Jól szerepeltek a magyar diákok a Nemzetközi Informatikai Diákolimpián
Az idén Szingapúr által megszervezett, de a járványhelyzet miatt online zajló Nemzetközi Informatikai Diákolimpián (IOI) a világ 88 országának 351 diákja mérte össze a tudását. A négyfős magyar delegáció tagjai egy ezüst- és két bronzérmet is szereztek.
A szingapúri IOI versenynapjai 2021. június 19-étől 25-éig tartottak, a hivatalos eredményeket június 28-án, hétfőn délután hirdették ki. A Nemzetközi Informatikai Diákolimpia szervezői a 351 versenyző közül a legmagasabb pontszámot elérő 30 versenyzőt díjazták arany-, 58 versenyzőt ezüst-, illetve 85 versenyzőt bronzéremmel.
Eredményei alapján Tóth Gellért, az Óbudai Árpád Gimnázium 12-edik évfolyamos diákja ezüstérmet kapott, Varga Péter, a gimnázium azonos évfolyamra járó diákja pedig bronzérmet vihetett haza csakúgy, mint Szabó Kornél, aki a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium 12-edikes hallgatója. A magyar csapat negyedik tagja, Németh Márton a nagykanizsai Batthyány Gimnázium 10-edik évfolyamára jár, és élete első nemzetközi olimpiájaként az IOI 2021 elsősorban a tapasztalatszerzést szolgálta.
Szabó Kornél a hivatalos feladatok megoldásával szerzett bronzérme mellett az szabadidős CodeCombat verseny 1000 szingapúri dolláros szponzori díját is megnyerte. Ebben a fakultatív megmérettetésben egy videojáték virtuális katonáinak viselkedését kellett leprogramoznia a versenyzőknek JavaScript vagy Python nyelven.
A magyar csapat versenyzőit a saját tanáraikon túl az ELTE Informatikai Karának, illetve a Neumann Társaság tehetséggondozó szakosztályának munkatársai (Dr. Zsakó László elnök, Dr. Horváth Gyula, olimpiákért felelős alelnök, Nikházy László, az ELTE Informatika Doktori Iskola hallgatója) készítették fel a megmérettetésre.
A kedvezőtlen globális járványhelyzet miatt minden résztvevő ország diákjai anyaországaikból, de ott közös helyszínen versenyeztek, online kapcsolaton keresztül. A négytagú magyar delegáció tagjai az ELTE Informatikai Karának budapesti campusáról kapcsolódtak be a versenybe. A korábbi éveknél nehezebb versenyprogramozási feladatok megoldására szánt órákon kívül a szingapúri szervezők online aktivitásai, többek közt a YouTube-on keresztül élőben közvetített kirándulások, illetve a magyar csapat számára szervezett helyi kirándulások tették élvezetesebbé a részvételt.
“Büszke vagyok a magyar csapattagok IOI 2021-en elért eredményeire, hiszen a felkészülésük a pandémia miatt szinte kizárólag online zajlott. Ráadásul idén <<generációváltás>> volt a magyar csapatban, a korábbi, már rutinos IOI-s csapattagokat friss tehetségek váltották: globális informatikai diákolimpián egyik idei versenyzőnk sem szerzett még tapasztalatot” - mondta el Dr. Horváth Gyula, az ELTE Informatikai Kar Média- és Oktatásinformatikai Tanszék címzetes egyetemi docense, az IOI 2021-en induló magyar csapat vezetője.
2023-ban, a számítógép atyjának tartott Neumann János születésének százhuszadik évfordulójának évében a Nemzetközi Informatikai Diákolimpiát Szegeden fogják megrendezni a Digitális Jólét Nonprofit Kft., a Szegedi Tudományegyetem, és a Neumann Társaság együttműködésében.
Magyarország a 2023-as rendezés kapcsán a szervezőbizottságokban is dolgozott az idei olimpián: Erdősné Dr. Németh Ágnes az Nemzetközi Bizottság, Dr. Németh Zsolt a Nemzetközi Tudományos Bizottság, Dr. Nyúl László pedig a Nemzetközi Technikai Bizottság tagjaként működött közre.
Kapcsolódó cikkek
- Eltűntek a belépési korlátok a programozóképzésből
- Hiánypótló weboldal segít eligazodni az informatikai szakmák között
- Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
- Hello IT! for Women: júliusban ingyenes informatikai kurzus indul nők számára
- Magyarok fejlesztették a Balti villamosenergia-ipari rendszerirányítók közös platformját
- Rekord összeget költenek a cégek IT-ra
- Több mint 1000 résztvevő 34 országból a régió legnagyobb, magyar szervezésű tech fesztiválján
- Ingyenes élményinformatika kurzus indul az ELTE Informatikai Karán
- Idén Szemerédi Endrének ítélték a Neumann professzori címet
- Tévedés él a legtöbb ember fejében az IT szakmákról
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.