4+1 tipp, hogy ne hozzon csődöt az áramszünet
Hatalmas károkat okoztak a viharok júliusban országszerte, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) összesítése szerint közelíti a tízmilliárd forintot a „viharszámla”. Többezer vállalkozás is érintett volt, és a vihar a fizikai károk mellett áramkimaradást és ezzel további veszteséget is okozhat. A Schneider Electric összegyűjtött néhány tippet arra, hogyan lehet elérni, hogy folyamatos és megbízható legyen az áramellátás a cégek létesítményeiben.
A hazai biztosítók közel 10 milliárd forintot fizettek már ki, vagy különítettek el lakossági, ipari és intézményi, valamint casco károkra a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) közlése szerint. Az ipari létesítményektől, intézményektől csaknem két és fél ezer kárbejelentés érkezett júliusban, mintegy másfél milliárd forint értékben.
A hatalmas viharok, a szélsőséges időjárás nem csak a fizikai károk, de az áramkimaradások miatt is komoly problémát okozhatnak a vállalkozásoknak, a nem tervezett leállások miatt. Bár hazai adatok nem állnak rendelkezésre, az amerikai cégek ötöde a múlt évben havonta legalább egyszer tapasztalt áramkimaradást a Frost&Sullivan által végzett felmérés szerint. Több mint felük esetében pedig évente néhány alkalommal következett be ilyen esemény, amit persze a viharok mellett egyéb tényezők is előidézhettek. Az áramszünet okozta anyagi károk természetesen nagyon eltérőek a különböző cégeknél és mértéküket az iparág is befolyásolja, de a kutatás szerint egy ilyen incidens a társaságok 60 százalékánál átlagosan 50 ezer dollár alatti kárt okoz, ötödénél 50 és 100 ezer dollár között van a pénzügyi vonzata, míg 20 százalék esetében a 100 ezer dollárt is meghaladja.
Ezek az értékek is jól érzékeltetik, hogy a folyamatos, megbízható áramellátás komoly veszteségeket előzhet meg, érdemes tehát befektetniük a vállalkozásoknak ennek biztosítására. A Schneider Electric most bemutat 4+1 tippet arra, hogyan érdemes felkészülni az áramszünetre és hogyan lehet csökkenteni az abból adódó károkat.
1. Használjunk előre elkészített referenciatervet
Célszerű az előre megtervezett kis- vagy középfeszültségű villamos elosztórendszert az adott felhasználási módhoz validált referenciaterv alapján elkészíteni. Ezzel a megoldással jelentősen egyszerűsíthető a tervezési-installálási folyamat, és csökken a rendszer megvalósításának és üzemeltetésének általános kockázata és költsége. Egy speciális villamoselosztó-tervezőszoftver képes a rendszer minden aspektusát optimalizálni a meghatározott felhasználási módhoz, figyelembe véve az összes várható működési és környezeti feltételt, a jelenben és a jövőben egyaránt.
2. Vessünk be intelligens megszakítókat
A legújabb megszakítóberendezésekben alkalmazott technológia azon túl, hogy védi az embereket és a gépeket, képes fenntartani a létesítmény működését is. A korszerű megszakítók a szelektív koordinációt alkalmazzák annak érdekében, hogy probléma esetén gyorsan elkülönítsék az elektromos hálózat meghibásodott szakaszát, és csak közvetlenül azelőtt lévő megszakító kapcsol le, így a hálózat többi része továbbra áramellátás alatt van, és egy apró hiba miatt nem kell leállítani az egész létesítményt. A legjobb megszakítók könnyen karbantarthatók, a kikocsizható és a dugaszolható funkciók pedig megkönnyítik kezelésüket. Az intelligens megszakítók beépített mérési funkcióval is rendelkezhetnek, melyek támogatják a hatékony energiagazdálkodást és csökkenthetik a karbantartási költségeket.
