Csak a filmekben ébrednek öntudatra a robotok
A robotizáció napjainkban meglehetősen aktuális téma, hiszen a mesterséges intelligencia egyre inkább az életünk részévé válik. Fontos kérdés azonban, hogy a következő években hogyan befolyásolják a robotok a munkaerőpiacot és ezzel egyidejűleg az életünket: féljünk tőlük, vagy inkább örüljünk ezeknek a változásoknak? Csökkeni fog a munkahelyek száma? Át kell magunkat képeznünk más tevékenységekre/munkafolyamatokra? Milyen változásokkal fog járni a mesterséges intelligencia megjelenése?
Sokan azért tartanak a mesterséges intelligenciával működő gépektől, mert úgy vélik, hogy a MI (mesterséges intelligencia) számos területen eléri, vagy éppen meghaladja az emberi képességek szintjét. Ez többnyire igaz is, hiszen nagyon okos, fejlett, gyorsan integrálható rendszerekről beszélünk, ugyanakkor vannak hiányosságai. Ekkor felmerülhet bennünk a kérdés, hogy a „józan paraszti ésszel” történő gondolkodást valaha leköveti-e a technológia, tudnak-e a robotok kreatívan gondolkodni? Ha később ezeket az igen komplex feladatokat meg is oldják a fejlesztők, akkor is van még rengeteg olyan terület, ahol a robot nem helyettesítheti az embert. „Az optimisták azt állítják, hogy a kreatív munkákra szükség lesz, a pesszimisták szerint – mivel a kreativitás is gondolkodás – az MI idővel azt is elsajátítja” – írja Max Tegmark Élet 3.0 című könyvben.
Tartsuk szem előtt azt, hogy a fejlődés minden esetben új dolgokat eredményez és legyünk nyitottak a változásra. Ennek egyik ékes példája egy budapesti kávézó, ahol a személyzet nagyrészt robotokból áll, melynek eredményeként a rendelésfelvételt és a felszolgálást is humanoid robotok végzik el, azonban ugyan úgy emberek is dolgoznak a kávézóban. Aki szeretne testközelből megismerkedni a robotok és az emberek ilyen jellegű közös munkájával érdemes figyelnie a kávézó felületeit, hogy mielőbb értesülhessen a COVID-19 utáni újranyitásról.
A technológia fejlődésének köszönhetően a robotika belépett az egészségügy területére is, természetesen emberi felügyelettel társítva. A budapesti STEPS Központban a hagyományos terápia és a robotok által támogatott terápia kombinálása segíti a páciensek neurológiai vagy ortopédiai eredetű problémáinak enyhítését és megoldását.
A Universal Robots is többek között azt tartja szem előtt, hogy együttműködő robotjaik lehetővé tegyék a biztonságos ember-gép kapcsolatot a munkában, szem előtt tartva ezzel a megbízható, hatékony és közös munkavégzést, valamint a megfelelő és jól kialakított munkafolyamatokat. Olyan szektorokban is jelen vannak ezáltal, mint a raklapozás, a gyógyszeripar, az élelmiszeripar, a bútorösszeszerelés, a pick and place folyamatok, a hegesztés és többek között a famegmunkálás. A UR+ szolgáltatással pedig olyan plusz lehetőségeket és könnyebb alkalmazásokat tesz a vállalat lehetővé, amelyek a robot-ember együttműködést még gördülékenyebbé teszi.
Ahogyan láthatjuk vannak tehát olyan szektorok, ahol az automatizálás nem a munkahelyek megszűnését vagy csökkenését jelenti, hanem azt, hogy az emberek – összedolgozva a robotokkal – hatékonyabban és gyorsabban tudják elvégezni feladataikat.
Kapcsolódó cikkek
- A sokoldalú robotikai kiegészítők gyorsabb megtérülést eredményeznek
- Fűszerez, steaket süt és még el is takarít
- Robotikai világszínvonal Esztergomból
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
- Robotokkal növelhető a fenntarthatóság
- Az ABB Robotika üzletága tesztközpontot nyit
- Robotizáció – válasz a pandémia által okozott kihívásokra
- Német művész érkezik a SZTAKI-ba, hogy robotot építő robotot építsen
- A munka jövője: automatizáció
- Nagyteljesítményű autonóm mobil robotokat dob piacra a Mi
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.