Nemzetközi tudományos versenyen szereztek bronzérmet a SZTAKI kutatói
A nemzetközi ICAPS 2021 konferencia keretében szervezett, The Dynamic Pickup And Delivery Problem című nyílt versenyen a Huawei egyik problémájára kellett megoldást nyújtania a csapatoknak. A SZTAKI (Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet) kutatóiból álló Quickest Route („leggyorsabb út”) nevű csapat, Horváth Markó, Kis Tamás és Györgyi Péter a kétezer dollárt érő harmadik helyet szerezték meg.
A feladat egy, a Huawei által megfogalmazott, gyárak közti szállítási probléma megoldása volt, ahol szállítójárművek ütemtervét és útvonalát úgy kellett optimalizálni, hogy a rakományok minél hatékonyabban – azaz minél kisebb késéssel és a lehető legrövidebb úton – jussanak el egyik telephelyről a másikig.
A csapat a megoldáshoz felhasználta az INEXT „Kutatások az ipari digitalizáció által nyújtott potenciál minőségi kiaknázására” című, NKFIH által támogatott projekt során szerzett tapasztalatait is. A versenyt a Huawei Noah's Ark mesterséges intelligenciával foglalkozó kutatóintézete támogatta, egy csapat legfeljebb három fős lehetett.
A két fázisra bontott versenyre 153 csapat jelentkezett, de a második fordulóban már csak 33 csapat vett részt. Az ötezer dolláros jutalmat jelentő aranyérmet a Shenzhen University diákjait és kutatóit tömörítő SZU-OldDriver nevű csapat vehette át, az ezüstérmes pedig a Tsinghua University Y nevű csapata lett.
„Mindig is szerettem volna egy hasonló versenyen elindulni, így örömmel mondtam igent Tamás felkeresésére. Az pedig külön öröm, hogy már az első alkalommal sikerült egy dobogós helyet elcsípnünk" – fogalmazott Horváth Markó, a SZTAKI Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratóriumának tudományos munkatársa.
„A verseny nagyon izgalmas és fordulatos volt. Bár több mint két hónapig tartott, csak az utolsó órákban dőlt el a végleges sorrend” – fogalmazott Kis Tamás, a SZTAKI Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratóriumának tudományos tanácsadója.
„Három-négy éve kezdtük el járműflották ütemezését kutatni, ennek az eredményei eddig főleg publikációk voltak. A verseny egy jó visszaigazolás volt arra, hogy egy új gyakorlati feladaton is eredményesek tudunk lenni” – mondta Györgyi Péter, a SZTAKI Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratóriumának tudományos munkatársa.
Az International Conference on Automated Planning and Scheduling (ICAPS) egy évente megrendezett konferencia, mely során az intelligens tervezést és ütemezést segítő technológiák legfrissebb fejlesztései kerülnek előtérbe. A 2021-es ICAPS konferenciát augusztus 2-a és 13-a között tartják virtuálisan a kínai Kuangcsouból.
Kapcsolódó cikkek
- Egyetemi hallgatók fogtak össze a pandémia ellen
- A legnagyobb hazai vasútrajongót keresi a Dunakeszi Járműjavító
- A holnap mérnökeit keresik az Engineering Newcomer versennyel
- Hasznos és gondoskodó robotokat fejlesztenének a lányok
- A világ legnagyobb középiskolai tehetségkutató versenyén magyar tizenévesek a legjobbak között
- Élőben követhető Magyarország legnagyobb informatikai versenyének díjkiosztó ünnepsége
- Elhunyt Vámos Tibor, a SZTAKI alapítója
- Sikeres tehetséggondozó verseny a műszaki középiskolákban
- A világ leggyorsabb, MI-kutatásokhoz használható hardvere segíti a SZTAKI kutatásait
- Az EIT Health Wild Card programja idén is várja a startupok jelentkezését
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.