3. Alkalmazzunk energiamenedzsment-rendszert
Egy energiagazdálkodási rendszer a csatlakoztatott eszközökből származó adatokat gyűjtve és elemezve folyamatosan figyelemmel kíséri a villamos hálózat kiterheltségének alakulását és a hozzá csatlakoztatott készülékek élettartam-adatainak változását. Ha bármilyen váratlan állapotot észlel, előriasztásokat, riasztásokat küld az üzemeltetés, karbantartás számára, bárhol is legyenek, hogy mielőbb intézkedhessenek a kritikus helyzet megelőzése érdekében. Egy teljesen digitalizált villamos rendszer jobban ellenáll a hálózati zavaroknak, és hatékonyabban segít beazonosítani azokat, mielőtt nem várt leállásokat és ezáltal jelentős anyagi károkat eredményezhetnének.
4. Vonjunk be szakértőket a prediktív karbantartáshoz
A korlátozott helyszíni műszaki, karbantartói erőforrásokkal rendelkező vállalkozások számára hasznos segítséget jelenthetnek a felhőalapú energiagazdálkodási alkalmazások, amelyek kapcsolatot teremtenek a helyi elektromos hálózatok és a távoli szakértők között. A szakértői tanácsadók folyamatosan figyelemmel kísérhetik a hálózat működését, emellett pedig átfogó képet adhatnak az elektromos rendszer állapotáról és az eszközök teljesítményéről. Ezek az információk pedig lehetővé teszik a prediktív karbantartás bevezetését, ami kevesebb működési hibát és az állásidő akár 30-50 százalékos csökkenését is eredményezheti.
4+1 Készüljünk a helyreállításra
Bármennyire is felkészült egy vállalkozás a váratlan eseményekre, teljes mértékben nem zárhatók ki a nem tervezett leállások. Ha bekövetkezik egy ilyen incidens, arra kell törekedni, hogy minél rövidebb ideig tartson és természetesen minél kisebb hatása legyen a cég működésére. A gyors helyreállítást támogatják a megfelelő berendezések és szoftverek, amelyek közül a legmodernebbek már hatékonyan tudják támogatni a hiba elhárításán dolgozó szakembereket a teljes rendszerre vonatkozó, átfogó adatokkal, míg az intelligens védelmi relék, kioldóegységek és egyéb berendezések segítik a hiba okának gyors meghatározását, a probléma javításában pedig akár mobilalkalmazás is támogathatja a karbantartókat, mely lépésről-lépésre vezeti végig a szakembereket a megoldandó feladatokon.
A Schneider Electric kínálatában számos olyan termék található, amelyek segítik a vállalkozásokat az áramszünetek negatív hatásainak csökkentésében. A Masterpact MTZ, a Compact NSX és Compact NSXm, valamint az Acti9 megszakítók tökéletes összhangban képesek a teljes vagy részleges szelektivitást és a kaszkádolást megvalósítani bármilyen kisfeszültségű energiaelosztási rendszerben. A szelektivitással biztosítható az, hogy mindig a hibahelyhez legközelebbi és kizárólag a legközelebbi megszakító szakaszolja ki a hibás szakaszt. Minden megszakító rendelhető beépített méréssel és kommunikációval, melyekben vezeték nélküli kommunikáció is elérhető.
Az EcoStruxure Asset Advisor kiberbiztos, felhőalapú digitális szolgáltatásokat nyújtó csomag a kritikus berendezésekhez, amely valós időben értékeli a csatlakoztatott eszközök adatait, és fejlett elemzésekkel azonosítja a potenciális veszélyeket. A megoldás webes felületen elérhető irányítópulton és mobilalkalmazáson keresztül is használható, és képessé teheti a vállalkozásokat a prediktív karbantartásra kulcsfontosságú berendezéseik esetében.
Kapcsolódó cikkek
- 100 nap, 100 tipp, hogy tegyünk valamit a Földért
- 750 millió forintból fejleszti Zalaegerszeg áram- és gázhálózatát az E.ON
- Európában is elérhető a Schneider Electric Easy Rack Series termékcsaládja
- Csaknem másfél milliárd forintos fejlesztést zár le Gyöngyösön a Schneider Electric
- A jövő villamosenergia-hálózata épül az Észak-Dunántúlon
- Egyetemi képzéseket támogat a Schneider Electric
- Tudásmegosztó központként üzemel a Schneider Electric plovdivi okosgyára
- Így csökkenthetik CO2-kibocsátásukat a vállalatok
- Magyarok fejlesztették a Balti villamosenergia-ipari rendszerirányítók közös platformját
- Kisebb energiaveszteség a transzformátorokban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.