A Fujitsu mesterséges intelligenciája vigyázza a Nürburgring versenypálya biztonságát
A Fujitsunak köszönhetően a Nürburgring versenypályán a jövőben fejlett mesterséges intelligenciával támogatott biztonsági funkciók lesznek elérhetők. A nagy felbontású kamerákat, valós idejű MI-elemzést és azonnali figyelmeztető rendszereket tartalmazó komplex megoldás révén mind a versenyközpont, mind pedig a pilóták azonnal értesülnek a – Sir Jackie Stewart Formula–1-es pilóta által csak „zöld pokolnak” titulált – kihívásokkal teli pályaszakaszon felmerülő problémákról.
A legendás Nordschleife (északi hurok) a Nürburgring két versenypályája közül a híresebb. Ezen a 20,8 kilométeres pályán 73 kanyar található, köztük beláthatatlan kanyarok, lejtők, jelentős szintváltások, és ezért sokan a világ egyik legnehezebb versenypályájának tartják. Régebben, ha valamilyen incidens történt, például egy jármű elhagyta a pályát, a pályabírók rádiós kapcsolaton keresztül továbbították az információt a versenyközpont sportbírói felé a szükséges döntések meghozatalához. A Nagydíj pályájával ellentétben a Nordschleifét nem szerelték fel kamerákkal, és ezért nem volt látható a versenybírók számára. Emiatt gyakran nehéz volt gyorsan felmérni és kezelni a problémákat – pedig ha épp több száz jármű van egyszerre a pályán, nagy volt a tétje a pontos reagálásnak.
A rendszer bevezetése a Döttinger Höhe-i 2,8 km-es tesztszakaszon indult
Az ambiciózus pályadigitalizációs projekt szakaszos megvalósítási terve a „Döttinger Höhe” néven ismert, 2,8 km-es tesztszakaszon, nyolc nagy felbontású kamera telepítésével indult. A Nagydíj pályájának meglévő kamerainfrastruktúrája mellett, a teljes Nordschleife lefedéséhez további több mint 100 kamerára lesz szükség. Már a kamerák száma alapján is nyilvánvaló, hogy a pályát emberi erővel nem lehet megbízhatóan monitorozni. A Fujitsu megoldásának részeként a Nürbungringen telepített kamerákat üvegszálas optikai kábeleken keresztül összekapcsolják a versenyközpont infrastruktúrájával. A döntéshozási folyamat támogatására a Fujitsu olyan MI-rendszert fejleszt, amely mesterséges intelligencia segítségével, valós időben monitorozza az összes videós képfolyamot, megjelölve az észlelt potenciális veszélyeket. Probléma esetén a rendszer azonnal értesíti a versenyközpont pályabíróit és a releváns videós képfolyamokhoz kapcsol, miközben egyidejűleg annak a lehetőségét is biztosítja, hogy tájékoztassák a közeledő pilótákat a veszélyről, például a pálya mellett elhelyezett LED-es kijelzőkön keresztül.
Joern Nitschmann, a Fujitsu közép-európai gyártó- és autóipari ügyfelekre szakosodott üzletágának vezetője szerint: „A Nürburgring méltán híres arról, milyen nehéz rajta vezetni. Így született a mondás, miszerint ‘amit a Nürburgringen teszteltek, garantáltan megállja a helyét’. A projektnek nyilvánvalóan megvoltak a maga kihívásai, például a folyamatos sávszélesség és tápellátás biztosítása az Eifel-hegység közepén. Ám a Nürburgring versenybiztonsági jártassága és a Fujitsu komplex MI-megoldások meghatározása, fejlesztése és telepítése terén szerzett tapasztalatai együtt tökéletesen megvalósított co-creation megoldást eredményeztek. A más iparágakban már bizonyított digitális átalakulási szakértelemre épülő együttműködés új alapokra helyezi a hírhedten nehéz versenypálya biztonságát.”
Mirco Markfort, a Nürburgring ügyvezető igazgatója hozzátette: „Közel száz éve rendeznek versenyeket a Nürburgring Nordschleife pályáján, és az évek során komoly összegeket fordítottunk arra, hogy maradéktalanul biztosítsuk a képességeiket évről évre nálunk próbára tevő pilóták ezreinek biztonságát. A Fujitsuval folytatott együttműködésünknek köszönhetően a pilóták minden korábbinál nagyobb biztonságban versenyezhetnek. Most először sikerült láthatóvá tennünk a pálya bizonyos részeit, ráadásul a mesterséges intelligencia automatikus, valós idejű értesítéseket is generál számunkra. A pályainfrastruktúrát a legendás 24 órás versenyen, június elején teszteltük először élőben. Most adatokat gyűjtünk a tesztszektorból, és az új információk alapján továbbfejlesztjük a megoldást. A pálya többi részére is tervezzük a forradalmi technológia kiterjesztését.”
A Fujitsu folytatja az MI-rendszer fejlesztését – betanítja a rendszert a járművek felismerésére, a pálya különböző részeinek és közvetlen környezetének (pl. kavicsos, füves részek és biztonsági kerítések) azonosítására. Az MI-t a pályán jelentkező rendellenességek (pl. olaj, egyéb szennyeződés vagy szemét) észlelésére, valamint az időjárási jelenségek (pl. eső, árnyék) kezelésére is felkészítik.
_________________
Ennél a megoldásnál a Fujitsu a helyszíni telepítés mellett döntött a rendszer minimális késleltetésének biztosítása érdekében, és az MI-módszerek kombinációját alkalmazza a Nürburgring speciális követelményeire. A szoftver MI-alapú objektumfelismerés segítségével azonosítja a pályán a járműveket és az embereket. A képszegmentáció révén meg tudja különböztetni egymástól a versenypályát, a kavicsos és füves felületeket, a terelő és biztonsági kerítéseket. Biztonsági probléma esetén a rendszer azonnal értesíti a pályabírókat, illetve jelzőlámpák és üzenetek segítségével közvetlenül a pilótákat is. A moduláris struktúrának köszönhetően a megoldás jól skálázható, és könnyen kiterjeszthető a pálya további részeire.
Kapcsolódó cikkek
- Az új családtag a mesterséges intelligencia
- Te szeretnéd, hogy az avatárod melózzon helyetted?
- A Fujitsu és az UNICEF közösen küzd a gyermekek jogaiért
- A mesterséges intelligencia a világjárvány egyik nagy nyertese
- Így lesz biztonságos és kényelmes a vezetés mesterséges intelligenciával
- Dyntell: Debrecenből a világhírbe
- Az egészségügynek égető szüksége van a mesterséges intelligencia alkalmazására
- Mesterséges intelligencia húzhatja ki a válságból a cégeket
- Az Infinity SOC lehetővé teszi a cyber-támadások gyors és pontos kezelését
- Május végén startolt a Publicis Groupe AI vezérelt platformja Magyarországon
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.