Covid 4. hullám és az üzletmenet folytonosság kérdései
"Sok szervezet munkamenetét megváltoztatta már a COVID. Napi rutinná vált az online videó és konferencia megoldások használata. Beépült a Home-Office intézménye az életünkbe, de ezzel újabb kockázatok is megjelentek amire egy esetleges következő kampányszerű Home-Office áttérés előtt érdemes felkészülni" – mondta Sándor Zsolt András a Gill & Murry információbiztonsági és adatvédelem szakértő partnere.
Az egyik kockázat maga az üzletmenet folytonosság fenntartása érdekében meghozott munkaszervezési feladatok újragondolása- szabályozása. Az előző hullám idején szinte mindenkit felkészületlenül ért a feladat, de valamilyen megoldás mindenhol született. Érdemes ezeket a műszakbeosztásokat, munkarendeket újra gondolni, esetlegesen optimalizálni az előző időszak tapasztalatai alapján és egyértelmű szabályozás dokumentálásával közölni a munkavállalókkal a megfelelő időpontban, figyelembe véve a felesleges hisztéria keltés elkerülését.
Az üzletmenet folytonosság felülvizsgálatakor érdemes priorizálni a folyamatokat (akár egy Business Impact Analysis elvégzése keretében) és tervet készíteni az egyes folyamatok (Business Continuity Plan) alternatív működési rendjéről. Itt érdemes a konkrét feladatsor és a kapcsolódó felelősségi köröket rögzíteni, mivel egy a normál munkamenettől eltérő rendben a hatáskörök és a felelősségek is mások lesznek.
"A másik kockázat az informatikai rendszerek a korábbi normál ügymenettől eltérő használatában rejlik. Az egyik legnagyobb kockázat az online kommunikációs platformok használatában rejlik" – fejtette ki Sándor Zsolt András. – "A platformok gyors fejlődésen mentek keresztül és a funkciók kihasználása is egyre széleskörűbb."
Az online platformon a fájl megosztás és tárolás csak megfelelő használat mellett biztonságos. Van kockázata annak, ha a cég által biztosított rendszert használjuk, illetve annak is, ha az üzleti partnerünk által biztosított rendszeren keresztül kívánunk megosztani fájlokat. A saját rendszer használatában a dokumentumok többszörözésével nehezen biztosítható, hogy a fájl szerveren tárolt verzió és az online platformon megosztott verzió tartalma konzisztens maradjon. Javasoljuk ilyen esetekben a dokumentumokat a fájl szerveren tárolni és csak a linket megosztani a szervezeten belül.
A külső partner által biztosított rendszer használata esetén a kockázat az, hogy az adattárolásról nem feltétlen biztosítható, hogy az EGT tagállamain belül marad, illetve a hozzáférés kontrollálása felett is elvesztjük a kontrollt, hasonlóan mintha e-mail-ben elküldtük volna a partnerünk számára.
Számos további információbiztonsági és üzletmenet folytonossági szempontot érdemes figyelembe venni a felülvizsgálat során. Javasoljuk, hogy évente egy alakalommal mindenképpen érdemes ezeket a folyamatokat felülvizsgálni, sajnos most az esetleges Covid negyedik hullám egy erős indokot is szolgáltat a szervezetek számára.
Kapcsolódó cikkek
- Az ESET legújabb zsarolóvírus-riportja 71 milliárd távoli hozzáférést célzó támadásról számol be
- A Check Point az Avanan akvizíciójával újra definiálja a felhő-alapú levelezés biztonságát
- Miért fontos letakarni gyermekeink webkameráját?
- Profin Zoom-olunk, de elég ez nekünk?
- Adat és ember szimbiózisát hozza az adatkezelés evolúciója
- 2021. július legveszélyesebb kártékony programjai
- SUSE trendek: a konténer az új elektromosság
- Jól vizsgáztak eddig a pandémia alatt a magyar IT vezetők
- Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől
- A harmadik hullám visszavetette a gyors talpraállási reményeket
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.