figyelembe. Külön hangsúlyt kap a levegő minősége, az érintés nélküli megoldások, a tértervezési tanácsadás és az újra gondolt létesítménykezelési eljárások. Ennek köszönhetően a Skanska épületeinek használói biztonságos és inspiráló környezetbe térhetnek vissza.
A felmérésről:
A felmérést a Skanska, Európa legnagyobb irodafejlesztője megbízásából a Zymetria kutatási- és elemző cég készítette. A CAWI-módszerrel végzett kvantitatív online felmérés keretében négy ország - Magyarország, Lengyelország, Románia és a Cseh Köztársaság - nagyvárosaiban élő 2000 irodai dolgozótól gyűjtöttek válaszokat.
Kapcsolódó cikkek
- A dokumentumok kezelése mindennapos frusztráció az irodában
- A Skanska újabb egészséges épületet hoz létre Budapesten
- Így gondozd az irodád COVID idején
- A Skanska egy dedikált alkalmazáson keresztül mutatja be új irodaprojektjét
- Közösségi irodateret nyitott a Westend
- Így dolgozunk majd a jövőben?
- Véget vet az irodai időpazarlásnak egy új magyar applikáció
- Elindult a Skanska legújabb budapesti projektje
- Szakértők a várható trendekről: milyen lesz a jövő irodája?
- Izgalmas átalakulás - a home office hatása az irodapiacra
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.